Even in Groesbeek een draisine charteren voor de laatste kilometer over het volstrekt overwoekerde raccordementAlexNL schreef:AnsaldoBreda, ben benieuwd of je 't haalt voor 31/12/2009, anders ga ik die sleutel halen. Per trein.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Even in Groesbeek een draisine charteren voor de laatste kilometer over het volstrekt overwoekerde raccordementAlexNL schreef:AnsaldoBreda, ben benieuwd of je 't haalt voor 31/12/2009, anders ga ik die sleutel halen. Per trein.
Europese regelgeving tegen concurrentievervalsing.wimpiespoor schreef:Van wie moet dat? En op welke grond dan?Bibke schreef:Openbare diensten in België moeten de goedkoopste nemen.
Geldt dit ook voor de NMBS?
Wim
Hebben jullie nu van de vorige 10 posts niets gelezen of zo?Bartjedj schreef:Europese regelgeving tegen concurrentievervalsing.wimpiespoor schreef:Van wie moet dat? En op welke grond dan?Bibke schreef:Openbare diensten in België moeten de goedkoopste nemen.
Geldt dit ook voor de NMBS?
Wim
BDJ
Niet helemaal correct , je kan perfect een voorselectie organsiseren, waarop je iedereen zijn referenties laat voorstellen en verdedigen en dan beslissen wie er "mag" meedoen... dat is de manier om Ansaldo eruit te houden (hebben die ergens op tijd geleverd ???)wimpiespoor schreef:Bibke schreef: Zoals gezegd: de overheid is verplicht iedereen de gelegenheid te geven mee te dingen naar overheidsopdrachten. De overheid kan overigens wel vooraf bepaalde competenties eisen, bijvoorbeeld op het vlak van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid en betrouwbaarheid, maar ook kan men eisen dat men eerder al een vergelijkbare levering heeft gedaan.
Wim
Zoals je zelf al aangeeft: iedereen mag met een voorselectie meedoen. Maar de voorselectie zelf moet transparant zijn. Bij de selectie mag je referenties een rol geven. Maar je eigen constatering (vermoeden?) dat een leverancier elders contractverplichtingen niet heeft nagekomen mag je niet betrekken in de selectie. En referenties zijn natuurlijk sterk manipuleerbaar. Een potentiële leverancier zal natuurlijk alleen referenties opgeven waarvan hij zeker weet, dat die positief over hem zijn.dentheo schreef:Niet helemaal correct , je kan perfect een voorselectie organsiseren, waarop je iedereen zijn referenties laat voorstellen en verdedigen en dan beslissen wie er "mag" meedoen... dat is de manier om Ansaldo eruit te houden (hebben die ergens op tijd geleverd ???)wimpiespoor schreef:Bibke schreef: Zoals gezegd: de overheid is verplicht iedereen de gelegenheid te geven mee te dingen naar overheidsopdrachten. De overheid kan overigens wel vooraf bepaalde competenties eisen, bijvoorbeeld op het vlak van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid en betrouwbaarheid, maar ook kan men eisen dat men eerder al een vergelijkbare levering heeft gedaan.
Wim
Verzwegen "referenties" kun je netjes "gebruiken" bij de toelichtingsronde..enig problem je als opdrachtgever je huiswerk maken...wimpiespoor schreef: Zoals je zelf al aangeeft: iedereen mag met een voorselectie meedoen. Maar de voorselectie zelf moet transparant zijn. Bij de selectie mag je referenties een rol geven. Maar je eigen constatering (vermoeden?) dat een leverancier elders contractverplichtingen niet heeft nagekomen mag je niet betrekken in de selectie. En referenties zijn natuurlijk sterk manipuleerbaar. Een potentiële leverancier zal natuurlijk alleen referenties opgeven waarvan hij zeker weet, dat die positief over hem zijn.
