Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door AlexNL »

Ik ben nog eens gaan rekenen, voor een stop in Antwerpen-Centraal rekent Infrabel een bedrag van € 65,2545 aan. ProRail rekent voor een soortgelijk station met een soortgelijke trein € 9,52, een verschil van bijna een factor 7.

Dus die vork zit zo in de steel...

En dan komen er nog de energiekosten, de rangeerkosten, de verplichte afdracht aan Northern Diabolo (zelfs al kom je niet eens in de buurt van Brussel-Luchthaven), eventuele kosten voor seingevers en onderstationschefs, enzovoorts. Treinen laten rijden in België is niet goedkoop, dat is me wel duidelijk. :shock:
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door FLV-FGSP »

Even een voorbeeld:

Voor de IC-trein Tongeren - Knokke (225,5 km) betaalt de NMBS 1498,58 euro oftewel 6,64 per km.
Voor een vergelijkbare trein zou ProRail 2,65 per km factureren.

Een heel ander verhaal is een Thalys op de HSL, die betaalt bij Infrabel 11,23 per km.
In Nederland is de basisvergoeding (zonder concessievergoeding) slechts 1,56/km, maar door de concessievergoeding wordt dat 25,74 per km. Vandaar ook dat Arriva de HSL links laat liggen in het eerder hypothetische geval dat ze gaan rijden.
pietmol

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door pietmol »

FLV-FGSP schreef:Bedankt voor de link.
Met de huidige rijpadkosten van Infrabel krijgt Arriva de business case nooit rond.
Jammer, het was een sympathiek idee.

Dat dit project er niet zal komen heeft voor een groot deel te maken met de attitude van Arriva: zij willen volledig autonoom een trein tussen Den Haag & Brussel laten rijden. Nochtans zouden zij veel meer kans op slagen hebben indien zij samenwerking zouden zoeken met NMBS: Arriva verantwoordelijk (kosten & opbrengsten) voor het gedeelte op het Nederlandse net en NMBS verantwoordelijk (kosten & opbrengsten) voor het gedeelte op het Belgische net, maw een trein volgens hetzelfde model als de Benelux maar dan met Arriva in de plaats van NS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Ik ben nog eens gaan rekenen, voor een stop in Antwerpen-Centraal rekent Infrabel een bedrag van € 65,2545 aan. ProRail rekent voor een soortgelijk station met een soortgelijke trein € 9,52, een verschil van bijna een factor 7.

Dus die vork zit zo in de steel...

En dan komen er nog de energiekosten, de rangeerkosten, de verplichte afdracht aan Northern Diabolo (zelfs al kom je niet eens in de buurt van Brussel-Luchthaven), eventuele kosten voor seingevers en onderstationschefs, enzovoorts. Treinen laten rijden in België is niet goedkoop, dat is me wel duidelijk. :shock:
De kosten voor seingevers en onderstationschefs zit in die rijpadvergoeding inbegrepen dacht ik. Wij zijn Ryanair niet he :mrgreen:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door AlexNL »

pietmol schreef:Dat dit project er niet zal komen heeft voor een groot deel te maken met de attitude van Arriva: zij willen volledig autonoom een trein tussen Den Haag & Brussel laten rijden. Nochtans zouden zij veel meer kans op slagen hebben indien zij samenwerking zouden zoeken met NMBS: Arriva verantwoordelijk (kosten & opbrengsten) voor het gedeelte op het Nederlandse net en NMBS verantwoordelijk (kosten & opbrengsten) voor het gedeelte op het Belgische net, maw een trein volgens hetzelfde model als de Benelux maar dan met Arriva in de plaats van NS.
Arriva zou wel eens een flink belang kunnen hebben door te laten zien dat ze het zelfstandig kunnen in België: als zij aan de reizigers en de politici kunnen laten zien dat Arriva het beter doet dan de NMBS, dan kan er wel eens een roep kunnen komen tot meer vervoer door Arriva in België. Denk aan de aanbesteding van lokale lijntjes waar NMBS nu één trein per uur laat rijden. Dat soort lijntjes zijn in Nederland flink opgebloeid onder flinke sturing van regionale overheden, en met exploitatie door private vervoerders.

