Het risico bij de voetbalbond leggen? Die gaan ook eens goed lachen. Het zijn alle individuele supportersclubs die alles organiseren van busreizen tot hotels en stadiontickets. Die clubs gaan zeker niet gokken op een treinrit als de autocarverhuurder waarmee ze al jaren samenwerken paraat staat.groentje schreef:Niet mee eens, Schrek. Voorbereidselen treffen hoeven niet zo duur te zijn, als ze niet nodig zijn, dan rij je gewoon niet, zoals met goedweertreinen waar de rijpaden gereserveerd zijn, personeel gepolst of ze kunnen en willen, en het materieel gereserveerd. Met chartertreinen leg je het economische risico bij bijvoorbeeld de Voetbalbond, en als ze pakweg de tickets alleen in voorverkoop verkopen, weet je ook op voorhand hoeveel capaciteit je nodig hebt, desnoods zet je er een maximum op. Voor de wedstrijd zelf zijn ze ook pas toegangskaarten beginnen verkopen op een week tijd, en het stadion zat toch mooi vol...
En het is absoluut niet juist dat voorbereidingen treffen geen geld kost. We hebben het hier over het herplannen van onderhoud aan de treinen en werkzaamheden aan de sporen. Enkele nacht-TGV's halen bijvoorbeeld de hele planning van het atelier van Vorst overhoop. Dat zijn reële manuren die bij gecreëerd worden, dat kost veel geld.
Personeel kan je voor zo'n treinen niet polsen, die moeten effectief ingepland worden. Dus ook weer meer gepresteerde uren. En iemand die ingepland is kan je (gelukkig maar) niet zomaar naar huis sturen. Dus als de trein niet rijdt moet je hen toch betalen.
Ook rijpaden op LGV's zijn niet gratis. Ook daar: niet rijden is toch betalen.
Het economisch risico is dus veel te groot en de mogelijke winst vrij klein, voor een bedrijf dat op de centjes moet letten is dat dus een no-go.