Fyra

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Hogersluys schreef:
odul schreef:
Reserveleningsplicht is niet idioot.
Op dergelijke 'luxe' treinen is een staanplaats eerder idioot.
De Fyra is geen luxetrein. Het is qua comfort minder dan Thalys. De reiziger had vroeger de keuze tussen een reserveringsloze, tragere IC en een 'luxetrein' met reservering. Nu heeft de reiziger de keuze tussen twee identieke producten (Fyra en Thalys) mét reserveringsplicht.
Niet echt consequent: eerst zeg je dat de Fyra minder comfortabel is dan de Thalys en ook geen luxetrein (in tegenstelling tot Thalys), maar later spreek je over identieke producten?

Ik moet m'n eerste rit in de V250 overigens nog maken, maar afgaand op de foto's lijkt hij me qua comfort toch aardig in de buurt te komen van de Thalys. Die heb ik nooit overdreven comfortabel gevonden in vergelijking met de meeste andere HST's.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

MIVB-reiziger schreef:Ik moet m'n eerste rit in de V250 overigens nog maken, maar afgaand op de foto's lijkt hij me qua comfort toch aardig in de buurt te komen van de Thalys. Die heb ik nooit overdreven comfortabel gevonden in vergelijking met de meeste andere HST's.
Thalys of TGV's in het algemeen heb ik nooit erg luxe gevonden. ICR of I11 zit beter. ICE vind ik wel prima.

Groetjes,
Rian
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Fyra.

Bericht door Hogersluys »

MIVB-reiziger schreef:
Hogersluys schreef:
odul schreef:
Reserveleningsplicht is niet idioot.
Op dergelijke 'luxe' treinen is een staanplaats eerder idioot.
De Fyra is geen luxetrein. Het is qua comfort minder dan Thalys. De reiziger had vroeger de keuze tussen een reserveringsloze, tragere IC en een 'luxetrein' met reservering. Nu heeft de reiziger de keuze tussen twee identieke producten (Fyra en Thalys) mét reserveringsplicht.
Niet echt consequent: eerst zeg je dat de Fyra minder comfortabel is dan de Thalys en ook geen luxetrein (in tegenstelling tot Thalys), maar later spreek je over identieke producten?
Het zijn bijna identieke producten. De Fyra is iets minder comfortabel en snel dan de Thalys. Maar het verschil is te klein om een eigen klandize te hebben. Daarom zie ik het als twee quasi-identieke producten. De Benelux daarentegen was wel duidelijk anders door zijn IC-karakter. Het vulde echt een gat in.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Als je kijkt naar de segmentatie van de markt voor treinreizen tussen België en Nederland, was de situatie voor 9 december beter dan die daarna. Vroeger had je de Thalys voor het topsegment van de markt, de L-trein voor de basis op een lokaal niveau en de Benelux voor alle verplaatsingsnoden daartussenin.
Nu heb je 2 hst's met bijna hetzelfde bedieningspatroon en een vergelijkbare snelheid, maar die tarifair niet compatibel zijn. Oftwel: het is te druk in het topsegment. De L-trein blijft, maar het IC-niveau wordt verwaarloosd. Ik denk dat dat de principiële denkfout bij het Fyraproject is.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Er zitten wel meer eigenaardigheden in het Fyra-verhaal. Qua 'merk'-profilering zit het nu al scheef, maar straks wordt het nog erger. Immers, als het goed gaat rijden tegen april 3 'soorten' Fyra's:
1./ De binnenlandse Fyra Amsterdam-Breda aan binnenlands tarief met een eenvormige toeslag van 2,30 (2e kl.)/3,00 (1e kl.);
2./ De 'internationale' Fyra Amsterdam-Brussel met een getrapt 'globaalprijs'-systeem;
3./ De 'interregio'-Fyra Antwerpen-Breda aan TCV-tarief zonder toeslag (enfin, dat hopen we).
Dat is toch een zootje ongeregeld? Hoe krijg je dat als OV-bedrijf nog in alle ernst aan je minst vertrouwde klanten uitgelegd? Om nog te zwijgen van het gedoe met die toeslagkaartje voor de binnenlandse Fyra. Zodra er boven de Moerdijk een enkel vlokje sneeuw valt, drie blaadjes op het spoor vallen of de wind windkracht 6 bereikt, gaat NS in 'overlevingsmodus' en hoeven er plots geen toeslagkaartjes meer te worden gekocht. Ik weet niet wat voor soort mensen bij de top van NS zitten, maar in alle eerlijkheid moet je dan erkennen dat MDS het in eigen land nog niet zó bont maakt.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Fyra.

