Pagina 133 van 169

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 00:20
door dentheo
Shrek schreef: 09 apr 2018, 20:15
dentheo schreef: 09 apr 2018, 20:07 Steven, zonet gehoord,

Klopt het dat een Benelux vanaf de HSL uit het noorden tot in Breda station gereden is zonder tractie ?
1500V kschakelde niet op na spannings-sas ?
Vind ik best heftig, hoever is dat 10-15km ?
Dat is maar 4 km, perfect haalbaar voor een trein aan 120 km/h.
Vanuit het noorden maar 4 kilometer ?
Daar verlaat men de HSL al achter Lage Zwaluwe, daar ligt het sas ergens.
En station Breda ligt op 2 km van de Hsl ? Ik blijf gokken op 10.
Maar het kan, is volgens mij echter wel een iets omhoog.
Was waarschijnlijk de trein met +30 deze middag in Noorderkempen

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 00:39
door Shrek
dentheo schreef: 10 apr 2018, 00:20
Shrek schreef: 09 apr 2018, 20:15
dentheo schreef: 09 apr 2018, 20:07 Steven, zonet gehoord,

Klopt het dat een Benelux vanaf de HSL uit het noorden tot in Breda station gereden is zonder tractie ?
1500V kschakelde niet op na spannings-sas ?
Vind ik best heftig, hoever is dat 10-15km ?
Dat is maar 4 km, perfect haalbaar voor een trein aan 120 km/h.
Vanuit het noorden maar 4 kilometer ?
Daar verlaat men de HSL al achter Lage Zwaluwe, daar ligt het sas ergens.
En station Breda ligt op 2 km van de Hsl ? Ik blijf gokken op 10.
Maar het kan, is volgens mij echter wel een iets omhoog.
Was waarschijnlijk de trein met +30 deze middag in Noorderkempen
Oeps ik had een "uit" als "naar" gelezen :lol:
Vanuit het noorden is het inderdaad 10 km, dat is nog steeds goed te doen. Het gaat daar ook niet echt omhoog hoor, de snelheid die je bij het oprijden van de flyover verliest win je daarna weer terug.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 00:48
door Steven
Vanaf de hsl naar Breda is in beide richtingen wat bergaf. Komende vanuit België is het iets langer aan ‘tragere’ snelheid, je gaat daar toch nog twee secties aan 80 rijden. Vanuit Rotterdam komende heb je een langer stuk aan 140 langs Prinsenbeek om ook nadien af te remmen naar 80 km/u. Als je aan het laatste sein voor het perron exact 40 rijdt en je laat de trein rollen dan zal hij terug een heel klein beetje versnellen. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd maar als alle seinen veilig staan kan ik me wel inbeelden dat je het kan halen tot aan het perron.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 01:16
door Asterix
De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder

Reizigers die op het laatste moment een weekendtrip met de trein naar Nederland boeken, zullen daar vanaf maandag een pak meer geld voor moeten neertellen. Zo wordt vliegen naar Amsterdam bijna even goedkoop als met de trein gaan.

Een lastminute-weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf maandag geen 55 euro, maar 94 euro, een prijsverhoging van ruim 70 procent. Wel komt de trein een half uur eerder aan.

Ook wie van Antwerpen naar Rotterdam gaat, ziet de ritprijs stijgen van 27 naar 47 euro. Wie meer dan een week op voorhand zijn of haar ticket koopt, krijgt korting. Maar dan nog kost een retourticket in het weekend nog altijd 34 euro, een prijsstijging van 25 procent. Met de nieuwe tarieven willen de Belgische en Nederlandse spoorwegen vroegboekacties promoten, vertelt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “We willen het gebruik van de capaciteit ook meer spreiden zodat mensen ook tijdens de week eens de trein nemen naar Nederland.”

De nieuwe treinprijzen doen de wenkbrauwen fronsen. Zo wordt het prijsverschil tussen vliegen naar Amsterdam of met de trein gaan wel erg klein. En dat is vreemd op een moment dat steeds meer initiatieven opduiken van mensen die het vliegen zoveel mogelijk willen laten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, zoals ‘Zomer zonder vliegen’.