Daarnaast denk ik niet dat NMBS-partner NS het heel erg op prijs zal stellen als de NMBS ineens een samenwerking aangaat met hun grootste rivaal. NS is als de dood dat Arriva ook maar één voet op het Hoofdrailnet zet, dat was wel te merken in het recente interview met Panorama: één van de argumenten van de NS-woordvoerder was iets als "NS rijdt al 175 jaar treinen, waarom zou je dat willen veranderen?"
Shrek schreef:De kosten voor seingevers en onderstationschefs zit in die rijpadvergoeding inbegrepen dacht ik. Wij zijn Ryanair niet he :mrgreen:
Infrabel verkoopt een 'product' genaamd 'Your Extratime', "Onze dienstverlening buiten de openingsuren". In bijlage F4 van de Netverklaring worden er tarieven genoemd voor de inzet van seingevers en onderstationschef gedurende de nachturen, op zater- en zondagen.

Wat mij niet duidelijk wordt is in hoeverre dit van toepassing is op reizigerstreinen, als ik bijlage D9 bekijk lijkt het alleen te gaan om goederentreinen. Maar wat zijn de openingsuren voor reizigerstreinen dan, en wat als een vervoerder een reizigerstrein zou willen laten rijden die bijvoorbeeld om 3:00 's nachts uit Brussel vertrekt?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door AlexNL »

FLV-FGSP schreef:Een heel ander verhaal is een Thalys op de HSL, die betaalt bij Infrabel 11,23 per km.
De prijs die jij noemt is dan inclusief de kosten voor het halteren in stations en het energieverbruik van desbetreffende Thalys?

Als ik de waardes voor een Thalys invul in de eerdergenoemde formule van Infrabel kom ik op een prijs van € 4,34 per kilometer voor Lijn 4.

(Ter info: mijn ingevulde parameters zijn de volgende:
P = 0,344399; Ptj = 1,5; Li = 35,943; C1i = 2; C2i = 3,5; Ce = 1; Cij = 1,2; Hij = 1; Tij = 1
)
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door FLV-FGSP »

Dat bedrag heb ik uit een presentatie van Infrabel - je zou toch aannemen dat ze hun eigen formules goed toepassen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door AlexNL »

Het kan zijn dat ik de documenten van Infrabel verkeerd interpreteer hoor. De Netverklaring is niet altijd even handig opgesteld: er wordt veel verwezen naar bijlages, en in zo'n bijlage zitten dan weer meerdere secties die betrekking hebben op de verschillende variabelen.

Ik heb eerder vandaag gevraagd of die bijlagen ook als Excel-bestand gepubliceerd kunnen worden. Ze zitten ramvol tabellen, maar omdat het PDF is is het onhandig om erin te zoeken naar een bepaalde lijn of station.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

Bericht door kika »

AlexNL schreef:Wat mij niet duidelijk wordt is in hoeverre dit van toepassing is op reizigerstreinen, als ik bijlage D9 bekijk lijkt het alleen te gaan om goederentreinen. Maar wat zijn de openingsuren voor reizigerstreinen dan, en wat als een vervoerder een reizigerstrein zou willen laten rijden die bijvoorbeeld om 3:00 's nachts uit Brussel vertrekt?
Het antwoord op de 'wat als' vraag is al gegeven door DB, midden 2008: het is simpelweg te duur om nachttreinen in België te laten rijden, dus wordt er via Metz en Saarbrücken rondgereden naar Parijs.
Leider bleibt uns keine andere Wahl, denn die Kosten, die uns für den Personal- und Rangieraufwand in Belgien in Rechnung gestellt werden, machen diese Linienführung unwirtschaftlich. Dies gilt auch für eine zweite direkte Linie von Hamburg nach Paris.
http://www.welt.de/welt_print/article29 ... ichen.html
pietmol

Arriva gaat de Lage Landen Lijn NIET rijden

Bericht door pietmol »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ssel.dhtml
Den Haag ziet af van eigen trein naar Brussel

De Nederlandse stad Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.

Den Haag had tientallen jaren lang een verbinding met Brussel. Die verdween in december 2012, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met Brussel op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Vervoerder Arriva mocht de lijn exploiteren, en ook Brussels Airport steunde het project.

Den Haag en Arriva kregen echter geen toestemming om in 2014 in België te rijden. Bovendien zat staatssecretaris Wilma Mansveld (openbaar vervoer) niet te wachten op de plannen.

Nadat de Fyra wegens aanhoudende technische problemen begin vorig jaar van het spoor werd gehaald, kwamen de Nederlandse en Belgische spoorwegen met een vervanger voor de "Amsterdammer", de oude Beneluxlijn tussen Brussel en Amsterdam. Die trein rijdt in Nederland echter maar tot Den Haag, omdat er op het spoor naar Amsterdam geen plek meer gevonden kon worden.
Plaats reactie