SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

neigezug

SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door neigezug »

Bron: www.Treinreiziger.nl

Franse spoorwegen SNCF start met vaste busverbindingen
donderdag 5 juli 2012
De Franse spoorwegen SNCF start binnenkort met de zogenaamde iDBUS. Het is een navolging van de iDTGV, de goedkopere hogesnelheidstrein.

Kort geleden kondigde de SNCF al aan dat ze met een nieuwe TGV-soort de concurrentie aan willen gaan met budgetvluchten. Deze treinen zullen vanaf 2013 beginnen met rijden.

Bijzondere stap
Deze stap van het bedrijf is echter bijzonder te noemen, aangezien ze direct concurreert met haar eigen treinverbindingen, en ze daarbij meedoet met bijvoorbeeld Eurolines. Algemeen directeur van SNCF Voyages (SNCF Reizen), Barbara Dalibard, geeft aan dat het bedrijf klaar wilde zijn voor de Olympische Spelen.

De eerste bussen rijden dan ook vier dagen voordat de Spelen beginnen in Londen. De eerste routes met de bus zijn vanaf Parijs en Lille (Rijsel) naar Londen, Brussel en Amsterdam. Daarmee zijn de bussen concurrerend met de Eurostar, TGV en Thalys.

Prijzen
Het ticketsysteem is verdeeld in drie prijslagen, tussen de 50 en 65 euro. De prijzen zijn niet flucturerend met wanneer er geboekt wordt. Een goede deal die wordt geboden is reizen met vier personen voor de prijs van drie tickets. Meenemen van bagage is niet onbeperkt. Alle passagiers mogen één stuk meenemen, daarna moet voor elk ander stuk vijf euro betaald worden.

Reizigers
Het aantal reizigers wordt door de SNCF geschat op zo'n 200.000 tot 250.000 in het eerste jaar, met een bezettingsgraad aan het einde van het jaar van 75%. Als de verbindingen een succes blijken, is zeker niet uit te sluiten dat meer Franse steden op het iDBUS-net worden aangesloten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door dentheo »

Heeft er iemand nog iets gehoord van de Engelse firma, die een paar maanden gelden gestart is mt iets vergelijkbaar en goedkoper ?
Redelijk sukses of al verdwenen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door rail s »

dentheo schreef:Heeft er iemand nog iets gehoord van de Engelse firma, die een paar maanden gelden gestart is mt iets vergelijkbaar en goedkoper ?
Redelijk sukses of al verdwenen ?
Megabus zou rijden, maar ik heb er nog niks van gezien.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door jotie »

Ik heb Megabus ook nog niet in het straatbeeld gezien, maar zo verwonderlijk hoeft dat niet te zijn. Vertrek richting Londen is om 00:30 en 11:10 vanaf de busverzamelplaats aan Brussel-Centraal (Kardinaal Mercierstraat). Een last minuteticket (voor vertrek vannacht) kost £33 + £0,50 reservatiekost). Er wordt blijkbaar niet dagelijks gereden, maar een duidelijke dienstregeling heb ik nog niet gevonden. Reiservaringen ook nog niet, maar zo goed heb ik nog niet gezocht. Ben wel benieuwd naar het comfort en het reispubliek.
TMTHALYS

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door TMTHALYS »

Bordje met aanduiding van de halte/vertrekplaats is reeds aangebracht in de Frankrijkstraat, aan de parking van de "85".
Dus daar waar de bussen naar Brussels South/Charleroi Airport vertrekken, rechtover de uitgang Panos.
Simpel bordje op paal met IDbus en het logo van de SNCF.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door nighttrain »

en de volgende stap is Brussel => London
. Directe concurent van EUROLINES
Laatst gewijzigd door nighttrain op 12 jul 2012, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door dentheo »

Dat doet Megabus met Amsterdam London, met stop in Brussel.
Volgens hun Engelse site 2x per dag op weekdagen, weekend ietsje anders.
Die gaan waarschijnlijk met de personen-shuttle ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door jotie »

