TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Ja, maar alleen als er ERTMS ligt en dat is daar niet het geval.
Toch wel, infrabel is bezig alle grensovergangen uit te rusten volgens de ERTMS-principes. Er zijn immers duidelijke voorschriften met aankondigingen, kwiteren, national values, ...
Het is niet omdat er geen ETCS ligt dat de overgang niet volgens de ERTMS-principes kan. Ik zal het nog eens nakijken, maar volgens mij ligt het er al. Indien niet is het toch iets voor het komende half jaar :)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door deadlock »

Kwiteren onder Nederlands regime? Of ligt dat baken echt net in België?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Kwiteren onder Nederlands regime? Of ligt dat baken echt net in België?
In Nederland moet je kwiteren voor de overgang naar België (indien je in een STM-machine rijdt).
De kwitering naar ATB is op Belgisch grondgebied.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door FLV-FGSP »

Uit een persmededeling van de Stadt Aachen (http://www.aachen.de/DE/stadt_buerger/p ... rung2.html):
Auf der Eisenbahnstrecke zwischen Aachen Hauptbahnhof und der Landesgrenze zu Belgien hat die Deutsche Bahn in den letzten Monaten das belgische Zugsicherungssystem „TBL 1+“ eingebaut, das zum Jahresende in Betrieb genommen werden soll. Dafür sind mehrere Testfahrten auf der Strecke erforderlich. Aus diesem Anlass müssen alle Bahnübergänge des Bereichs für den Straßenverkehr gesperrt werden, daher wurden die Testfahrten in die Nachtzeit gelegt. Betroffen ist nur der Luerweg in Bildchen in den Nächten am Donnerstag, 5. Dezember, Freitag, 6. Dezember und Samstag, 14. Dezember, jeweils in der Zeit von 22.30 Uhr bis 5.30 Uhr des nächsten Morgens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door Shrek »

Jaja, de kroko's naar Aken gaan eruit. Dit is meteen het eerste baanvak waar ze systematisch worden weggehaald.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door nahoj »

Voor NMBS is dat geen groot probleem: klassiekjes en HLE 27 kunnen met hun TBL1+ gerust verder naar Aachen.
Maar ligt/komt er ook parallel Indusi (PZB) of ETCS, voor voertuigen zonder TBL1+? Ik denk bv. aan omgeleid goederenverkeer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Voor NMBS is dat geen groot probleem: klassiekjes en HLE 27 kunnen met hun TBL1+ gerust verder naar Aachen.
Maar ligt/komt er ook parallel Indusi (PZB) of ETCS, voor voertuigen zonder TBL1+? Ik denk bv. aan omgeleid goederenverkeer.
Uiteraard is er ook PZB. ETCS wilden de Duitsers helaas niet.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door kika »

Shrek schreef:Uiteraard is er ook PZB. ETCS wilden de Duitsers helaas niet.
Dat ze het eigen vertrouwde systeem ook willen snap ik, maar waarom geen ETCS op dat korte stukje? Zou toch handig zijn als er al 2 man en een paardekop van ETCS heeft geproefd voor ze elders, zoals in Stuttgart, het van moetens is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef:Uiteraard is er ook PZB. ETCS wilden de Duitsers helaas niet.
Dat ze het eigen vertrouwde systeem ook willen snap ik, maar waarom geen ETCS op dat korte stukje? Zou toch handig zijn als er al 2 man en een paardekop van ETCS heeft geproefd voor ze elders, zoals in Stuttgart, het van moetens is?
Ga dat maar eens uitleggen op het hoofdkantoor van de DB :wink:
Ik heb het gevoel dat het eerder een principiële zaak is: wij hebben LZB dus wij willen niets anders...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
kika schreef:
Shrek schreef:Uiteraard is er ook PZB. ETCS wilden de Duitsers helaas niet.
Dat ze het eigen vertrouwde systeem ook willen snap ik, maar waarom geen ETCS op dat korte stukje? Zou toch handig zijn als er al 2 man en een paardekop van ETCS heeft geproefd voor ze elders, zoals in Stuttgart, het van moetens is?
Ga dat maar eens uitleggen op het hoofdkantoor van de DB :wink:
Ik heb het gevoel dat het eerder een principiële zaak is: wij hebben LZB dus wij willen niets anders...
Ik geef ze geen ongelijk.
Waarom vele miljarden euros uitgeven om een goed werkend, gekend en minstens zo veilig systeem in de vuilnisbak te kieperen, in een groot land zoals Duitsland? Bovendien is LZB ook al buiten Duitsland in dienst.
Er zijn veel nuttiger uitgaves te bedenken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door rvdborgt »

nahoj schreef:
Shrek schreef:Ik heb het gevoel dat het eerder een principiële zaak is: wij hebben LZB dus wij willen niets anders...
Ik geef ze geen ongelijk.
Waarom vele miljarden euros uitgeven om een goed werkend, gekend en minstens zo veilig systeem in de vuilnisbak te kieperen, in een groot land zoals Duitsland? Bovendien is LZB ook al buiten Duitsland in dienst.
Er zijn veel nuttiger uitgaves te bedenken.
Verder kan DB het daarmee mooi de concurrentie moeilijk maken en dat vindt de Duitse regering ook helemaal niet erg. Dat de spoorwegen daarmee in de 19e eeuw blijven steken qua "Kleinstaaterei" en de exploitatie van internationale treinen duur blijft, is maar bijzaak. Liever krijgen ze nog wat meer auto's en vrachtwagens op de weg.

