Pagina 3 van 37

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 16:23
door Eric0641
Steve schreef:
KB schreef:
Eric0641 schreef: Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.
De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.
Alleen is dan de vraag wat van toepassing is in Maastricht (en Eijsden), waar die Belgische taalwetten helemaal niet gelden. Mag een aankondiging daar in de twee talen gebeuren, bijvoorbeeld?
Ja dat is al vaker voorgekomen. En wat een vage wet. Waar slaat 't op. Roep gewoon in 2 talen om. Benelux doet er zelfs 4

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 16:38
door dentheo
Steve schreef: Alleen is dan de vraag wat van toepassing is in Maastricht (en Eijsden), waar die Belgische taalwetten helemaal niet gelden. Mag een aankondiging daar in de twee talen gebeuren, bijvoorbeeld?
Natuurlijk, of zelfs in drie zoals in Roosendaal.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 17:36
door Steve
Ook volgens de interne NMBS-reglementen? Wordt Maastricht daar toevallig niet gelijkgesteld met plaatsen in het Nederlandse taalgebied in België (en dus omroep ofwel in het Nederlands, ofwel in de vier talen)?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 20:42
door dentheo
??? gaat dit over de omroep op het perron of in de trein ???
Blijft een Belgische trein Belgisch grondgebied in het buitenland???
Hoe zit dat met een eventuele geboorte, voor vliegtuigen en boten is er een jurisdictie, voor treinen?? :) :) :)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 23:00
door AlexNL
Eric0641 schreef:Tevens zal Arriva hoog waarschijnlijk eenmansbedieninning aanschaffen, een ander probleempje voor Belgie (vertrek procedure)
Waarom? Er kan in België volgens de nu gangbare procedure worden vertrokken, terwijl er in NL/DE met éénmansbediening worden gewerkt. Dan stapt de TBG op/af in Maastricht.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 23:11
door trainlovertje
Steve schreef:
KB schreef:
Eric0641 schreef: Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.
De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.
Alleen is dan de vraag wat van toepassing is in Maastricht (en Eijsden), waar die Belgische taalwetten helemaal niet gelden. Mag een aankondiging daar in de twee talen gebeuren, bijvoorbeeld?
Als dat bij aankomst in de luchthaven in 4 talen mag, zal dat dan wel in 2 talen mogen? Ik snap niet dat je niet gewoon in beide talen zou mogen afroepen, wel is het logisch dat je minstens in de taal van de regio waar de trein zich bevindt moet afroepen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 mei 2017, 23:30
door rvdborgt
trainlovertje schreef:
Steve schreef:
KB schreef:De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.
Alleen is dan de vraag wat van toepassing is in Maastricht (en Eijsden), waar die Belgische taalwetten helemaal niet gelden. Mag een aankondiging daar in de twee talen gebeuren, bijvoorbeeld?
Als dat bij aankomst in de luchthaven in 4 talen mag, zal dat dan wel in 2 talen mogen? Ik snap niet dat je niet gewoon in beide talen zou mogen afroepen, wel is het logisch dat je minstens in de taal van de regio waar de trein zich bevindt moet afroepen.
Als je spreekt over "beide talen", dan vergeet je dat Duits ook een nationale taal is. Als je omroept in een taal die ter plaatse niet wordt gesproken, dan moet je in alle nationale talen omroepen.
Wettelijk gezien mag je volgens mij overal in de 3 talen (NL/FR/DE) omroepen. Maar kennis van het Duits is nu niet direct een sterk punt bij veel NMBS-personeel. In 2 talen omroepen moet in stations in tweetalig gebied (Brussel) of in een faciliteitengemeente.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 12:56
door Asterix
Steven schreef:er zit extra personeel op alle treinen zonder ATB die de grens over gaan. Ze moeten extra toezien op de veiligheid. Bij de L trein naar Roosendaal is dit ook zo, daar stapt men op en af in Essen.
Dus als ik het goed begrijp: in Essen opstap Nederlandse boordchef die samen met de Belgische naar Roosendaal rijdt en in Visé idem richting Maastricht maar dan ook nog een extra bestuurder omdat de Franstalige het niet voldoende kan in het Nederlands?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 13:20
door Steven
Heeft niets met taalkunde te maken, eerder met extra toezicht, we rijden in België links, in Nederland rechts. Dus hebben de seinen een ander plaats maar eveneens ook ander uitzicht. De treinen die het grensbaanvak aandoen hebben geen atb en dus geen veiligheid aan boord. Nadat er recent een aantal treinen door het rood gingen wil men door extra toezicht dit soort incidenten voorkomen. NMBS voorziet geen inbouw atb in deze treinen (break, mr800). Men is wel aan het kijken om een aantal seinen met eurobakens uit te rusten in die stations. Dan kan men al tbl1+ installeren.

