Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Van midden juli tot eind 2012 vermindert het aanbod van de hogesnelheidstrein Thalys. Op de trajecten richting Oostende en Namen rijden er in die periode geen Thalystreinen, tot het einde rijden er minder trein op de verbindingen Brussel-Parijs. Van september tot december vermindert het aanbod ook op het traject Parijs-Amsterdam. Aan de oorzaak liggen werkzaamheden. (bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... eden.dhtml )
Iemand een idee wat voor werkzaamheden dit zijn. De stellen zijn toch redelijk recent gerenoveerd? Of heeft dit meer te maken het niet beschikbaarzijn van bepaalde stellen wegens een brandje en andere defecten?
Iemand een idee wat voor werkzaamheden dit zijn. De stellen zijn toch redelijk recent gerenoveerd? Of heeft dit meer te maken het niet beschikbaarzijn van bepaalde stellen wegens een brandje en andere defecten?
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Misschien gaan ze plaats maken voor Deutsche Bahn haar ICE.Het zou niet slecht zijn als er tussen Brussel en Parijs ICE's zouden rijden zonder reserveringsplicht.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
ICE op Brussel-Parijs? Waar haal je dat ineens vandaan? Thalys gaat echt niet wijken omdat een andere partij ineens treinen op Brussel-Parijs zou willen rijden.
De precieze aard van de werkzaamheden ken ik niet, maar ik vermoed dat het gaat om een onttrekking van een aantal treinstellen aan de dienstregeling om zo wat extra (al dan niet preventief) onderhoud uit te kunnen voeren om de betrouwbaarheid te verhogen. "Vertraging i.v.m. een defecte Thalys op de HSL" heb ik vaker dan eens voorbij horen komen, wellicht is het om dit in de toekomst te verminderen.
De precieze aard van de werkzaamheden ken ik niet, maar ik vermoed dat het gaat om een onttrekking van een aantal treinstellen aan de dienstregeling om zo wat extra (al dan niet preventief) onderhoud uit te kunnen voeren om de betrouwbaarheid te verhogen. "Vertraging i.v.m. een defecte Thalys op de HSL" heb ik vaker dan eens voorbij horen komen, wellicht is het om dit in de toekomst te verminderen.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Hallo,
Ik hoop dat ze dit niet mooi gaan gebruiken om die Thalyssen naar Oostende in Luik in stilte langs een achterpoortje te laten verdwijnen...
Nuja, we hebben nog tot midden juli voor foto's...
Groeten,
Joris De Mol
Ik hoop dat ze dit niet mooi gaan gebruiken om die Thalyssen naar Oostende in Luik in stilte langs een achterpoortje te laten verdwijnen...
Nuja, we hebben nog tot midden juli voor foto's...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Ik stel mij toch sowieso al vragen bij die Oostende-Thalys hoor. Je wint amper tijd tegenover de IC waardoor die trein bijna leeg rijdt. Enkel om te compenseren voor de Namen-Thalys. Van mij mag de Oostende dus voorgoed weg...Joris schreef:Ik hoop dat ze dit niet mooi gaan gebruiken om die Thalyssen naar Oostende in Luik in stilte langs een achterpoortje te laten verdwijnen...
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
En daarbij, je kan op de site van Thalys slechts tickets boeken naar Paris GDN. Je kan dus niet boeken voor Brugge - Brussel op de Thalys. Mochten ze dan tussen Oostende en Brussel eens de reservatieplicht afschaffen en gewone NMBS tickets toelaten. Dan zou hij nog kunnen blijven rijden. Maar eerlijk gezegd zit er nooit veel volk op die trein tussen Oostende en Brussel. Van mij mag er wel eens iets veranderen aan die dienst. Dat kan affschaffing of openstelling voor NMBS tickets zijn.Shrek schreef:Ik stel mij toch sowieso al vragen bij die Oostende-Thalys hoor. Je wint amper tijd tegenover de IC waardoor die trein bijna leeg rijdt. Enkel om te compenseren voor de Namen-Thalys. Van mij mag de Oostende dus voorgoed weg...Joris schreef:Ik hoop dat ze dit niet mooi gaan gebruiken om die Thalyssen naar Oostende in Luik in stilte langs een achterpoortje te laten verdwijnen...
Simon
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Dat heeft volgens mij weinig zin.sippycarlito schreef:Je kan dus niet boeken voor Brugge - Brussel op de Thalys.
Welke reiziger is bereid een Thalys-supplement te betalen als je weet dat er op gelijkaardige tijdstippen IC-treinen rijden ?
Situatie heenreis :
Thalys : Brugge 06h25 - Brussel Zuid 07h26 (overstap nodig om Brussel Centraal of Noord te bereiken)
IC E : Brugge 06h35 - Brussel Zuid 07h34 (geen overstap nodig om Brussel Centraal of Noord te bereiken)
Op de terugrit is de situatie gelijkaardig :
Thalys : Brussel Zuid 19h58 - Brugge 20h53 (overstap nodig om vanaf Brussel Noord of Centraal te vertrekken)
IC A : Brussel Zuid 20h05 - Brugge 21h02 (geen overstap nodig om vanaf Brussel Noord of Centraal te vertrekken)
Groeten,
Bart
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Afschaffen lijkt mij dan het meest voor de hand liggend, dan kan je een extra rit naar Amsterdam of Keulen organiseren eens de werkzaamheden gedaan zijn...sippycarlito schreef:Maar eerlijk gezegd zit er nooit veel volk op die trein tussen Oostende en Brussel. Van mij mag er wel eens iets veranderen aan die dienst. Dat kan affschaffing of openstelling voor NMBS tickets zijn.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Hallo,
En daar binnenlandse reizigers op toelaten heeft ook geen zin, anders zou dat ding op weekdagen vol pendelaars zitten naar Brussel...
