Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

daanv
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2024, 19:22

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door daanv »

ostbahnhof schreef: 14 mei 2024, 20:52 https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/n ... 9JJh9jUwfR

De huidige overstap in Maastricht die op dit moment nodig is tussen Luik en Aken, is daarmee verleden tijd
Nederlanders zijn precies niet op de hoogte van de S41. :D
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 275
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Arriva heeft tariefinfo voor de Drielandentrein gepubliceerd. Hoezo ingewikkeld? :|
Tussen Liège-Guillemins en Visé reis je met een Belgisch vervoerbewijs.
Tussen Liège-Guillemins en Maastricht koop je via deze website een ticket.
Tussen Eijsden en Maastricht reis je met een ticket van of check je in bij NS.
Tussen Maastricht en Aachen Hbf check je in bij Arriva en gelden de Limburgse producten en tarieven.
Tussen Heerlen en Aachen Hbf kun je ook met het Übergangstarif reizen.
Reis je tussen Herzogenrath en Aachen Hbf dan gelden de Duitse tarieven.
Welkom in Europa, jongûh! :evil:
trainlovertje
Berichten: 2380
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door trainlovertje »

Dus als je van Eijsden naar Heerlen reist, moet je nog steeds uitstappen om te kunnen in- en uitchecken op het perron van Maastricht? Da's op zich ook een bijzonderheid binnen Nederland...
maarten
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door maarten »

Gelukkig heb je daar 15 minuten de tijd voor. :cry:

Het is toch een beetje een gedrocht.
desirootje
Berichten: 685
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

Nu dat NMBS zelf niet meer tot in Maastricht rijdt, is Maastricht-Visé grens uit het hoofdnet gehaald. Dus vanaf 2025 zal het op zijn minst in Nederland simpeler worden. Ik hoop gewoon dat de NMBS een lager internationaal tarief bereid is om te bespreken met Arriva, sinds deze gesprekken sws moeten plaatsvinden, aangeizen de huidige afspraken met NS zijn, niet Arriva. Hopelijk verbetert het met de nieuwe concessie.
rvdborgt
Berichten: 4346
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 20 mei 2024, 22:58 Nu dat NMBS zelf niet meer tot in Maastricht rijdt, is Maastricht-Visé grens uit het hoofdnet gehaald.
De NMBS reed nooit tot Maastricht, altijd maar tot Visé grens.
Verder blijft NS nog steeds betrokken omdat de bediening van Eijsden nog steeds in het hoofdrailnet blijft zitten. Ik weet niet waarom (wellicht is er een financiële reden), maar dat is wel wat het ingewikkeld maakt.
desirootje
Berichten: 685
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

rvdborgt schreef: 20 mei 2024, 23:12
desirootje schreef: 20 mei 2024, 22:58 Nu dat NMBS zelf niet meer tot in Maastricht rijdt, is Maastricht-Visé grens uit het hoofdnet gehaald.
De NMBS reed nooit tot Maastricht, altijd maar tot Visé grens.
Verder blijft NS nog steeds betrokken omdat de bediening van Eijsden nog steeds in het hoofdrailnet blijft zitten. Ik weet niet waarom (wellicht is er een financiële reden), maar dat is wel wat het ingewikkeld maakt.
Ik zie nu dat dit idd nog steeds onder hoofdnet valt. Mss is dat omdat men de concessie Limburg niet mag wijzigen voor die hernieuwt wordt. Dat is dan wel wachten tot 2031. Mogelijks is ook een wijziging tijdens de midterm review, maar dat is dan 2029, niet veel eerder.
dovaere
Berichten: 329
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dovaere »

DDietzen schreef: 20 mei 2024, 18:37 Arriva heeft tariefinfo voor de Drielandentrein gepubliceerd. Hoezo ingewikkeld? :|
Tussen Liège-Guillemins en Visé reis je met een Belgisch vervoerbewijs.
Tussen Liège-Guillemins en Maastricht koop je via deze website een ticket.
Tussen Eijsden en Maastricht reis je met een ticket van of check je in bij NS.
Tussen Maastricht en Aachen Hbf check je in bij Arriva en gelden de Limburgse producten en tarieven.
Tussen Heerlen en Aachen Hbf kun je ook met het Übergangstarif reizen.
Reis je tussen Herzogenrath en Aachen Hbf dan gelden de Duitse tarieven.
Welkom in Europa, jongûh! :evil:
Uit die site van Arriva kun je afleiden dat de eerdere plannen om OV-chipkaartpaaltjes op de drie Belgische stations te plaatsen, zoals langs de Duitse stations, niet doorgaan.
Kan iemand dat bevestigen?

Dat is ook wat hier staat:
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... tsystemen/

Die laatste website schrijft ook dit:
Het enige ticket dat wel op het complete traject van de Drielandentrein geldig is, is het bestaande Euregio ticket. Het ticket heeft een vaste prijs €21,70 en is geldig in het regionale vervoer in de Euregio Maas-Rijn. Internationale reizigers op de korte afstand zijn hiermee echter vaak duurder uit.
Het is zelfs nog erger, want de domme verkoopssite/app van NMBS (b-europe.be) is zelfs niet in staat om de reizigers normale tickets te tonen/verkopen voor klassieke treinen, van bijvoorbeeld Visé naar Herzogenrath (38 kilometer afstand met de fiets) !!!
In plaats van deze rechtstreekse verbinding toont de site van de NMBS, na opzoeken op het openingsscherm (https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets, een tijdrovende en riskante omweg met twee overstappen en ICE. Dus zo kun je enkel een ticket kopen dat niet geldig is op de rechtstreekse Drielandentrein waar ze zelf aan meewerkt, maar wel op een andere, dure, riskante omweg waar deze zomer reservatieplicht geldt... Kwestie van potentiële reizigers zeker weg te jagen van de trein.

Bij uitbreiding: de NMBS-site/app toont zelfs nul tickets voor een reis naar Duitse stations voorbij Aken, van Verviers naar Herzogenrath of Stolberg of zelfs het kort stukje Hergenrath (B) naar Kohlscheid (D), slechts 16,5 km te voet !!! Die zijn echter heel simpel te bereiken met de eigen klassieke trein van de NMBS (de S41 Luik-Aken) en een aansluitende Duitse regionale trein. In de plaats van een (of twee tickets) aan te bieden staat er een heel ontnuchterend tekst die alle zoekende reizigers direct wegjaagt:
Geen verbindingen gevonden
Geen reisformules gevonden voor de gevraagde datum of het gevraagde uur. Klik op vroegere / latere treinen om verder te zoeken binnen het aanbod of pas je reiswensen aan (vertrek- of aankomststation, aantal overstappen enz...).
Andere mogelijke verklaring: het is mogelijk dat de dienstregelingen voor de gevraagde reisdatum nog niet in de internationale reisplanners beschikbaar zijn.
Over de laatste zin: het gaat dan wel degelijk over bestaande treinverbindingen (S41) voor morgen of voor volgende maand, niet over nieuwe treinverbindingen die nog moeten ingeladen worden...

Enkel voor de gemotiveerde treinreiziger die bereid is om zich te verdiepen in de spoorweg-koterijen, kan het oog vallen op een tekstje erboven:
Goed om te weten
Met het Euregioticket reis je de hele dag onbeperkt met trein en bus binnen de Euregio Maas-Rijn
Maar gewone reizigers zullen niet beginnen uitzoeken wat dit exotische Euregioticket inhoudt, als de site zelf al beweert dat er geen treinen rijden naar die Duitse stations net voorbij Aken, zelfs geen S41 of Drielandentrein.
Plaats reactie