Dan zijn die Italianen falliet en zitten wij met een hogesnelheidslijn waar we nog steeds niet gebruik van kunnen maken zoals we dat willen, dat schiet pas op!AlexNL schreef:hopelijk zitten er genoeg kinderziektes in zodat DSB de boel alsnog annuleert.
Thalys is er (later), ICE is er, en de Traxx/BR189'ers zijn er. Goed, er moet dan een nieuwe ronde qua aanbesteding komen en dan zijn we inderdaad een paar jaar verder, maar... dan hebben we een goede treinenbouwer, die wel op tijd kan leveren, en beproefde recepten gebruikt.Sander schreef:Dan zijn die Italianen falliet en zitten wij met een hogesnelheidslijn waar we nog steeds niet gebruik van kunnen maken zoals we dat willen, dat schiet pas op!AlexNL schreef:hopelijk zitten er genoeg kinderziektes in zodat DSB de boel alsnog annuleert.
De 'opkomenden' zijn al goed in trek over 't Kanaal & komen dichter bij ons in de buurt:msts.be schreef:Fout: ondertussen moeten we over de grote 5 praten: Alstom, Siemens, Bombardier, Vossloh en Stadler. Die laatste heeft een zodanige status bereikt dat hij niet langer tot de kleintjes kan gerekend worden, en ook Vossloh is niet meer bepaald klein te noemen...rail s schreef:Het is algemeen bekend dat je in treinenland moet kiezen uit een van de grote drie: Alstom, Siemens of Bombardier”, zegt Hondius.
Voith verdient nog geen label 'grootfabrikant', dus die moeten zich nog eerst wat beter bewijzen.. Ook de 'opkomenden' zoals CAF, Rotem (Turkije & Z-Korea !) en Hitachi kunnen, naar Europese maatstaven, nog niet groot genoeg genoemd worden.. EMD is een twijfelgeval omdat ze maar 1 soort loc maken (Class' 66), ook al maken ze die in massaproductie..
De Oost-Europese fabrikanten zijn vooral groot en goed als het gaat om rijtuigen en wagons (de reden waarom die tak van de spoorwegindustrie binnen 20 jaar zal uitsterven in West-Europa) maar de stellen en locs zijn nog niet klaar voor de West-Europese markt.. Ja ik weet dat o.a. Skoda de CD380 in het verschiet heeft en ook ZNLE met zijn E6ACT brokken wil maken, maar spijtig genoeg zijn deze locs niet levensvatbaar in West-Europa. Ik zwijg dan nog over de Roemenen die graag locs van de jaren '60 in een nieuw jasje steken met IGBT's erin..(klik)
Voorlopig hebben enkel de EuroSprinters, TRAXX'en en Prima's het hier voor het zeggen als het om moderne elektrische locs gaat, en qua stellen gaan we nog weinig anders zien rijden dan SLT's, Desiro ML, Talent 2 en FLIRT, dat is nu éénmaal de realiteit
Ik zou ze ook liever failliet zien, maar het tegendeel is waar. Na al zijn seksschandalen is 2 weken geleden aan het licht gekomen dat Italië/Berlusconi een mislukt IC4 stel aan Muammar Khaddafi geschonken heeft, de enig rijdende trein in Libië. Waarschijnlijk zal die trein wel in het akkoord gezeten hebben dat men in maart 2009 getekend heeft (i.v.m. herstelbetalingen toen Libië nog een Italiaanse kolonie was), maar desalniettemin wordt de reputatie van Ansaldo en Italië nogmaals besmeurd. Wie wilt immers een dictator als klant hebben die zijn eigen volk met geweld bestrijdt ? Maar ja, dan zitten we hier ook met hetzelfde probleem voor FN Herstal ..Sander schreef:Dan zijn die Italianen falliet en zitten wij met een hogesnelheidslijn waar we nog steeds niet gebruik van kunnen maken zoals we dat willen, dat schiet pas op!AlexNL schreef:hopelijk zitten er genoeg kinderziektes in zodat DSB de boel alsnog annuleert.