Niet te spreken

Je zou verwachten dat de trein dan net gepromoot zou worden als duurzaam én goedkoop alternatief. Crols wijst erop dat de trein nog steeds goedkoper is, aangezien ook voor vliegen geldt dat wie last minute boekt, meer betaalt dan wie vroeg boekt. Bovendien biedt de trein ook comfort, benadrukt hij. “Je stapt gewoon op de trein en kunt blijven zitten tot je bestemming. Je moet niet wachten om in te checken en te boarden.”

De Nederlandse reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over de nieuwe prijzen. “We willen graag meer mensen de trein in krijgen, maar zo winnen we het nooit van de auto”, klinkt het in de Volkskrant.

Duurder bij NMBS

Opvallend is ook dat wie een trip naar Nederland plant met de Beneluxtrein, duurder af is bij de NMBS dan bij de NS. De ticketprijzen bij de Nederlandse spoorwegmaatschappij liggen systematisch 1 euro per rit onder die van de NMBS. “Wij rekenen een distributiekost van 1 euro aan”, bevestigt Crols.

De distributiekost bestaat al langer. Hij blijft ook behouden nu de Beneluxtrein vanaf maandag via de hogesnelheidslijn gaat rijden, bevestigt Crols. De distributiekost werd volgens hem ingevoerd omdat klassieke internationale treinen (dus niet Thalys, Eurostar, ...) volledig kostendekkend moeten zijn. De NMBS kan niet, zoals op binnenlandse ritten, bepaalde verliezen dekken met behulp van de subsidies die ze krijgt.

Een euro verschil per rit is op zich niet zoveel geld, maar voor gezinnen die een trip maken of voor mensen die regelmatig reizen met de Beneluxtrein, kan het verschil aardig oplopen.

Bedenkingen

Dat de Beneluxtrein over de hogesnelheidslijn en via Breda gaat rijden is voor de reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover een goede zaak. Maar ze hebben wel nog bedenkingen over de nieuwe tarieven en het gebruiksgemak.

“Zo kunnen reizigers in het station Noorderkempen alleen tijdens de beperkte openingsuren van het loket (maandag tot vrijdag van 6 tot 14 uur) een kaartje naar Breda kopen. Via de automaat verkoopt de NMBS geen kaartjes naar Breda. De prijs van dat kaartje is overigens onnodig hoog: 10,40 euro voor 26 kilometer”, klinkt het.

“Termijn om korting te krijgen veel te lang”

De reizigersorganisaties kunnen zich wel vinden in het principe van verschillende prijzen voor rustige en drukke reisdagen. “De uitwerking komt echter neer op een prijsverhoging van 25 procent voor het traject Antwerpen-Rotterdam voor vroegboekers en bijna een verdubbeling voor reizigers die minder dan een week op voorhand boeken”, luidt het. “Op dit traject staat daar geen versnelling tegenover. Verder is de termijn om de korting te krijgen veel te lang: zeven dagen.”

“Vroege en late trein ontbreken”

Wat de verbinding Breda-Brussel betreft, vinden TreinTramBus en Rover dat in het nieuwe aanbod een vroege trein van Breda naar Brussel en een late trein van Brussel naar Breda ontbreken. “Het eerste vertrek uit Breda naar Brussel is om 7.42 uur, wat veel te laat is. Het laatste vertrek uit Brussel naar Noorderkempen en Breda is om 20.45 uur, wat dan weer veel te vroeg is. Zo hebben de reizigers van Antwerpen naar Noorderkempen en Breda al om 21.45 uur hun laatste trein naar huis.”

