Machinist dood en 25 passagiers gewond nadat trein truck ram

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Machinist dood en 25 passagiers gewond nadat trein truck ram

Bericht door Bibke »

Roemeense trucker gearresteerd: slalomde tussen gesloten slagbomen

Bij een vreselijk treinongeval in het zuiden van Italië zijn een dode en 25 gewonden gevallen. De sneltrein 'Eurostar Freccia Argento' van Rome naar Lecce ramde rond 13u30 vanmiddag een vrachtwagen die ter hoogte van Cisternino in Apulië stil was gevallen op de sporen aan een overweg. De balans is heel zwaar: de machinist die niet tijdig kon remmen, was op slag dood en 25 passagiers werden gewond. De andere passagiers konden met een bus hun reis verder zetten. De evrachtwagenbestuurder, die door de gesloten slagbomen was gereden en uit zijn cabine was gevlucht, is aangehouden.

Ter hoogte van de overweg tussen Pozzo Faceto en Torre Canne in de buurt van Cisternino (Apulië) slalomde een zwaar beladen vrachtwagen van een internationaal transportbedrijf tussen de gesloten slagbomen. De truck raakte daarbij klem en bleef steken op de sporen. De chauffeur, een 26-jarige Roemeen, vluchtte voor de botsing uit zijn cabine. De man werd na verhoor door de politie gearresteerd op verdenking van doodslag door schuldig verzuim en het veroorzaken van een treinongeluk.

Machinist voorkwam erger
De machinist van de sneltrein probeerde nog in extremis de botsing te vermijden door hevig te remmen, maar met een snelheid van 150 km/u kwam die ingreep helaas te laat. Zelf overleefde de 50-jarige machinist de tragedie niet, maar door nog te remmen, heeft hij wellicht voorkomen dat ook heel wat passagiers waren omgekomen. Het duurde liefst zeven uur om zijn verminkte lichaam uit het verhakkelde wrak van de locomotief te halen.

Alarm
De trein ontspoorde door de impact, maar gelukkig vielen er in de trein enkel 25 gewonden. Ze werden ter plaatse verzorgd of naar een ziekenhuis overgebracht. Volgens de plaatselijke autoriteiten kon het ongeval makkelijk vermeden worden, zelfs nadat de truck was vastgelopen op de sporen. Als de chauffeur gewoon een poging had gedaan om de noodslagboom te openen, zou het spooralarm zijn afgegaan en zou de sneltrein automatisch gestopt zijn.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... ramt.dhtml
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Machinist dood en 25 passagiers gewond nadat trein truck

Bericht door kika »

Brrr, wat eng. Ik had nog niet eerder van een noodslagboom gehoord, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Machinist dood en 25 passagiers gewond nadat trein truck

Bericht door Mechanik »

:cry:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Machinist dood en 25 passagiers gewond nadat trein truck

Bericht door Steve »

Inderdaad, zeer triest. Zeggen dat ik daar twee maanden geleden nog gepasseerd ben.
Plaats reactie