Bericht door Hogersluys »

FLV-FGSP schreef:Als je kijkt naar de segmentatie van de markt voor treinreizen tussen België en Nederland, was de situatie voor 9 december beter dan die daarna. Vroeger had je de Thalys voor het topsegment van de markt, de L-trein voor de basis op een lokaal niveau en de Benelux voor alle verplaatsingsnoden daartussenin.
Nu heb je 2 hst's met bijna hetzelfde bedieningspatroon en een vergelijkbare snelheid, maar die tarifair niet compatibel zijn. Oftwel: het is te druk in het topsegment. De L-trein blijft, maar het IC-niveau wordt verwaarloosd. Ik denk dat dat de principiële denkfout bij het Fyraproject is.
100% mee eens. Maar ik veronderstel dat ze daar bij Hispeed ook nog zullen achterkomen. Dat ze denken over een reserveringsloze trein is al een stap in de goede richting.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Gisteren heb ik eens de Fyra V250 genomen: van Schiphol naar Brussel-Zuid en terug tot Rotterdam. De heenreis ging prima (al was de trein wel enkele minuten te laat op Schiphol), niets te klagen over de snelheid van de reis Rotterdam - Antwerpen.

De terugreis liep minder voorspoedig: op het moment van vertrek uit Brussel-Zuid viel de hele trein uit en moest deze gereset worden. Dit leverde +9 op. Tot Antwerpen reed de trein wel goed door, maar na Antwerpen Centraal ging het weer helemaal mis. Het vertrek uit Antwerpen ging bijzonder langzaam, en bij het inrijden van de Peerdsbostunnel reed te trein nog steeds (veel te) langzaam.

Halverwege de tunnel volgde een nieuw omroepbericht: de trein moest opnieuw gereset worden, dit zou na de tunnel gebeuren. De lichten gingen wederom uit, de trein startte opnieuw op (zelfs de klok stond op 00:00, het eerste waar ik aan moest denken was een videorecorder)... en na diverse malen proberen vervolgde de trein eindelijk, met +35, zijn weg richting Rotterdam

Totaalscore bij binnenkomst te Rotterdam: +43.

Afgezien van de vertraging:
- De V250 is een schommelboot, erger dan VIRM. De trein wiegt de hele tijd en in de Groene Hart-tunnel is dit nog erger
- De airco is vrij luidruchtig aanwezig (vooral merkbaar bij stilstand)
- Er trillen allerlei zaken
- Sensors werken nog steeds slecht
- De automatische omroep klinkt zeer mechanisch (veel pauzes tussen zinsdelen), het is overduidelijk dat de buitenlandse talen niet zijn ingesproken door een native speaker en men heeft niet eens de moeite genomen om plaatsnamen zoals "Antwerpen Centraal" te vertalen of zelfs maar met de juiste tongval uit te spreken.
- Het plaatsbepalingsysteem is inaccuraat: bij het binnenrijden van de Brusselse NZV was de lichtkrant er nog steeds van overtuigd dat het volgende station Antwerpen Centraal zou zijn. Na het wegrijden van Brussel Centraal kwam het systeem ineens tot leven en werd omgeroepen dat het volgende station... Brussel Centraal zou zijn. De train manager corrigeerde dit vervolgens vrij snel.
- Het zitcomfort is het beste te vergelijken met een SLT - dit geldt ook voor de 1e klas. De oude VIRM die ik eerder vandaag had zat vele malen comfortabeler dan de V250.

Al met al, mijn eindoordeel: wat is dit voor rommel?

Deze ochtend begint zo goed als de avond ervoor eindigde: trein 9216 (Amsterdam 07:41 - Brussel-Zuid 09:42) kan niet rijden vanwege defect materieel. Reizigers wordt aangeraden om naar Breda te reizen met een binnenlandse Fyra, om vanaf daar met een vervangende bus (!) naar Antwerpen reizen, vanaf daar kan men dan met binnenlandse treinen naar Brussel te sporen. Hoe sneu kan het zijn?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Fyra.

Bericht door Dieselfreak »

Ook de derde dag zijn er weer problemen: http://www.facebook.com/home.php?#!/pag ... 4506443379

Wat is dat toch met al die Fyra's die in panne vallen. Als de Fyra een vliegtuig was, zouden er al duizenden doden zijn gevallen!!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: Deze ochtend begint zo goed als de avond ervoor eindigde: trein 9216 (Amsterdam 07:41 - Brussel-Zuid 09:42) kan niet rijden vanwege defect materieel. Reizigers wordt aangeraden om naar Breda te reizen met een binnenlandse Fyra, om vanaf daar met een vervangende bus (!) naar Antwerpen reizen, vanaf daar kan men dan met binnenlandse treinen naar Brussel te sporen. Hoe sneu kan het zijn?
Ik heb deze avond de 17:41, als die uitvalt mag ik toch met de gewone trein hoop ik ?
Theo
Groeten vanop de Heide
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door BlubBlub »

Ik vraag me af wanneer de uitleg van "kinderziektes" zal overgaan naar "het is gewoon oud materieel".

