Pagina 4 van 13

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 27 jan 2017, 00:15
door Steven
Op de loc reeks 3000 na kan er volgens mij geen enkele andere loc van de CFL op onze 3000V rijden.
alvast geen 4000 en ik denk die dubbeldekstreinstellen ook niet (niet 100% zeker).

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 27 jan 2017, 11:35
door Nadleeh
De CFL 4000 (de Traxxen) en 2300 (de nieuwe Stadler KISS dubbeldekkers) slikken inderdaad géén 3 kV (wel het Duitse 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, de 2300 zitten dan ook op de diensten naar Trier).

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 15:54
door apestaart
Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:
LML schreef:Van zodra de M7-rijtuigen en -treinstellen vanaf 2018 geleverd worden en na hun testperiode betrouwbaar zijn voor de commerciële diensten,volgt er zeker een vast een ware slachting bij de 2-tjes.
Als de M7 in dienst is en de tweetjes eruit, gaan de Desiro's dan ook van de IC-verbindingen verdwijnen?
Waar het technisch kan wel, maar er zullen wel enkele uitzonderingen blijven bestaan vrees ik (zoals Luik-Luxemburg).
Het is te hopen dat die Desiro's niet meer zullen ingezet worden voor IC-verbinding Oostende-Antwerpen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 16:29
door trainlovertje
Shrek schreef:Waar het technisch kan wel, maar er zullen wel enkele uitzonderingen blijven bestaan vrees ik (zoals Luik-Luxemburg).
Waarom zou het dan technisch niet kunnen tussen Luik en Luxemburg? Of bedoel je dat het wel kan, maar dat ze er gewoon geen dubbeldekkers op zouden zetten, omdat ze dan te laag bezet zijn?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 17:05
door Shrek
trainlovertje schreef:
Shrek schreef:Waar het technisch kan wel, maar er zullen wel enkele uitzonderingen blijven bestaan vrees ik (zoals Luik-Luxemburg).
Waarom zou het dan technisch niet kunnen tussen Luik en Luxemburg? Of bedoel je dat het wel kan, maar dat ze er gewoon geen dubbeldekkers op zouden zetten, omdat ze dan te laag bezet zijn?
De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 17:17
door overweg13
Wat zou er fout zijn met I11 en 18? Internationale rijtuigen op een internationale dienst? Lijkt me vanzelfsprekend.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 17:22
door Shrek
overweg13 schreef:Wat zou er fout zijn met I11 en 18? Internationale rijtuigen op een internationale dienst? Lijkt me vanzelfsprekend.
Als je zelf de kosten van de loc niet moet betalen is dat uiteraard vanzelfsprekend :wink:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 19:54
door trainlovertje
Shrek schreef:De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Maar de M7 zou toch ook op de hogesnelheidslijnen kunnen gaan rijden (en dus onder 25kV)? Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om ze ook naar Luxemburg te sturen?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 20:02
door Shrek
trainlovertje schreef:
Shrek schreef:De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Maar de M7 zou toch ook op de hogesnelheidslijnen kunnen gaan rijden (en dus onder 25kV)? Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om ze ook naar Luxemburg te sturen?
Dat zullen ze ook doen, via de L162 waar de passagiersaantallen wel dubbeldekkers verantwoorden. Op L42 zijn stelletjes de enige betaalbare oplossing.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 21:15
door Eric0641
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:
Shrek schreef:De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Maar de M7 zou toch ook op de hogesnelheidslijnen kunnen gaan rijden (en dus onder 25kV)? Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om ze ook naar Luxemburg te sturen?
Dat zullen ze ook doen, via de L162 waar de passagiersaantallen wel dubbeldekkers verantwoorden. Op L42 zijn stelletjes de enige betaalbare oplossing.
Stelletje Oké, maar alsjeblieft geen desiro (depresiro, misero) ik vind hou het nu is met CFL de loks en nmbs de rijtuigen prima. Maar stel je voor in 1 desiro een ritje van 3,5 uur. Dan kunnen ze gelijk een rugklachten praktijk in de trein gaan beginnen. Een mogelijkheid is dat de cfl hun treinstellen zullen sturen. Mits ze geschikte hebben of gaan krijgen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 21:35
door groentje
De Desiro is geschikt te maken voor langere afstand, de ÖBB heeft bijvoorbeeld goede stellen voor langeafstandsinterregio's op het platform van de Desiro gebouwd, maar de NMBS mikt uitsluitend op capaciteit, en heeft dus alleen maar Desiro's in stoptreinuitvoering, wat verdedigbaar is voor voorstadstreinen, maar voor IC's verwacht ik toch ook oog voor comfort. Ik deel dus de verontwaardiging over de MS08 op Luik-Luxemburg, die dingen zijn daar niet voor gemaakt.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 feb 2017, 21:57
door Steve
Bovendien is de M7 toch bewust heel flexibel gemaakt, waardoor je een kort stammetje kunt gebruiken met een gemotoriseerd rijtuig? Zet daar twee à drie M7's op in en klaar is Kees.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 feb 2017, 21:32
door apestaart
groentje schreef:De Desiro is geschikt te maken voor langere afstand, de ÖBB heeft bijvoorbeeld goede stellen voor langeafstandsinterregio's op het platform van de Desiro gebouwd, maar de NMBS mikt uitsluitend op capaciteit, en heeft dus alleen maar Desiro's in stoptreinuitvoering, wat verdedigbaar is voor voorstadstreinen, maar voor IC's verwacht ik toch ook oog voor comfort. Ik deel dus de verontwaardiging over de MS08 op Luik-Luxemburg, die dingen zijn daar niet voor gemaakt.
Niet alleen voor de verbinding Luik-Luxemburg ben ik verontwaardigd maar ook voor de verbinding Oostende-Antwerpen, daar wordt maar slechts 2 dubbeldekkers ingezet en voor de rest zijn dat die stomme Desiro's, die verbinding verdient toch wel beter materieel?
Gelukkig is de NMBS verstandig genoeg om 3 treinstellen aan elkaar te koppelen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 feb 2017, 22:57
door msts.be
Op Luik-Gouvy-Lux moeten de tweespannings-AM96 aan zet komen. Men heeft echt niet alle 49 stellen nodig op Lille ! Tegen dan zijn ook de enkelspannings-AM96 niet meer toegelaten in Luxemburg, wegens geen ETCS (uitschakeling Memor2+ vanaf eind dit jaar). Die kunnen de plaats innemen van de tweespannings-AM96 die dan naar Luik-Gouvy verhuizen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 feb 2017, 23:39
door groentje
Uiteraard, @apestaart, maar het verschil lijkt mij dat Antwerpen-Oostende normaal M7 zal krijgen, en dus uitzicht heeft op verbetering (zelfs al is de M7 ook nog niet mijn droomtrein, maar goed), Luik-Luxemburg zou met Desiro blijven...