Groetjes,
Rian
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door nahoj »

rvdborgt schreef:
nahoj schreef:
Shrek schreef:Ik heb het gevoel dat het eerder een principiële zaak is: wij hebben LZB dus wij willen niets anders...
Ik geef ze geen ongelijk.
Waarom vele miljarden euros uitgeven om een goed werkend, gekend en minstens zo veilig systeem in de vuilnisbak te kieperen, in een groot land zoals Duitsland? Bovendien is LZB ook al buiten Duitsland in dienst.
Er zijn veel nuttiger uitgaves te bedenken.
Verder kan DB het daarmee mooi de concurrentie moeilijk maken en dat vindt de Duitse regering ook helemaal niet erg. Dat de spoorwegen daarmee in de 19e eeuw blijven steken qua "Kleinstaaterei" en de exploitatie van internationale treinen duur blijft, is maar bijzaak. Liever krijgen ze nog wat meer auto's en vrachtwagens op de weg.

Groetjes,
Rian
Als u denkt dat door ETCS het grensoverschrijdende treinverkeer plots een fluitje van een cent zal worden, heeft u het mis.
De eenvoud en de kost die een homologatie van rollend materieel in het buitenland bepaalt, hangt niet af van het al dan niet bestaan van ETCS aan deze of beide zijden van de landsgrens, maar louter van de wetgeving (procedures) en de bereidwilligheid van de respectievelijke overheden.
30 jaar geleden koste het een fractie van wat het vandaag kost om bv. een HLE 16 naar Duitsland te doen rijden, met GONG-FLUIT en PZB aan boord. Vandaag, zelfs met ETCS tot Keulen, zou het een veelvoud kosten om een nieuwe 4-spanningsmachine voor dat traject te homologeren.

Technisch gesproken is PZB/LZB overigens allerminst 19de eeuws. Om het met het een zeer sprekend aspect te illustreren: met LZB als basis kan men treinen op autopiloot laten rijden, en ze doen dat ook al meer dan 20 jaar. Met autopiloot wordt in grote lijnen bedoeld dat de trein zelf mooi de dienstremcurve volgt tot de nieuwe doelsnelheid, en ook zelf opnieuw tractioneert waar toegelaten. ETCS (in alle huidige uitvoeringen) zal enkel, als de 'ultieme' remcurve 'overschreden' wordt, botweg (en zeer 19de eeuws) een noodrem inzetten tot stilstand.
Nogmaals: waarom zou je miljarden uitgeven om technisch een stap achteruit te zetten, en er bovendien een hoop kinderziekten bij te nemen? Hoe goed dit de Duitse politiekers ook zou uitkomen, ik vind dat technisch een zeer valabel argument.

Het is overigens globaal gezien VEEL goedkoper om LZB/PZB in te bouwen in alle niet-Duits rollend materieel dat de komende tientallen jaren naar Duitsland wil rijden (verder dan grensbaanvakken, waar de Duitsers -- voorlopig als enige buur van België -- bereidwillig andere systemen installeren als pragmatische èn onmiddellijk veiligheidsverhogende tussenoplossing; zie TBL1+ op de lijn naar Aachen), dan vandaag massaal alle Duitse spoorlijnen en rollend materieel om te bouwen. En dat slaat ook op 'onze' portefeuille: ETCS zou met een groot deel Europese subsidies aangelegd worden.
Er zijn vandaag ook meerdere materieeltypes op de markt beschikbaar voor verkeer naar Duitsland, waar vele operatoren ook gebruik van maken. Het verdwijnen van PZB/LZB zal de aankoop of huur van pakweg een D-B-NL-TRAXX niet plotsklaps goedkoper maken.

Voor de goede orde: ik sta 100% achter ETCS, om daar waar het de veiligheid gevoelig verhoogd, een gestandaardiseerd systeem aan te leggen, en de wildgroei van nieuwe systemen te stoppen. Bovendien is het eurobaken-euroantenne-systeem van ETCS bijzonder welkom als standaard beheerssysteem voor grensoverschrijdingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:ETCS (in alle huidige uitvoeringen) zal enkel, als de 'ultieme' remcurve 'overschreden' wordt, botweg (en zeer 19de eeuws) een noodrem inzetten tot stilstand.
Die uitspraak is incorrect.
Het is treinafhankelijk wat er gebeurt als reactie, maar er zijn treinen die bij de waarschuwingscurve een dienstremming geven tot ze weer op de normale curve terechtkomen. Andere treinen kennen inderdaad enkel niets doen en noodrem, maar dat hangt af van wat je in je lastenboek schrijft...
nahoj schreef: verder dan grensbaanvakken, waar de Duitsers -- voorlopig als enige buur van België -- bereidwillig andere systemen installeren als pragmatische èn onmiddellijk veiligheidsverhogende tussenoplossing; zie TBL1+ op de lijn naar Aachen)
Duitsland is daarin niet meer alleen, ook Luxemburg gaat TBL1+ installeren om het gat naar hun installaties op te vullen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door dentheo »

Vraagje:

Levert Infrabel daar dan "beetje" service ?
Uiteindelijk hebben wij alle hardware en ondervinding om die bakens op te stellen en te onderhouden...
Het gaat toch maar om paar dozijn bakens neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ installatie op grensbaanvakken

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Vraagje:

Levert Infrabel daar dan "beetje" service ?
Uiteindelijk hebben wij alle hardware en ondervinding om die bakens op te stellen en te onderhouden...
Het gaat toch maar om paar dozijn bakens neem ik aan ?
Uiteraard is er samenwerking tussen de verschillende landen op dat gebied :wink:
Plaats reactie