Of ik ben te sceptisch en er komt nog een periode dat deze trein gewoon goed rijdt.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

odul schreef:
Hogersluys schreef:
Dat zou fantastisch nieuws zijn. Zodoende krijgt de Fyra een eigen profiel. Nu is het teveel een kopie van de Thalys. Voor korte afstanden als Rotterdam-Antwerpen of zelfs Amsterdam-Brussel is reserveringsplicht gewoon idioot.
Reserveleningsplicht is niet idioot.
Op dergelijke 'luxe' treinen is een staanplaats eerder idioot.

Maar men zou pas een reserveringsplicht moeten invoeren wanneer blijkt dat er te weinig zitplaatsen voorhanden zijn.
Dit hoeft niet voor elke HST trein, maar wel op bepaalde uren, wanneer er dus een tekort aan zitplaatsen ontstaat.
Reserveringsplicht is wel idioot. Als je toevallig een trein vroeger of later wil nemen, kan je dat niet. Dit is een nadeel tegenover de grootste concurrent van Fyra, Thalys... namelijk: de auto. Met uw auto moet U ook niet reserveren. Als je dat met de trein wel doet, zal je mensen vinden die de auto gaan gemakkelijker vinden dan de trein.
En zeg nu niet: "Dan moet je maar bijbetalen". Dit is een Marc Descheemaeker oplossing. Deze verdient heel veel geld en kan zich dat dan ook permiteren.
Het is trouwens goed dat je in landen zoals België of Zwitserland niet moet reserveren als je een L-treintje neemt.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

HLN:
De treinreizigers op de nieuwe Fyra-verbinding tussen Brussel en Amsterdam kunnen op individuele basis compensatie aanvragen bij mogelijke vertragingen. Dat werd vernomen bij NMBS-woordvoerder Bart Crols.

volledig artikel:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... agen.dhtml
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Om mijn betoog nog wat kracht bij te zetten omtrent het reserveren, citeer ik graag De Standaard:


Gezindsvriendelijk reserveren is er nog niet bij

De splinternieuwe Fyra-hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam heeft zijn start wat gemist. Ook al neemt hij de plaats in van de oude, veel tragere en niet altijd klokvaste Benelux-trein. Probleem is dat de pluspunten van de Fyra meteen gecouterd kunnen worden door de minpunten. Neem nu reserveren. Voor een gezin is het alvast goed opletten.

TARIEVEN

Positief
De start van de Fyra wordt gecombineerd met een lanceringsaanbod. Met tarieven dicht in de buurt van die van de afgeschafte Beneluxtrein. Op voorwaarde dat u een ticket aan het goedkoopste tarief kunt bemachtingen. Vergelijken met de prijzen van de Thalys, de andere hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel, heeft geen zin. Tickets zijn een stuk duurder.
Met het goedkoopste tweedeklastarief van de Fyra, het 'supersaver'-tarief, zit u zeer dicht bij het prijskaartje voor de Beneluxtrein als u tussen Brussel en Amsterdam reist. Een heenrit in de Fyra deze maand kost u dan 25 euro. Voor een verplaatsing met de Benelux was u 24,20 euro (weekendtarief) of 25,80 euro (tijdens de werkweek) kwijt. Voor de volledigheid moet er nog aan toegevoegd worden dat u bij Thalys hoe dan ook 79 euro per rit moet betalen (Ze doen het toch :mrgreen: ). En dat is het goedkoopste tarief.
Als u met zoon of dochter reist, is het verschil tussen de Fyra en de Benelux wel iets groter. Voor kinderen tussen vier en elf jaar: zes euro per rit met de Fyra en maar twee en een halve euro met de Benelux. Zijn ze tussen 12 en 17 jaar, dan bent u met de Fyra momenteel iets goedkoper af met het supersavertarief: 25 euro tegenover 26,3 met de Benelux.

Negatief
Maar wat na 8 januari, als het speciale lanceringsaanbod afloopt? Wie een ticket aan het goedkoopste tweedeklassetarief wil bemachtigen, zal er best aandoen om zo vroeg mogelijk op voorhand te reserveren. En dan nog is het afwachten of er nog goedkope tickets beschikbaar zijn. Blijven enkel nog biljetten tegen het volle tarief over, dan betaalt u voor een rit in de Fyra 34 procent meer dan het vroegere voltarief van de Benelux: 54 euro tegenover 40,4 voor een zitje in tweede klas.
Voor de abonnees van de Benelux is er op het allerlaatste moment een regeling gekomen waarbij hun abonnement geldig blijft op voorwaarde dat ze vier euro toeslag betalen per rit.

