Pagina 162 van 169

Re: BENELUX

Geplaatst: 03 okt 2023, 19:48
door 260689
ovspotter_be schreef: 03 okt 2023, 19:42 Vandaag te Brussel-Noord een ICNG in nieuwe Flow-kleurstelling gezien tijdens een testrit.
Klopt, was voor het Nederlandse personeel opleiding en ervaring te bieden van het materiaal.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 nov 2023, 12:40
door TKR
Is er eigenlijk al een idee welk materieel de 'trage' Benelux tot Rotterdam zal verzorgen?

Voor rijtuigen vermoed ik de I11.

Maar wat dan qua locomotief?
De HLE 28 kan slechts 160km/u, zouden we voor deze verbinding ook voor sneller materieel gaan?
Ik heb ook opgevangen dat men de Belgische HLE 28 geen software updates meer gaf (met alle gevolgen van dien) omdat deze binnenkort toch tussenuit gaan als de huidige Benelux stopt.
Welke loc dan wel? Ik denk niet dat we nog materieel hebben met ATB om Breda en Rotterdam (misschien ook Den Haag?) binnen te rijden?
De HLE 17 lijkt me dan weer te laat te komen voor de introductie van de nieuwe lijn.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 nov 2023, 13:06
door rvdborgt
TKR schreef: 16 nov 2023, 12:40 Is er eigenlijk al een idee welk materieel de 'trage' Benelux tot Rotterdam zal verzorgen?

Voor rijtuigen vermoed ik de I11.

Maar wat dan qua locomotief?
Traxx (160 km/h) en reeks 17 zodra die beschikbaar is.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 nov 2023, 13:26
door Steven
rvdborgt schreef: 16 nov 2023, 13:06
TKR schreef: 16 nov 2023, 12:40 Is er eigenlijk al een idee welk materieel de 'trage' Benelux tot Rotterdam zal verzorgen?

Voor rijtuigen vermoed ik de I11.

Maar wat dan qua locomotief?
Traxx (160 km/h) en reeks 17 zodra die beschikbaar is.
Nog aanvullen dat eens de reeks 17 er is dit zal zijn in combinatie met stuurrijtuig i11, tot dan zal er met 2 reeks 28 (traxx) gereden worden.

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 16:39
door TKR
Blijkbaar willen de Nederlanders de Benelux doortrekken naar Lelystad in 2025.

https://nieuws.ns.nl/download/88cd12dd- ... voland.pdf

Volledig overzicht van voorgestelde veranderingen voor NS:
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... -in-jaren/

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 17:45
door jan_olieslagers
Blijkbaar willen de Nederlanders de Benelux doortrekken naar Lelystad in 2025.
Dat lijkt me nog niet zo dwaas - het komt maar overeen met de Belgische strategie om zo weinig mogelijk treinen te laten stoppen / kopmaken in drukke stations zoals op de NZV. Wordt Lelystad het Nederlandse Schaarbeek, of iets in die trant :) ?

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 17:56
door DDietzen
Het Nederlandse Schaarbeek zou eerder Hoofddorp zijn, waar alle treinen heen worden gestuurd die komend vanuit Amsterdam in Schiphol hun eindpunt hebben. Intercity's rijden leeg van Schiphol naar de bundel van Hoofddorp, stoptreinen stoppen nog wel in Hoofddorp en keren op/nabij het station.

Lelystad is waarschijnlijk verkozen omdat de HSL-treinen toch ergens heen moeten na Amsterdam Zuid; er is geen opstelterrein in Amsterdam deftig bereikbaar vanaf Amsterdam Zuid komende uit het westen zonder een eivol baanvak gelijkvloers te moeten kruisen en op zicht te moeten rijden door onbeveiligd gebied. Dan kun je ze net zo goed inzetten als binnenlandse verbinding Schiphol-Lelystad, waar sowieso nood aan is, gezien 83.000 inwoners in Lelystad en 223.000 in Almere ;) De intercity Dordrecht-Schiphol-[Lelystad in de piekuren / Venlo daarbuiten] gaat dan ook permanent naar Venlo rijden straks.

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:01
door Lynx
Krijgt in ieder geval Almere Buiten de internationale stop die het verdient :lol:

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:08
door Steve
Euh, een Benelux die niet stopt in Brussel-Noord en Brussel-Centraal maar wel in Almere Buiten zou echt te gek voor woorden zijn.