Het treinbegeleideingspersoneel blijft gewoon Belgisch.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 18:35
door Eric0641
Steven schreef:Heeft niets met taalkunde te maken, eerder met extra toezicht, we rijden in België links, in Nederland rechts. Dus hebben de seinen een ander plaats maar eveneens ook ander uitzicht. De treinen die het grensbaanvak aandoen hebben geen atb en dus geen veiligheid aan boord. Nadat er recent een aantal treinen door het rood gingen wil men door extra toezicht dit soort incidenten voorkomen. NMBS voorziet geen inbouw atb in deze treinen (break, mr800). Men is wel aan het kijken om een aantal seinen met eurobakens uit te rusten in die stations. Dan kan men al tbl1+ installeren.

Het treinbegeleideingspersoneel blijft gewoon Belgisch.
prorail staat niet te popelen om dat uit te voeren. De kans dat je tbl1+ in Maastricht zult vinden zal eerder richting niehiel gaan.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 19:15
door Asterix
Steven, wie verricht de eventuele nodige communicatie en procedures met Prorail? De Belg of de Nederlander?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 19:43
door Eric0641
Asterix schreef:Steven, wie verricht de eventuele nodige communicatie en procedures met Prorail? De Belg of de Nederlander?
het gaat om Nederlands grondgebied dus lijkt mij toch wel de Nederlanders, maar ben ook wel benieuwd naar het antwoord van Steven.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 20:55
door rvdborgt
Eric0641 schreef:
Asterix schreef:Steven, wie verricht de eventuele nodige communicatie en procedures met Prorail? De Belg of de Nederlander?
het gaat om Nederlands grondgebied dus lijkt mij toch wel de Nederlanders, maar ben ook wel benieuwd naar het antwoord van Steven.
Het gaat om loodsen van NS. Communicatie doen volgens mij dan nog steeds de machinisten zelf.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 20:56
door Shrek
Eric0641 schreef:prorail staat niet te popelen om dat uit te voeren. De kans dat je tbl1+ in Maastricht zult vinden zal eerder richting niehiel gaan.
Dat zou ik toch niet durven zeggen. Prorail heeft zelfs aan Infrabel gevraagd om een deel van de studie uit te voeren :wink:
Dat betekent wel nog niet dat ze het ook effectief zullen gaan doen, maar ze denken er toch zwaar over na.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 18 mei 2017, 22:37
door Steven
rvdborgt schreef:
Eric0641 schreef:
Asterix schreef:Steven, wie verricht de eventuele nodige communicatie en procedures met Prorail? De Belg of de Nederlander?
het gaat om Nederlands grondgebied dus lijkt mij toch wel de Nederlanders, maar ben ook wel benieuwd naar het antwoord van Steven.
Het gaat om loodsen van NS. Communicatie doen volgens mij dan nog steeds de machinisten zelf.

Groetjes,
Rian
Inderdaad het zijn loodsen, de machinist blijft verantwoordelijk voor het besturen en communicatie. Ter info het merendeel van de treinen heeft Nederlandstalige treinbestuurders.
Naar Roosendaal zijn dat de mensen van Essen en Antwerpen Centraal, naar Maastricht zijn het de mensen van Hasselt en Luik.