Roosendaal grote verliezer

Grote verliezer in het nieuwe aanbod is Roosendaal, net over de grens in Nederland. Voortaan rijdt er vanuit België enkel nog een stoptrein naar Roosendaal. “Van Antwerpen naar Roosendaal ben je daardoor vanaf 9 april 20 minuten langer onderweg”, merken de reizigersorganisaties op. Ze vragen dat de IC-trein uit Brussel die nu nog in Essen eindigt snel wordt doorgetrokken naar Roosendaal.
Bron

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 09:49
door Lynx
Steven schreef:Vanaf de hsl naar Breda is in beide richtingen wat bergaf. Komende vanuit België is het iets langer aan ‘tragere’ snelheid, je gaat daar toch nog twee secties aan 80 rijden. Vanuit Rotterdam komende heb je een langer stuk aan 140 langs Prinsenbeek om ook nadien af te remmen naar 80 km/u. Als je aan het laatste sein voor het perron exact 40 rijdt en je laat de trein rollen dan zal hij terug een heel klein beetje versnellen. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd maar als alle seinen veilig staan kan ik me wel inbeelden dat je het kan halen tot aan het perron.
Haal je makkelijk. Sterker nog, bij de ICD doen we in principe niet anders. Uitschakelen op de brug over het Hollands Diep, dan rij je precies 140 waar je 140 moet rijden voor het af rijden van de HSL en ook na de spanningssluis rustig laten rollen tot Breda. Ik weet niet hoeveel speling de IC Brussel heeft, maar met de ICD kom je dan precies op tijd aan.
De andere kant op net zo (van Breda naar Rotterdam). Na de Tunnel Oude Maas uitschakelen en je rolt zo Rotterdam Centraal binnen.
Vanaf Schiphol naar Rotterdam uitschakelen bij de fasescheiding Bleiswijk en je rolt zo Rotterdam binnen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 11:50
door trainlovertje
gisteren al meteen de 'nieuwe' benelux genomen van Amsterdam tot Brussel, en twee van die treinen samen zien staan in Noorderkempen, dat deed toch wel echt raar...
maar blijkbaar is de start dus goed verlopen, in tegenstelling tot de start van de Fyra indertijd.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 13:15
door dentheo
NKdag2.jpg
Halt op symmetrietijd...

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 13:34
door Steve
Het is natuurlijk nog paasvakantie, maar wat zegt de bezetting? Quid Breda en Noorderkempen op dat gebied?

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 13:44
door dentheo
Ik ben niet meegereden... :oops:
Opstappers....schatting 40 richting Antwerpen, 10 richting Breda, wat mij meeviel.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 13:50
door Shrek
Steve schreef: 10 apr 2018, 13:34 Het is natuurlijk nog paasvakantie, maar wat zegt de bezetting? Quid Breda en Noorderkempen op dat gebied?
De cijfers op dit moment willen niets zeggen. je hebt nieuwsgierige mensen die enkel de eerste week meerijden en daarna nooit meer en je hebt mensen die vaste pendelaars worden maar nu nog even de kat uit de boom kijken.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 15:25
door Trein gebruiker
Schande NMBS, zie lijnfolders. Lijn 12 is nog steeds weergegeven alsof de Benelux over Rozendaal rijdt .
Vandaag 10/4 rijdt hij al voor de 2de dag via Breda.
Slapen de mensen die dat moeten onderhouden ?

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 17:52
door dentheo
Shrek schreef: 10 apr 2018, 13:50
Steve schreef: 10 apr 2018, 13:34 Het is natuurlijk nog paasvakantie, maar wat zegt de bezetting? Quid Breda en Noorderkempen op dat gebied?
De cijfers op dit moment willen niets zeggen. je hebt nieuwsgierige mensen die enkel de eerste week meerijden en daarna nooit meer en je hebt mensen die vaste pendelaars worden maar nu nog even de kat uit de boom kijken.
Klopt en gezien de vakantie ook nog moeder en vaders met kroost.

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 22:53
door Ducktape
Dag 2 en er heeft er al eentje in nood gestaan op L4. Het heeft nog lang geduurd!

Re: BENELUX

Geplaatst: 10 apr 2018, 22:54
door Steven
Trein gebruiker schreef: 10 apr 2018, 15:25 Schande NMBS, zie lijnfolders. Lijn 12 is nog steeds weergegeven alsof de Benelux over Rozendaal rijdt .
Vandaag 10/4 rijdt hij al voor de 2de dag via Breda.
Slapen de mensen die dat moeten onderhouden ?
Ter info Rozendaal best vervangen door Roosendaal.

Re: BENELUX

Geplaatst: 11 apr 2018, 01:19
door Eimai