Megabus maakt de oversteek met de ferry; bij iDBUS leest men: "De meeste van onze bussen steken het kanaal over met de trein via de shuttle, de tunnel onder het Kanaal. Een aantal bussen maakt gebruik van een ferry."
EC 91

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door EC 91 »

Ik heb de hele website uitgelezen van dat ding en nog steeds begrijp ik niet wat SNCF bezield heeft. Ze hebben ambitie om de Europese referentie te worden op gebied van busvervoer op lange afstand. Hebben ze dan echt niets anders te doen dan tijd, energie en middelen te steken in iets dat op geen enkele manier tot hun core business behoort??? Ze moeten echt overtuigd zijn dat hiermee geld te verdienen valt maar hoeveel geld kan men verdienen met langeafstandsbussen (in concurrentie met bestaande buslijnen en ook met hun eigen treinen dan nog wel)? Met rittijd van 3u50 tot 5u05 van Brussel tot Parijs voor de bus (komt het verschil door een nauwkeurig berekende file van meer dan 1 uur misschien). Was misschien beter om de Thalys verder te optimaliseren om een groter aantal goedkope tickets te kunnen aanbieden in plaats van enkele mensen van de auto in een bus proberen te krijgen (wat hun doelstelling lijkt te zijn)... We zullen wel zien of we niet binnen enkele jaren lezen dat inkomsten uit de TGV de buslijnen levend moeten proberen te houden...
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door AlexNL »

Maar zelfs al krijgt SNCF precies voldoende inkomsten om de kosten van de bussen te dekken, dan nog kan het voor SNCF zeer interessant zijn. Immers, de reizigers zitten dan wel in jóuw bus en níet in die van de concurrent. Daarmee vergroot je je marktaandeel, wat weer interessant is voor eventuele toekomstige aandeelhouders.

Ook is 'upselling' dan makkelijker te realiseren ("voor maar € 20 meer reist u met de hogesnelheidstrein") of het aanbieden van combinatiepakketten.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door nighttrain »

EC 91 schreef:Ik heb de hele website uitgelezen van dat ding en nog steeds begrijp ik niet wat SNCF bezield heeft. Ze hebben ambitie om de Europese referentie te worden op gebied van busvervoer op lange afstand. Hebben ze dan echt niets anders te doen dan tijd, energie en middelen te steken in iets dat op geen enkele manier tot hun core business behoort??? Ze moeten echt overtuigd zijn dat hiermee geld te verdienen valt maar hoeveel geld kan men verdienen met langeafstandsbussen (in concurrentie met bestaande buslijnen en ook met hun eigen treinen dan nog wel)? Met rittijd van 3u50 tot 5u05 van Brussel tot Parijs voor de bus (komt het verschil door een nauwkeurig berekende file van meer dan 1 uur misschien). Was misschien beter om de Thalys verder te optimaliseren om een groter aantal goedkope tickets te kunnen aanbieden in plaats van enkele mensen van de auto in een bus proberen te krijgen (wat hun doelstelling lijkt te zijn)... We zullen wel zien of we niet binnen enkele jaren lezen dat inkomsten uit de TGV de buslijnen levend moeten proberen te houden...
U moet dit alles veel ruimer zien. De SNCF groep stelt 246.000 mensen tewerk ,het zal hem niet op die 10 na komen om dit project te starten en te runnen.En dus ook de kwaliteit van hun treinen in het gedrang brengen.
Het is niet omdat we hier op een treinforum zitten dat er geen reizigers zijn die liever per bus reizen om redenen die de hunne zijn. Het is voor hun ook van belang om op kleine schaal(ik weet het een HEEL kleine) een back-up te hebben met een eigen interavailability.U moet ook SNCF los koppelen van enkel "treinen",de groep is veel ruimer dan dat.IDBUS is niet de treintjes SNCF maar een filiaal van de SNCF groep.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door gysev »

