Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door AlexNL »

Er zijn voor later vanavond zware onweersbuien voorspeld in delen van Nederland. Mogelijk gaat het treinverkeer hiervan hinder ondervinden, dit i.v.m. blikseminslag in onderstations, relaishuizen en wat nog meer zij. Daarom heeft de NS maar besloten om de treindienst uit te dunnen: ronden de grote steden rijden er nu al minder treinen, en sommige treinseries (zoals de IC Rotterdam - Utrecht - Deventer) rijden helemaal niet meer. En dan te bedenken dat de voorspelling is dat het pas rond 22:00 gaat losbarsten.

Dit soort angsthazerij stemt mij bijzonder droevig. Vooral omdat het niet de eerste keer is dat NS vanwege "verwacht extreem weer" besluit om radicaal treinseries in te korten of op te heffen. De laatste keer dat er "een onstuimig weerbeeld" was, hebben we 2 weken een beperkte dienstregeling gehad. Het onstuimige weer bestond toen uit een strakblauwe lucht en temperaturen rond -10 graden celsius. En de verantwoordelijke minister (Melanie Schultz "Asfaltkoningin"-Van Haegen) vindt het allemaal nog best ook.

Wat bij mij de vraag deed rijzen: hoe gaat de NMBS om met "extreem weer"?
Laatst gewijzigd door AlexNL op 21 jun 2012, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door loic1811 »

als ik eerlijk moet zijn heb ik nog niet geweten dat er door weers omstandigheden niet meer gereden wordt.hier moet altijd iets gebeuren voor men ingrijpt bv als er een boom omgevallen is op het spoor dan zal er geen enkele trein meer op die plek rijden maar voor de rest rijden ,rijden en we zien wel wat er gebeurd :roll:
trein bestuurders die beslissen zelf van ik heb onvoldoende zicht en dan passen ze hun snelheid wel aan hier nog een artikel van deze week
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... agen.dhtml
Fles

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door Fles »

Ja, en niet "weersomstandigheden" he, maar "verwachte weersomstandigheden". Het is nog maar helemaal de vraag of het geschetste spookbeeld überhaupt gaat optreden.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door loic1811 »

ja maar in het algemeen is het niet echt veel dat ze het land plat leggen (of een lijn) maar dat van in nederland is nu ook wel extreem vroeg pas om 22uur..
ik begrijp wel dat er maatregelingen worden genomen maar het moet ook ni 4 uur op voorhand zijn
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door AlexNL »

Het noodweer bleek uiteindelijk mee te vallen: alleen tussen Delft en Schiedam was geen treinverkeer mogelijk door blikseminslag. Verder was het meer een fikse bui.

Paniek om niks dus.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door overweg13 »

Het lijkt op paranoia. Niet alleen bij de NS trouwens. Zelfs Graspop maande de kampeerders aan om te wachten met het opslaan van de tentjes tot na de doortocht van het onweer. Terwijl onweer bijna altijd bijzonder plaatselijk is.
Wat de NS doet is onbegrijpelijk: hinder creëren om eventueel komende hinder op te vangen.
Het past perfect in het tijdsbeeld: we zijn bang van alles wat we niet in de hand hebben (we hebben God snel even vervangen door o.a. weerfenomenen, maar ook al die andere dingen waar we ons zwaar tegen verzekeren). Maar als zelfs de verzekering onvoldoende garantie geeft, dan kruipen we toch in een hoekje. Mijn grootmoeder kroop destijds ook uit angst voor onweer in de kelder, maar dat brave mens wachtte tenminste nog tot het onweer echt losbrak, en ze wist dat ze de weerberichten met het nodige korreltje zout moest nemen.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door AlexNL »

Vandaag hetzelfde plaatje: omdat er (na 20:00!) onweer werd verwacht, werd vanaf 17:00 (!) geknipt in treinen in de Randstad - tot einde dienstregeling. Uiteindelijk is er geen enkele bliksemflits uit de wolken gekomen, en heeft men dus voor Jan Doedel wederom reizigers geschoffeerd en opgezadeld met volle treinen.

Angsthazen. Bah.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door MaartendeJ »

Niet echt geknipt, de treinseries in het midden van het land die een kwartierdienst vormen werden opgeheven.

*2000 (IC Utrecht C-Den Haag C)
*2200 (IC Amsterdam C-Haarlem-Dordrecht)
*2800 (IC Rotterdam C-Amersfoort)
*4200 (SPR Rotterdam C-Maassluis West)
*9700 (SPR Rotterdam C-Gouda Goverwelle)
*14100 (SPR Rotterdam C-Vlaardingen Centrum)
*19800 (SPR Den Haag C-Gouda Goverwelle)

Op de trajecten die getroffen werden, bleef dus op zijn minst een halfuursdienst over.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door AlexNL »

Achteraf gezien was het niet nodig. Alweer niet. Er is amper een spatje regen gevallen, laat staan bliksem. :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door overweg13 »

Tja, het is een bekend verschijnsel. Ik twijfel er niet aan dat er inderdaad kans op onweer was, maar de voorspellers willen zich indekken tegen eventuele schadeclaims achteraf en dus wordt de kans op onweer dik in de verf gezet. Dat de samenleving (tot de spoorwegen toe) daar in meegaat, is eerder haar probleem dan dat van de voorspellers. Overigens is er hier en daar (bijv. in Oost-Vlaanderen) ook wel onweer geweest, maar daar moet je in de zomer nu eenmaal leren mee leven.
Met vriendelijke groet

overweg13
nmbs820

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door nmbs820 »

AlexNL schreef:Achteraf gezien was het niet nodig. Alweer niet. Er is amper een spatje regen gevallen, laat staan bliksem. :roll:
Inderdaad, dacht juist hetzelfde. Als ze treinen beginnen af te schaffen als het niet nodig is, zorgen ze voor problemen bij druktes.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door Glodenox »

overweg13 schreef:Het lijkt op paranoia. Niet alleen bij de NS trouwens. Zelfs Graspop maande de kampeerders aan om te wachten met het opslaan van de tentjes tot na de doortocht van het onweer. Terwijl onweer bijna altijd bijzonder plaatselijk is.
Ik was er zelf bij op dat moment en er stond wel vrij veel wind op dat moment. Ik zag er tegen op om mijn tent voor 6 mensen op te zetten op dat moment en was blij dat ik nog even moest wachten. Daarnaast zou het hen zeer zwaar aangerekend worden als er iemand ook maar lichtgewond was geworden op dat moment aangezien het incident op Pukkelpop nog vrij vers in het geheugen zat.
Maar inderdaad, over het algemeen is het storm in een glas water :D
neigezug

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door neigezug »

Op 15/08 om 5h46 hebben ze in Amsterdam weer de Beneluxtrein naar af geschaft.Misschien ook preventief.....tegen een laagbezette Thalys van 6h13.
Ik heb toch geen mensen zien overrlopen naar de minder gebruiksvriendelijke Thalys.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door AlexNL »

Het is weer zover: kans op sneeuw, NS schrapt preventief treinen.

:|
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Nederland: kans op onweer. NS schrapt treinen.

Bericht door wattman »

Vanwege de verwachte sneeuwval vanuit het zuidwesten rijden er minder treinen van en naar Rotterdam. Wij beseffen dat dit vervelend is voor onze klanten. Deze voorzorgsmaatregel zetten wij echter in om eventuele verstoringen en vertragingen als gevolg van het weer beter op te kunnen vangen en meer betrouwbare reisinformatie te kunnen bieden.
Ja, stel je voor dat je wordt overvallen door natte sneeuw... Het is dus 1 graad boven nul nu...
Plaats reactie