Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door K V B »

Steven schreef: Over die sporen moet dan ook nog is cargo wat je niet mag vergeten. Het systeem zoals het nu loopt op L25 en L27 zit aan zijn beperkingen. Mede door de kruisingen aan vertakking Lint voor treinen van/naar Lier. Tussen Mechelen en Antwerpen rijden 3 IC treinen, 3 IR treinen, soms zijn er dan nog een Thalys en/of Benelux bij. Dat maakt op zijn max 8 treinen per uur waarbij er sommige in nekkerspoel en andere dan weer in Mortsel stoppen waardoor de gemiddelde snelheid tussen die stations niet altijd op elkaar is afgestemd.
Dit was de opsomming voor L25.
Op L27 heeft men twee stoptreinen en een IR trein aangevuld met capaciteit voor cargotreinen.
Beide lijnen zijn dus niet bij benadering vol. Tenminste als ik vergelijk met lijnen op andere netten die men ook niet als "vol" beschouwd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steven »

Ze zitten vol omdat zowel infrabel als NMBS ook nog is ruime rijpaden geven aan een aantal van die treinen waardoor er weinig ruimte overblijft voor andere rijpaden. Dit alles om het fameuze vertragingscijfer weg te werken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Maar Brussel noord is een veel logischer overstapstation dan Brussel centraal. Verkorting reistijd en heel belangrijk is ook dat Brussel centraal nu al verzadigd is met reizigers. Veel meer dan dat Brussel noord dat is.
Jamaar mijn punt was net dat er in Brussel Noord of Centraal bijna niet overgestapt zal worden, als dat in de luchthaven (voor het oosten), Antwerpen (voor het westen) of Brussel-Zuid (voor het zuiden) beter kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steven »

Voor het Westen bedoel je dus alles wat voorbij Gent ligt. Maar de dichtbevolkte zone tussen Gent en Brussel heeft daar niets tot weinig aan. In tegendeel je bied ze een slechter service door enkel in Brussel Zuid de opties naar Regio Aalst, Denderleeuw, Dendermonde aan te bieden. Net die regio die het meeste nood heeft aan een aantrekkelijk aanbod. Net dat wat een GEN ook zou moeten doen. Maar op al die vlakken slaagt de spoorweg niet tot amper. Dan verschieten de meeste hier dat de Brusselse ring vol zit. Niet zozeer met mensen die van ver komen maar eerder de mensen die dicht bij Brussel wonen springen het snelste in de auto. Als je ze daar al niet in de trein krijgt dan zullen ze die trein naar Den Haag evenmin nemen.
Brussel Noord heeft altijd de grote functie van overstapstation gehad, zelfs Schaarbeek zou nog een oplossing kunnen bieden in heel dit verhaal (ook hier laat men kansen liggen).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steve »

Steven schreef:Voor het Westen bedoel je dus alles wat voorbij Gent ligt. Maar de dichtbevolkte zone tussen Gent en Brussel heeft daar niets tot weinig aan.
En de al bijna even dichtbevolkte zone tussen Brussel en Leuven ook niet, net zoals de as Brussel - Namen - Luxemburg zolang er geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Steven schreef:Voor het Westen bedoel je dus alles wat voorbij Gent ligt. Maar de dichtbevolkte zone tussen Gent en Brussel heeft daar niets tot weinig aan.
En de al bijna even dichtbevolkte zone tussen Brussel en Leuven ook niet, net zoals de as Brussel - Namen - Luxemburg zolang er geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven is.
De Nederlanders gaan er volgens mij wel vanuit dat die er tegen dan ligt. Momenteel is het gepland voor december 2014 dacht ik.

En wat die dichtbevolkte gebieden betreft: die hebben inderdaad niet zo'n goede verbinding, maar dat interesseert de hollanders echt niet hoor. Zij willen luchthavens, europese instellingen, universiteiten, toeristische centra,... makkelijk bereikbaar maken vanuit nederland.
Als het een 100% nederlandse trein wordt kan je het hen ook niet kwalijk nemen dat ze niet aan belgische noden denken. Dat moet de NMBS doen, niet stad Den Haag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steven »

Maar de Belgische toerist maakt misschien voor de rest wel de grootste groep uit van het aantal bezoekers, dat negeren is raar. Nu ja verbaast mij zelfs niet, heb hier docureeksen liggen waarbij de Nederlandse presentator vrolijk doorgaat over het onder de grond gelegen spartaans station Brussel Midi.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door wbrm »

International Railway Journal heeft het over 8 Stadler Flirt 3 van zes rijtuigen.
Jammer van de (lange) homologatie procedure in BE en NL, maar dat was toch bijna onvermijdelijk als ze met (nieuwe) stellen wilden rijden. Uiteindelijk een goed keuze lijkt mij.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door wattman »

Steven schreef:Brussel Midi.
Brussel Midi is ook een mooie. Ik ken alleen Brussel Zuid / Bruxelles Midi.
(sorry, maar ik zie steeds vaker Bussel Midi op internet voorbij komen... :shock: Bruxelles Zuid nog niet. :lol: )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steven »

wattman schreef:
Steven schreef:Brussel Midi.
Brussel Midi is ook een mooie. Ik ken alleen Brussel Zuid / Bruxelles Midi.
(sorry, maar ik zie steeds vaker Bussel Midi op internet voorbij komen... :shock: Bruxelles Zuid nog niet. :lol: )
Ik weet dat dit fout is, maar het is zoals het te horen is bij de docureeks over treinen in België ingesproken door een Nederlander. Ik ging plat van het lachen bij dat deel van de film.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door wattman »

Ik verwachtte al dat het een fout is in die documentaire. Kennelijk vindt men in Nederland dat "midi" leuker of zo. Beetje onzorgvuldig 8)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door rvdborgt »

wattman schreef:Ik verwachtte al dat het een fout is in die documentaire. Kennelijk vindt men in Nederland dat "midi" leuker of zo. Beetje onzorgvuldig 8)
Je moet dat niet veralgemeniseren. De programmamaker wist waarschijnlijk niet beter. verder zal de verwarring rond Zuid en Midi blijven bestaan zo lang "Midi" in de Franse naam blijft.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door kika »

Ook in het oosten wordt meestal Brüssel Midi gezegd i.p.v. Südbahnhof, ook door personeel op Thalys en ICE. En genoeg Franstaligen die in een Nederlands gesprek iets zeggen als: 'dan moet je uitstappen in de Midi en van daar nog 5 minuutjes te voet.' Allemaal geen drama wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steven »

Ik denk dat er een aantal mensen mij verkeerd begrepen hebben. De film die ik heb liggen bevat een grovere fout dan enkel midi zeggen ipv zuid. Volgens die reportage heb je
Brussel noord
Brussel midi
Brussel zuid.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door AlexNL »

Midi klinkt als 'midden', dat zal er wel iets mee te maken hebben :lol:
Plaats reactie