nighttrain schreef:U moet dit alles veel ruimer zien. De SNCF groep stelt 246.000 mensen tewerk ,het zal hem niet op die 10 na komen om dit project te starten en te runnen.En dus ook de kwaliteit van hun treinen in het gedrang brengen.
Het is niet omdat we hier op een treinforum zitten dat er geen reizigers zijn die liever per bus reizen om redenen die de hunne zijn. Het is voor hun ook van belang om op kleine schaal(ik weet het een HEEL kleine) een back-up te hebben met een eigen interavailability.U moet ook SNCF los koppelen van enkel "treinen",de groep is veel ruimer dan dat.IDBUS is niet de treintjes SNCF maar een filiaal van de SNCF groep.
Dat kan wel zijn, maar hoe iemand kan denken dat een reiziger liever 4 tot 5 uur in een bus zit dan 1u25 in een trein ontgaat me toch een beetje. Als het de SNCF alleen om marktaandeel te doen is, zijn er nog wel genoeg interessante verbindingen die nu niet of moeilijk per trein aangeboden kunnen worden. Waarom beginnen ze daar niet mee? Dat zou pas echt aanvullend zijn met hun andere diensten. Bv Oostende / Brugge - Bordeaux: snelbus naar Lille en dan TGV. Slechts één keer overstappen en één enkel ticket voor de reizigers.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door nighttrain »

gysev schreef:
nighttrain schreef:U moet dit alles veel ruimer zien. De SNCF groep stelt 246.000 mensen tewerk ,het zal hem niet op die 10 na komen om dit project te starten en te runnen.En dus ook de kwaliteit van hun treinen in het gedrang brengen.
Het is niet omdat we hier op een treinforum zitten dat er geen reizigers zijn die liever per bus reizen om redenen die de hunne zijn. Het is voor hun ook van belang om op kleine schaal(ik weet het een HEEL kleine) een back-up te hebben met een eigen interavailability.U moet ook SNCF los koppelen van enkel "treinen",de groep is veel ruimer dan dat.IDBUS is niet de treintjes SNCF maar een filiaal van de SNCF groep.
Dat kan wel zijn, maar hoe iemand kan denken dat een reiziger liever 4 tot 5 uur in een bus zit dan 1u25 in een trein ontgaat me toch een beetje. Als het de SNCF alleen om marktaandeel te doen is, zijn er nog wel genoeg interessante verbindingen die nu niet of moeilijk per trein aangeboden kunnen worden. Waarom beginnen ze daar niet mee? Dat zou pas echt aanvullend zijn met hun andere diensten. Bv Oostende / Brugge - Bordeaux: snelbus naar Lille en dan TGV. Slechts één keer overstappen en één enkel ticket voor de reizigers.
Antwoord op uw eerste vraag: dat komt met ouder worden en ervaring op doen in de transportwereld.Elk produkt moet apart beken worden,en Jan modaal bestaat niet. Hoe verklaar je anders het sucses van Eurolines,die elke nacht een 20 tal volle bussen door de tunnel jaagt per richting wel te verstaan? Waarom gaan mensen te voet naar St jacques de Compostelle?Waarom kopen de mensen een Smart aan 10.000€ en niet een confortabelere Polo aan dezelfde prijs?Waarom gaan de mensen liever met hun eigen auto naar London(tijd ,congestion tax,parking enz) ipv de €*??zelfde antwoord.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door gysev »

nighttrain schreef:Antwoord op uw eerste vraag: dat komt met ouder worden en ervaring op doen in de transportwereld.Elk produkt moet apart beken worden,en Jan modaal bestaat niet. Hoe verklaar je anders het sucses van Eurolines,die elke nacht een 20 tal volle bussen door de tunnel jaagt per richting wel te verstaan? Waarom gaan mensen te voet naar St jacques de Compostelle?Waarom kopen de mensen een Smart aan 10.000€ en niet een confortabelere Polo aan dezelfde prijs?Waarom gaan de mensen liever met hun eigen auto naar London(tijd ,congestion tax,parking enz) ipv de €*??zelfde antwoord.
Dat wordt dan waarschijnlijk de volgende dochtermaatschappij: "SNCF Promenades" - volledig georganiseerde voetreizen naar alle uithoeken van Europa :mrgreen:

Serieus: zou het er niet eerder mee te maken hebben dat de DB ook zoiets lanceert en dat de SNCF niet wil achterblijven bij de "eeuwige rivaal"?

