Pagina 3 van 13

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 24 jan 2017, 20:08
door Davy
Op het Luxemburgse deel zijn de werkzaamheden voor de nieuwe bovenleiding al bezig, de betonnen voeten zijn hier en daar al geplaatst.

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 24 jan 2017, 20:44
door Nadleeh
Paul schreef:Ik meen dat de sporen 1 en 2 in Luxemburg een bovenleiding hebben met 3000 V, en dat de sporen 3 en 4 omschakelbaar zijn (3000 V of 25000 V). Zo was het vroeger in ieder geval.
Inderdaad ja. Zover ik weet is dit nog steeds zo. Er staan ook speciale seinen om de situatie aan te geven.
Davy schreef:Op het Luxemburgse deel zijn de werkzaamheden voor de nieuwe bovenleiding al bezig, de betonnen voeten zijn hier en daar al geplaatst.
Inderdaad, langs het gehele traject lijkt dit wel klaar te zijn inmiddels.

Afbeelding
CFL 018 + 3009 "RB5616" - Hollerich by Mark van der Meer, on Flickr

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 24 jan 2017, 21:24
door dentheo
Gezien de voorbereiding, zie ik dat Luxemburg ook "vliegende" bovenleidingspalen gebruikt zoals zovele andere landen in midden Europa.

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 24 jan 2017, 22:08
door Shrek
dentheo schreef:Gezien de voorbereiding, zie ik dat Luxemburg ook "vliegende" bovenleidingspalen gebruikt zoals zovele andere landen in midden Europa.
Je moet het niet eens zo ver gaan zoeken: Infrabel gebruikt ze ook op L161 :wink:

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 24 jan 2017, 22:20
door trainlovertje
Paul schreef:Ik meen dat de sporen 1 en 2 in Luxemburg een bovenleiding hebben met 3000 V, en dat de sporen 3 en 4 omschakelbaar zijn (3000 V of 25000 V). Zo was het vroeger in ieder geval.
Ahzo, ik wist niet dat er ook zo'n omschakelsyteem was in Luxemburg. Dat verklaart veel...

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 24 jan 2017, 23:06
door Steven
je kon dat vroeger met de iris, vauban en ander EC/nachttreinen goed zien. Daar werd dan op hetzelfde spoor gewisseld tussen een HLE20 op gelijkstroom en een franse wisselstroomloc.

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 25 jan 2017, 08:48
door Shrek
trainlovertje schreef:
Paul schreef:Ik meen dat de sporen 1 en 2 in Luxemburg een bovenleiding hebben met 3000 V, en dat de sporen 3 en 4 omschakelbaar zijn (3000 V of 25000 V). Zo was het vroeger in ieder geval.
Ahzo, ik wist niet dat er ook zo'n omschakelsyteem was in Luxemburg. Dat verklaart veel...
Het zal er niet zo lang meer zijn. Ergens volgend jaar wordt het hele Luxemburgse stuk ook 25kV.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 25 jan 2017, 09:54
door LHOON
overweg13 schreef:Het kan gek klinken, maar eigenlijk waren de houten banken van de K-rijtuigen en de L-rijtuigen nog het comfortabelst van allemaal.
Die houten banken (ex 3e kl) waren inderdaad nog best te doen. Maar kijk ook eens naar de eerste klasse in die oude rijtuigen: die waren pas luxueus en comfortabel, het nieuwe materieel in eerste klasse kan daar lang niet aan tippen. I11 of MS96 eerste klasse is zeer behoorlijk, maar in M5,M6 of vooral Desiro is het eerste klasse slechts in naam.

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 25 jan 2017, 13:49
door Steve
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:
Paul schreef:Ik meen dat de sporen 1 en 2 in Luxemburg een bovenleiding hebben met 3000 V, en dat de sporen 3 en 4 omschakelbaar zijn (3000 V of 25000 V). Zo was het vroeger in ieder geval.
Ahzo, ik wist niet dat er ook zo'n omschakelsyteem was in Luxemburg. Dat verklaart veel...
Het zal er niet zo lang meer zijn. Ergens volgend jaar wordt het hele Luxemburgse stuk ook 25kV.
In dat geval ga ik ervan uit dat de grote materieelshift op de IC Brussel-Luxemburg al bij de volgende dienstregeling zal plaatsvinden (december 2017), aangezien een groot deel van het huidige materieel (in het bijzonder de MS96 5xx) niet meer binnen zal kunnen.

