Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016
Geplaatst: 12 jul 2016, 15:44
Aangezien de NMBS zelf geen goederen meer verzet heeft ze daarvoor ook geen licentie. Voor wat betreft B-log is dit natuurlijk een ander verhaal.
OK, de infrastructuurbeheerder moet dezelfde financiële voorwaarden opleggen aan alle operatoren.Shrek schreef:Een infrastructuurbeheerder rekent gewoon de reële kosten door, meer niet. Alle risico's bij het inleggen van een trein liggen 100% bij de operator, dat is de enige manier om een eerlijk speelveld te hebben voor iedereen. Het zou nogal mooi worden moesten de Infrabels en Prorails van deze wereld dealtjes kunnen afsluiten met eender welke operator...
Welja, ik bedoelde dan ook B-Logistics.Steven schreef:Aangezien de NMBS zelf geen goederen meer verzet heeft ze daarvoor ook geen licentie. Voor wat betreft B-log is dit natuurlijk een ander verhaal.
+1groentje schreef:Als je 50 touringcars (of zo) nodig hebt voor eenzelfde bestemming, en er ligt een spoorlijn op die route, lijkt een trein mij gewoon veel interessanter. De trein is immers voor massavervoer, toch?
In sommige landen is het prijzensysteem voor de infrastructuur zo gestructureerd dat het eventuele concurrentie moeiljk maakt en/of de grote nationale vervoerder in het voordeel is (o.a. België, Frankrijk, Duitsland). Ik ben dan ook benieuwd hoe de infravergoedingen worden aangepast na implementatie van het herziene eerste spoorwegpakket, waarin veel preciezer is omschreven op welke manier die vergoedingen mogen worden berekend.Portbou schreef:OK, de infrastructuurbeheerder moet dezelfde financiële voorwaarden opleggen aan alle operatoren.Shrek schreef:Een infrastructuurbeheerder rekent gewoon de reële kosten door, meer niet. Alle risico's bij het inleggen van een trein liggen 100% bij de operator, dat is de enige manier om een eerlijk speelveld te hebben voor iedereen. Het zou nogal mooi worden moesten de Infrabels en Prorails van deze wereld dealtjes kunnen afsluiten met eender welke operator...
Maar als ik het goed begrepen heb :
- is de kost voor één enkel rijpad abnormaal hoog
- worden er volumekortingen toegekend aan operatoren die meer rijpaden afnemen.
Dus is de SNCF als historische operator hier erg bevoordeeld en is het speelveld sowieso niet eerlijk.
Neen, ik ken ze niet.Antwoord; ben zeer blij dat u de spoorbezetting van elke bundel kent alsook de bedieningsmogelijkheden..
Een licentie als goederenoperator uiteraard en op welbepaalde verbindingen, want zover ik begreep geeft men in Frankrijk niet zomaar licenties voor het hele land. Ze hebben zelfs al een dochterbedrijf in Frankrijk zitten waarvan ik de naam nu even kwijt ben.Portbou schreef:Welja, ik bedoelde dan ook B-Logistics.Steven schreef:Aangezien de NMBS zelf geen goederen meer verzet heeft ze daarvoor ook geen licentie. Voor wat betreft B-log is dit natuurlijk een ander verhaal.
Rijden zij wel voor eigen rekening in Frankrijk ? (dus hebben de nodige licenties en certificaten) ?
Voor zover ik weet zijn er helemaal geen volumekortingen hoor. De kosten voor rijpaden in België zijn inderdaad hoog, maar dat is zeker niet de doorslaggevende kost. Wat wel duur is is het verkrijgen van een certificaat, daarvoor moet je duizend en één dingen aantonen en ellenlange procedures doorstaan.Portbou schreef:OK, de infrastructuurbeheerder moet dezelfde financiële voorwaarden opleggen aan alle operatoren.Shrek schreef:Een infrastructuurbeheerder rekent gewoon de reële kosten door, meer niet. Alle risico's bij het inleggen van een trein liggen 100% bij de operator, dat is de enige manier om een eerlijk speelveld te hebben voor iedereen. Het zou nogal mooi worden moesten de Infrabels en Prorails van deze wereld dealtjes kunnen afsluiten met eender welke operator...
Maar als ik het goed begrepen heb :
- is de kost voor één enkel rijpad abnormaal hoog
- worden er volumekortingen toegekend aan operatoren die meer rijpaden afnemen.
Dus is de SNCF als historische operator hier erg bevoordeeld en is het speelveld sowieso niet eerlijk.
De IC's naar Lille worden bij mijn weten door NMBS en SNCF in gewone coöperatie gereden. Ieder is vervoerder in eigen land en krijgt dus ook de inkomsten uit kaartverkoop voor zijn eigen trajectdeel. Omdat hier vrijwel uitsluitend NMBS-materieel en -personeel wordt ingezet, zal SNCF zeer waarschijnlijk aan NMBS betalen voor de inzet daarvan in Frankrijk.Shrek schreef:Maar zoals ik hoger al vermeldde omzeilt de NMBS dat door in Frankrijk onder SNCF-certificaat te rijden.
Dat klopt, maar zoals ik al vermeldde rijden die treinen in Frankrijk dus onder SNCF-certificaat.rvdborgt schreef:De IC's naar Lille worden bij mijn weten door NMBS en SNCF in gewone coöperatie gereden. Ieder is vervoerder in eigen land en krijgt dus ook de inkomsten uit kaartverkoop voor zijn eigen trajectdeel. Omdat hier vrijwel uitsluitend NMBS-materieel en -personeel wordt ingezet, zal SNCF zeer waarschijnlijk aan NMBS betalen voor de inzet daarvan in Frankrijk.Shrek schreef:Maar zoals ik hoger al vermeldde omzeilt de NMBS dat door in Frankrijk onder SNCF-certificaat te rijden.
Dat vat voor mij nu eens de hele kern van het probleem samen. Tegen dan zullen de eerste locs van die reeks meer dan 10 (tien!) jaar rondrijden. En dan spreken we nog niet eens over de toelatingen voor Luxemburg en Nederland. Als zoiets vrij evidents (de Siemens Taurus is echt geen schimmig lokaal fabrikaat of zo) al zo lang moet duren, dan is het ook niet verwonderlijk dat het ook niet lukt om een grensoverschrijdende extratrein in te leggen. Arm, arm Europa.Shrek schreef:(Ik heb begrepen dat de T18 tegen 2019 de homologatie voor Frankrijk zou krijgen).
Dat is geen tegenstelling (dus geen "maar") en de NMBS omzeilt niets en hoeft ook niets te omzeilen omdat in Frankrijk immers de SNCF verantwoordelijk is (vandaar mijn vorige reactie).Shrek schreef:Dat klopt, maar zoals ik al vermeldde rijden die treinen in Frankrijk dus onder SNCF-certificaat.rvdborgt schreef:De IC's naar Lille worden bij mijn weten door NMBS en SNCF in gewone coöperatie gereden. Ieder is vervoerder in eigen land en krijgt dus ook de inkomsten uit kaartverkoop voor zijn eigen trajectdeel. Omdat hier vrijwel uitsluitend NMBS-materieel en -personeel wordt ingezet, zal SNCF zeer waarschijnlijk aan NMBS betalen voor de inzet daarvan in Frankrijk.Shrek schreef:Maar zoals ik hoger al vermeldde omzeilt de NMBS dat door in Frankrijk onder SNCF-certificaat te rijden.