Wat dat ouder worden er mee te maken heeft weet ik niet. 20 jaar geleden had ik al een afkeer van busreizen en dat is er echt niet beter op geworden na een paar ervaringen met dat soort transporten. Individuele keuze zal misschien meespelen maar het zal wel eerder om de prijs gaan. De algemene ervaring is toch - ook in het binnenverkeer - dat de trein meer volk trekt dan een bus. Dat merkten we toch goed na het eerste IC/IR-plan? De vervangende bussen waren nu niet direct een succes en veel van die buslijnen bestaan al lang niet meer. De reizigers kozen eerder voor de auto wanneer er geen trein meer was. Ik geloof niet dat het in het internationale verkeer anders is.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF start busverbinding tussen Brussel en Parijs.

Bericht door nighttrain »

gysev schreef:
nighttrain schreef:Antwoord op uw eerste vraag: dat komt met ouder worden en ervaring op doen in de transportwereld.Elk produkt moet apart beken worden,en Jan modaal bestaat niet. Hoe verklaar je anders het sucses van Eurolines,die elke nacht een 20 tal volle bussen door de tunnel jaagt per richting wel te verstaan? Waarom gaan mensen te voet naar St jacques de Compostelle?Waarom kopen de mensen een Smart aan 10.000€ en niet een confortabelere Polo aan dezelfde prijs?Waarom gaan de mensen liever met hun eigen auto naar London(tijd ,congestion tax,parking enz) ipv de €*??zelfde antwoord.
Dat wordt dan waarschijnlijk de volgende dochtermaatschappij: "SNCF Promenades" - volledig georganiseerde voetreizen naar alle uithoeken van Europa :mrgreen:

Serieus: zou het er niet eerder mee te maken hebben dat de DB ook zoiets lanceert en dat de SNCF niet wil achterblijven bij de "eeuwige rivaal"?

Wat dat ouder worden er mee te maken heeft weet ik niet. 20 jaar geleden had ik al een afkeer van busreizen en dat is er echt niet beter op geworden na een paar ervaringen met dat soort transporten. Individuele keuze zal misschien meespelen maar het zal wel eerder om de prijs gaan. De algemene ervaring is toch - ook in het binnenverkeer - dat de trein meer volk trekt dan een bus. Dat merkten we toch goed na het eerste IC/IR-plan? De vervangende bussen waren nu niet direct een succes en veel van die buslijnen bestaan al lang niet meer. De reizigers kozen eerder voor de auto wanneer er geen trein meer was. Ik geloof niet dat het in het internationale verkeer anders is.
We moeten ons ook eens in de plaats stellen, los van alle praktische zaken die we weten of ondervonden hebben, van andere mensen.
Als je een beperkt tot zeer beperkt budget heb om naar dat ene punt te gaan om te werken(oostblokkers bv) of om iemand te bezoeken dan ga je niet méér betalen. Als je met Eurolines Lille => London doet is dat 69€, met de trein begin je aan 96€ ,133€ tot 188€. Met die minimum 30€ verschil per traject heeft hij al 3 dagen eten op zijn manier.Ik heb nog een Tsjechische treinbestuurder gekend waar ik met samen gewerkt heb ,die man en zijn familie namen met hun FIP biljetten elke dag nachttreinen waar ze op sliepen gedurende 2 punten en hadden eten mee voor 10 dagen (zwart brood,worst en augurken),du elke kroon was van groot belang.
Plaats reactie