Hoe zou de nieuwe situatie eruit kunnen zien? HLE 18 met M6 lijkt me het meest voor de hand liggend, maar waar gaan ze die M6 halen zonder elders te veel pijn te doen (wetende dat de M7 er nog lang niet is)? Andere rijtuigen (I11 of M4) lijken me nog onwaarschijnlijker en ook van de MS96 4xx zullen er wel niet te veel op overschot zijn met de diensten naar Rijsel.

In het rayon "gemakkelijkheidsoplossingen" is er natuurlijk nog de Desiro of de opsplitsing in Aarlen met een pendeltreintje naar Luxemburg...

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 25 jan 2017, 13:57
door Nadleeh
Steve schreef: Hoe zou de nieuwe situatie eruit kunnen zien? HLE 18 met M6 lijkt me het meest voor de hand liggend, maar waar gaan ze die M6 halen zonder elders te veel pijn te doen (wetende dat de M7 er nog lang niet is)? Andere rijtuigen (I11 of M4) lijken me nog onwaarschijnlijker en ook van de MS96 4xx zullen er wel niet te veel op overschot zijn met de diensten naar Rijsel.
Als Luik-Luxemburg met Desiro gaat rijden zou je de vrijgekomen I10's wellicht naar Brussel-Luxemburg kunnen verplaatsen?

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 25 jan 2017, 13:58
door Steven
M6, i6, i10, die laatste kunnen deels vrijgemaakt worden van de Benelux eens NS al zijn ruituigen gemoderniseerd heeft.

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 25 jan 2017, 14:02
door Shrek
Steve schreef:
Shrek schreef:
trainlovertje schreef: Ahzo, ik wist niet dat er ook zo'n omschakelsyteem was in Luxemburg. Dat verklaart veel...
Het zal er niet zo lang meer zijn. Ergens volgend jaar wordt het hele Luxemburgse stuk ook 25kV.
In dat geval ga ik ervan uit dat de grote materieelshift op de IC Brussel-Luxemburg al bij de volgende dienstregeling zal plaatsvinden (december 2017), aangezien een groot deel van het huidige materieel (in het bijzonder de MS96 5xx) niet meer binnen zal kunnen.

Hoe zou de nieuwe situatie eruit kunnen zien? HLE 18 met M6 lijkt me het meest voor de hand liggend, maar waar gaan ze die M6 halen zonder elders te veel pijn te doen (wetende dat de M7 er nog lang niet is)? Andere rijtuigen (I11 of M4) lijken me nog onwaarschijnlijker en ook van de MS96 4xx zullen er wel niet te veel op overschot zijn met de diensten naar Rijsel.

In het rayon "gemakkelijkheidsoplossingen" is er natuurlijk nog de Desiro of de opsplitsing in Aarlen met een pendeltreintje naar Luxemburg...
MS96 5xx heeft nog geen ETCS, dus die kunnen volgend jaar Luxemburg ook niet binnen. Het is echt enkel Desiro en 18 die nog gaan kunnen, heel misschien de M6BX. Voor de treinen die vandaag al met M6 gereden worden is er dus geen enkel probleem, mogelijk worden ze zelfs trek-duw. De treinen met I6/I10 kunnen ook vrolijk blijven rijden met een 18.
Voor de andere treinen moeten er andere oplossingen komen, dus het kan wel eens een gevarieerd boeltje worden op die lijn ;)

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 25 jan 2017, 14:36
door 260689
Of zoals ze jaren terug hebben gedaan bij Antwerpen - Lille. Navette tussen Kortrijk en Lille. Kunnen ze perfect met AM96 (reeks 5xx) Brussel - Arlon rijden met overstap op hetzelfde perron voor verder te reizen naar Luxemburg. Dit lijkt me wel de meest toepasselijke oplossing voor het probleem te overbruggen.

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 26 jan 2017, 20:19
door Terminus
Hoe zit het met het Luxemburgs materieel dat net de grens over gaat (voor de lijn Luxemburg-Luik dan)? Ziet men dat niet als optie ter vervanging van het gesleept materieel van de NMBS?

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 27 jan 2017, 00:13
door groentje
Vermoedelijk kan dat geen 3000 V aan, wat je nodig hebt vanaf Rivage.