Pagina 4 van 30

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 22 nov 2017, 23:38
door rvdborgt
groentje schreef: 22 nov 2017, 14:45Hoewel ik ook overtuigd ben van het potentieel van Brussel-Parijs, de situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Er is een HSL, en het snelwegennet hier is ook heel wat beter, wat goedkope bussen een stevige concurrentiepositie geeft. Op Praag-Wenen is het wegennet bescheidener en zelfs de snelste trein rijdt overwegend op klassieke sporen... CZ is ook al langer bezig met Open Access, iets waar we in België en zeker in Frankrijk nog weinig ervaring mee hebben qua reizigersverkeer.
Een ander belangrijk verschil is volgens mij de kosten van de rijpaden. In België zijn die erg hoog, zeker op de HSL's en in Frankrijk dacht ik ook. In Oostenrijk dacht ik gemiddeld en in Tsjechië vrij laag. Bij goedkope rijpaden kun je eerder concurrentie verwachten, aangezien je eerder uit de kosten bent.

Groetjes,
Rian

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Geplaatst: 03 apr 2018, 08:11
door desperado
Sorry for posting in English.

What do people think of this story - http://www.brusselstimes.com/business/1 ... y-december ?

"A train service between the capitals of Wallonia and France should be ready by December, according to Mobility Minister François Bellot, who released a few details of this project to Sudpresse and La Libre Belgique newspapers on Wednesday, while visiting the Regional Express Network, RER, worksite in Hoeilaart. "

and

"Trains from the Belgian railway company, SNCB, would make two return trips daily between Namur and Maubeuge, where travellers would board an SNCF train. "

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Geplaatst: 03 apr 2018, 13:09
door kika
Interesting to say the least. 2 trains a day are obviously not going to make a meaningful impact, so I'm curious about the real intentions.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 14:19
door Steve
In Franstalige media wordt melding gemaakt van een trein "Namen-Parijs" die vanaf december zou gaan rijden, zie bijvoorbeeld hier: http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgiqu ... rain.dhtml

Als je dan verder leest, zie je dat het eigenlijk zou gaan om twee treinen Namen - Charleroi Maubeuge - per dag (vermoedelijk via Erquelinnes en Jeumont dan, al is het onduidelijk waar de trein allemaal zou stoppen), waar dan een overstap zou zijn op de IC's naar Parijs.

Wie weet meer? Op deze manier lijkt het project me alvast gedoemd tot mislukken, doet me sterk denken aan wat de nodige jaren tussen Bergen en Maubeuge reed en ook geflopt is door de lage frequentie, verplicht overstappen en lange rittijd.

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Geplaatst: 03 apr 2018, 14:45
door groentje
I hope it's successful, and with the right price setting and if it's not being hidden on the travel planner, I think it is going to be interesting. I recently travelled from Maubeuge yo Paris, and that train is great.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 15:27
door desperado
Sorry for posting in English.

What do NMBS have that can operate to Maubeuge?
- Are AM96 allowed to work to Maubeuge via Jeumont? Are there any spare to work two round trips?
- Are Desiro's approved to work in France yet?
- Are 18s approved to work in France yet? I believe 1807 and 1862 are at Wildenrath apparently for testing a software release for France.
- Is there anything else that could work to Maubeuge?

Thanks

Jon

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 15:53
door Shrek
De 18 is, zoals vermeld, nog steeds in homologatieprocedure, dus die kan het nog niet doen. Daarnaast zou een loc 13 in principe ook mogelijk zijn. Maar locs moeten omgezet worden en kosten veel meer geld, dat zullen ze wel niet doen.

Desiro heeft geen KVB, dus totaal uitgesloten zolang Frankrijk geen ETCS legt (en dat zit er niet snel aan te komen...).

Enkel de MS96 kan dit klusje zonder problemen doen, ik ben er vrij zeker van dat het dit materiaal zal worden als het echt gebeurt.

Ik ben wel heel benieuwd wie dit grapje gaat betalen, de exploitatieverliezen zullen niet mis zijn.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 16:17
door jan_olieslagers
Maar locs moeten omgezet worden
... want kopstuurrijtuigen zijn al helemaal een probleem v.w.b. Franse homologatie?

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 16:33
door Portbou
Waarom trekt men de Intercités Paris-Maubeuge niet gewoon door tot Namur (met stops in Jeumont en Charleroi) ? Hebben ze bij de SNCF geen lok-type dat het traject Paris-Namur volledig kan rijden ?

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 16:34
door groentje
Niet meer, denk ik. Tenzij bij SNCF-Fret, maar ja.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 16:48
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 03 apr 2018, 16:17
Maar locs moeten omgezet worden
... want kopstuurrijtuigen zijn al helemaal een probleem v.w.b. Franse homologatie?
De stuurrijtuigen hebben geen Frans beveiligingssyteem aan boord dus moet je niet eens beginnen denken aan een homologatie.
Portbou schreef: 03 apr 2018, 16:33 Waarom trekt men de Intercités Paris-Maubeuge niet gewoon door tot Namur (met stops in Jeumont en Charleroi) ? Hebben ze bij de SNCF geen lok-type dat het traject Paris-Namur volledig kan rijden ?
Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 20:38
door jan_olieslagers
Dankje, @Shrek, ik had het dus goed begrepen. Dus trek-duw met eén loc is uitgesloten, trek-duw met twee locs in sandwich zou misschien nog kunnen maar wordt wel heel erg duur. Dan blijven er enkel nog motorstellen over. Maarre, had ik niet gehoord dat er binnenkort dieselstellen vrijkomen, als er tot Hamont electrisch kan gereden worden? :mrgreen: Schitterende toepassing toch, MW41 naar Maubeuge?

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 21:34
door Portbou
Shrek schreef: 03 apr 2018, 16:48 Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.
En is er dan geen enkele SNCF-lok met ETCS aan boord ?

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 21:38
door groentje
Behalve op de LGV Est ligt er nog geen ETCS in Frankrijk, geloof ik. En zelfs daar is het geïnstalleerd naast TVM.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2018, 22:10
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 03 apr 2018, 20:38 Dankje, @Shrek, ik had het dus goed begrepen. Dus trek-duw met eén loc is uitgesloten, trek-duw met twee locs in sandwich zou misschien nog kunnen maar wordt wel heel erg duur. Dan blijven er enkel nog motorstellen over. Maarre, had ik niet gehoord dat er binnenkort dieselstellen vrijkomen, als er tot Hamont electrisch kan gereden worden? :mrgreen: Schitterende toepassing toch, MW41 naar Maubeuge?
MW 41 heeft geen KVB dus die komt Frankrijk niet in.
Portbou schreef: 03 apr 2018, 21:34
Shrek schreef: 03 apr 2018, 16:48 Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.
En is er dan geen enkele SNCF-lok met ETCS aan boord ?
Neen, Frankrijk loopt jaren achter op België op dat vlak.