RESERVEREN

Positief
Online een ticket voor jezelf reserveren gaat heel gemakkelijk. Waarbij Fyra heel wat verschillende betaalwijzen aanbiedt.

Negatief
Via de internetsite van Fyra reserveren wordt heel wat omslachtig wanneer je met het hele gezin de Fyra wil nemen. De site laat het namelijk niet toe om alle tickets in een keer te bestellen. Probeer je het toch, dan word je meteen verwezen naar het contactcenter dat je via een betalend nummer kan bereiken a rato van 30 eurocent per minuut. Wie dat nummer belt, moet geduld kunnen oefenen. De kans is immers zeer groot dat de automatische beantwoorder u meteen meldt dat de wachtrij lang is. Wie dat geduld niet kan opbrengen en zich naar het station begeeft om tickets te reserveren, wordt zeven euro dossierkosten aangerekend.

REISTIJD

Positief
De Benelux was een heel stuk trager dan de Fyra. De grootste tijdswinst is weggelegd voor reizigers wiens bestemming overeenkomt met één van de nieuwe stopplaatsen op de nieuwe hogesnelheidslijn. Neem het traject Brussel-Amsterdam. Bijna drie uur voor de Benelux, tegenover twee uur voor de Fyra. Het kon overigens al sneller toen de Benelux nog reed. Namelijk 01:49 met de Thalys.
Als de Fyra klokvast rijdt (voor de moment: :? ), dan is dat ook een troef. Want de Benelux was niet meteen een toonbeeld van stiptheid. Voor reizigers die willen vertrekken of afstappen in één van de stations waar de Benelux wel stopte en de Fyra niet meer, is er ook tijdswinst, maar die is wel minder groot. Zoals tussen Mechelen en de Den Haag. Een uur vijftig minuten met de Benelux tegenover anderhalf uur met de Fyra.

Negatief
TTB wil eerst zien of de rezigers van de afgeschafte Beneluxtreinhaltes beter af zijn. Woordvoerder Jan Van Severen geeft het voorbeeld van Amsterdam Centraal-Mechelen. Met de Benelux kostte dan 2:30 en moest je niet overstappen. Voortaan moet je de Fyra (Amsterdam tot Antwerpen) combineren met een rit met de NMBS (Antwerpen-Centraal-Mechelen). Na 1:52 ben je op je bestemming. Maar het wordt hollen bij de overstap in Antwerpen. Je hebt maar zes minuten om van het niveau min twee naar niveau plus één te gaan (kan dit?).

UURREGELING

Positief
De Benelux reed om het uur. Zestien keer per dag. Dat is ook het streefdoel van de Fyra. Vandaag zijn er tien Fyra's per dag. Dat wordt zo snel mogelijk opgestrokken tot zestien, beloven de initiatiefnemers. Per april 2013 start er een nieuwe Fyra Breda-Antwerpen, aan een ritme van acht per dag heen en terug. Grote troef: Je moet er niet voor reserveren en er worden ook geen toeslagen gevraagd.

Negatief
Zomaar op de trein naar keuze stappen zoals bij de Benelux is er niet meer bij. Voor het traject Brussel-Amsterdam moet je net zoals bij de Thalys vooraf reserveren. En je moet je aan de uurregeling houden die op het ticket vermeld staat. Een trein later of vroeger nemen, staat gelijk aan een nieuw ticket kopen wanneer je geopteerd hebt voor een goedkoop ticket. het enige wat je nog kunt doen, is het geld recupereren van je eerst ticket. Op voorwaarde dat je bij de aankoop vor een annulatieverzekering hebt geopteerd. Per rit kost dat 2,5 euro. Dat maakt wel dat het goedkoopste Fyra ticket meteen vijf euro duurder is dan het goedkoopste ticket met de Beneluxtrein. Kort voor het vertrek voor een ander vertrekuur kiezen, zal je dus hoe dan ook een duurder ticket opleveren.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

Een goed interview op de radio hier:
http://www.radio1.be/programmas/nieuwe- ... derziektes

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

MIVB-reiziger schreef:Tiens, weet iemand wat er eigenlijk voorzien is voor een trip Brussel-Zuid - Brussel-Centraal met de Fyra? In de productfiches wordt voor binnenlandse reizen enkel uitgegaan van Brussel - Antwerpen. Mag je met een vervoerbewijs geldig in de zone Brussel gewoon de Fyra nemen?
Het antwoord volgens een snapshot in FBCL: geen reizigers toegelaten tussen FBCL en FBMZ. Rijzigers trouwens ook niet, maar ja.
Plaats reactie