Groeten,
Joris De Mol
Vanuit spottersstandpunt is dat zeer jammer mocht die verdwijnen. Maar in de huidige vorm hebben zowel de oostende als de namur thalys inderdaad weinig zin denk ik.Shrek schreef:Ik stel mij toch sowieso al vragen bij die Oostende-Thalys hoor. Je wint amper tijd tegenover de IC waardoor die trein bijna leeg rijdt. Enkel om te compenseren voor de Namen-Thalys. Van mij mag de Oostende dus voorgoed weg...Joris schreef:Ik hoop dat ze dit niet mooi gaan gebruiken om die Thalyssen naar Oostende in Luik in stilte langs een achterpoortje te laten verdwijnen...
En daar binnenlandse reizigers op toelaten heeft ook geen zin, anders zou dat ding op weekdagen vol pendelaars zitten naar Brussel...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Ik heb die Oostende-Thalys één keer gepakt en er zaten geloof ik zo'n 3 reizigers op of zo, dus het vermoeden van Joris zal wel juist zijn.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Het vreemde is dat die minder verlies draait dan de Thalys langs de Waalse as, ook al zit die laatste een pak voller... Maar vanaf Brussel komen de meeste reizigers erbij...
Tenminste, dat was de situatie tot vorig jaar, hoe het nu zit...
Tenminste, dat was de situatie tot vorig jaar, hoe het nu zit...
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Ik heb de Thalys in Mons al tweemaal zien vertrekken richting Parijs, steeds ongeveer halfvol. Het viel me wel op dat er veel volk in Mons zelf opstapte, dus van Luik tot Charleroi zal die ook wel zo goed als leeg rijden.groentje schreef:Het vreemde is dat die minder verlies draait dan de Thalys langs de Waalse as, ook al zit die laatste een pak voller... Maar vanaf Brussel komen de meeste reizigers erbij...
Tenminste, dat was de situatie tot vorig jaar, hoe het nu zit...
Het traject Mons-Parijs is dan ook het enige traject aan deze 2 verbindingen dat echt uniek is. Al de andere stukken (Oostende-Brussel en Luik-Mons) kan je perfect met een IC doen. Ik zou het dus houden bij een Parijs-Mons die aansluit op de IC naar Luik en de Oostende verleggen naar Antwerpen/Rotterdam of hoever je ook geraakt met die materieelomloop.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Ik heb de Thalys in Mons al tweemaal zien vertrekken richting Parijs, steeds ongeveer halfvol. Het viel me wel op dat er veel volk in Mons zelf opstapte, dus van Luik tot Charleroi zal die ook wel zo goed als leeg rijden.groentje schreef:Het vreemde is dat die minder verlies draait dan de Thalys langs de Waalse as, ook al zit die laatste een pak voller... Maar vanaf Brussel komen de meeste reizigers erbij...
Tenminste, dat was de situatie tot vorig jaar, hoe het nu zit...
Het traject Mons-Parijs is dan ook het enige traject aan deze 2 verbindingen dat echt uniek is. Al de andere stukken (Oostende-Brussel en Luik-Mons) kan je perfect met een IC doen. Ik zou het dus houden bij een Parijs-Mons die aansluit op de IC naar Luik en de Oostende verleggen naar Antwerpen/Rotterdam of hoever je ook geraakt met die materieelomloop.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Vanuit Luik moet je sowieso niet via Namen willen reizen, je doet er een flink stuk langer over dan over Brussel. Alleen om later nog kans te maken op goedkope tickets kan dat een optie zijn. Vanuit Namen, en zeker Charleroi en Bergen ben je echt wel een flink stuk sneller met een rechtstreekse trein die de HSL opgaat, dan via Brussel of Rijsel om.
De Thalys rijdt echter vanuit Luik omwille van personeelsredenen, er rijden maar 3 Belgische depots met Thalys, zijnde Brussel, Luik en Antwerpen. Voor een Thalys vanuit Bergen of Charleroi zou je dus leeg vanuit Brussel of Luik moeten rijden. Beter dan om die trein meteen ook voor reizigers open te stellen.
De Thalys rijdt echter vanuit Luik omwille van personeelsredenen, er rijden maar 3 Belgische depots met Thalys, zijnde Brussel, Luik en Antwerpen. Voor een Thalys vanuit Bergen of Charleroi zou je dus leeg vanuit Brussel of Luik moeten rijden. Beter dan om die trein meteen ook voor reizigers open te stellen.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Zou Zaventem-Mons-Parijs dan geen optie zijn?
Het hele stuk Halle-Mons gaat toch redelijk snel vooruit en vanuit Zaventem zal het niet veel langer duren dan de NZV meenemen en in Brussel Zuid stoppen.
Het hele stuk Halle-Mons gaat toch redelijk snel vooruit en vanuit Zaventem zal het niet veel langer duren dan de NZV meenemen en in Brussel Zuid stoppen.