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:12
door Lynx
Nou ja, in principe is het de internationale IC tussen Brussel Zuid en Amsterdam Zuid die daarna door NS om logistieke redenen doorgereden wordt naar Lelystad Centrum. Het stoppatroon na Amsterdam Zuid is hetzelfde als de bestaande intercity naar Lelystad (Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum). Zie dit kaartje uit de adviesaanvraag.
Afbeelding

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:22
door Portbou
Steve schreef: 08 feb 2024, 18:08 Euh, een Benelux die niet stopt in Brussel-Noord en Brussel-Centraal maar wel in Almere Buiten zou echt te gek voor woorden zijn.
Eerst de exploitatie, dan de klant.
Zo gaat het toch dikwijls ?

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:32
door jan_olieslagers
Eerst de exploitatie, dan de klant.
Dat is ook wel een beetje begrijpelijk, met een infrastructuur en rollend materiaal waarin decennialang enkel het minimum aan investeringen gebeurde, en vaak alleen als het echt niet meer anders kon. Niet dat we er blij moeten mee zijn, verre van.

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:36
door DDietzen
Wat moet het qua dienstverlening voor reizigers in België effectief uitmaken welke stations honderden kilometers verderop in Almere worden bediend? We spelen toch geen spelletje van "als hij een stop krijgt dan moet ik er ook één"? Eenzelfde trein kan meerdere functies hebben: in dit geval de functie van expresstrein Brussel-Amsterdam en van regionale trein Amsterdam-Lelystad. Moet je die dan per se willen opknippen, met alle gevolgen voor de spoorcapaciteit van dien, puur en alleen omdat het zogenaamd niet 'hoort' om een expresstrein aan een regionale trein te koppelen? De klant heeft toch liever een rechtstreekse trein dan een overstap?

In Nederland hebben we wel meer van zulke 'zonetreinen': stoptrein op het ene deel van hun traject en intercity ergens anders. Zo hebben we uurlijks een intercity Vlissingen-Amsterdam die op Vlissingen-Roosendaal als stoptrein dient (met bediening van oa Rilland-Bath met 367 dagelijkse in- en uitstappers) maar op Roosendaal-Amsterdam als intercity (en daarmee bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen met 4.922 reizigers overslaat).

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:44
door jan_olieslagers
We spelen toch geen spelletje van "als hij een stop krijgt dan moet ik er ook één"?
Hm, Belgie heeft wel een zekere traditie in die hoek, dat heet dan "wafelijzerpolitiek" https://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek. Nogal wat overbodige infrastructuurinvesteringen in Wallonie waren enkel compensatie voor des te nuttiger investeringen in Vlaanderen. Ik denk bv. aan de metrotunnels in Charleroi, die er decennialang ongebruikt hebben bijgelegen. Ook het hellend vlak in Ronquieres, dat de binnenscheepvaart moest verbeteren die al lang was uitgestorven, enzovoort enzoverder.
stoptrein op het ene deel van hun traject en intercity ergens anders.
Die zijn er in BE ook hoor, Ik denk. bv de uurdienst naar Poperinge. Die heet IC, en tot Kotrijk stopt hij inderdaad enkel in de grote stations, maar van Kortrijk tot Poperinge stopt hij overal. Logisch ook, want het is de enige trein die daar rijdt.

Re: BENELUX

Geplaatst: 08 feb 2024, 19:54
door TKR
DDietzen schreef: 08 feb 2024, 18:36 Wat moet het qua dienstverlening voor reizigers in België effectief uitmaken welke stations honderden kilometers verderop in Almere worden bediend? We spelen toch geen spelletje van "als hij een stop krijgt dan moet ik er ook één"? Eenzelfde trein kan meerdere functies hebben: in dit geval de functie van expresstrein Brussel-Amsterdam en van regionale trein Amsterdam-Lelystad. Moet je die dan per se willen opknippen, met alle gevolgen voor de spoorcapaciteit van dien, puur en alleen omdat het zogenaamd niet 'hoort' om een expresstrein aan een regionale trein te koppelen? De klant heeft toch liever een rechtstreekse trein dan een overstap?

In Nederland hebben we wel meer van zulke 'zonetreinen': stoptrein op het ene deel van hun traject en intercity ergens anders. Zo hebben we uurlijks een intercity Vlissingen-Amsterdam die op Vlissingen-Roosendaal als stoptrein dient (met bediening van oa Rilland-Bath met 367 dagelijkse in- en uitstappers) maar op Roosendaal-Amsterdam als intercity (en daarmee bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen met 4.922 reizigers overslaat).
Ik zou toch eerst een stiptere Benelux willen zien vooraleer men er nog onnodige fantasietjes aan begint te knopen die voor extra vertraging kunnen zorgen. :wink:

Goed, de nieuwe stellen zullen al veel van de problematiek oplossen. Maar of ze alles oplossen moet nog bewezen worden. Zeker gezien men in Nederland op het moment wel vaker beslist de Belgische kant van de Benelux te annuleren bij vertraging in Nederland...