Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden

bobby

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door bobby »

AlexNL schreef:
Shrek schreef:Met cabotage?
Dat is de bedoeling. Of cabotage binnen Nederland is toegestaan zal afhangen van een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt.
carlos schreef:geen stop in Brussel Noord...

en ook niet in Berchem...

maw een trein gericht op buitenlanders die de schaarse binnenlandse capaciteit tussen Antwerpen en Mechelen opvreet...
Maar tegelijkertijd een extra verbinding tussen Antwerpen en Brussel die de bestaande treinen op de route kan/zal ontlasten (als er tenminste iets wordt gedaan aan tariefintegratie met NMBS).

er zijn weinig mensen uit Antwerpen die met de trein naar Brussel rijden met de trein die via de luchthaven rijdt (te grote omweg)
bobby

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door bobby »

heeft men al een idee hoe men die diabolo-bijdrage gaat innen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Shrek »

carlos schreef:geen stop in Brussel Noord...

en ook niet in Berchem...

maw een trein gericht op buitenlanders die de schaarse binnenlandse capaciteit tussen Antwerpen en Mechelen opvreet...
Dat was toch van in het begin al de bedoeling?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steve »

Ik vind het vrij hallucinant dat Brussel-Noord weer eens overgeslagen wordt, terwijl bijvoorbeeld de ICE er wél stopt.

En dat allemaal omdat men destijds ooit eens het lumineuze idee gehad heeft om die stop "tijdelijk" te schrappen voor extra keertijd (omlopen van de loc was plots nodig omdat de stuurstandrijtuigen niet meer bruikbaar waren). Daardoor lijkt het nu plots normaal te zijn om Brussel-Noord (en inderdaad ook Antwerpen-Berchem) over te slaan, terwijl overstappen uit het ruime westen, noorden en oosten van Brussel er plots een stuk lastiger door worden: je hebt minstens een 10-tal minuten extra marge nodig en moet in het slechtste geval dus zelfs een trein vroeger gaan nemen om op tijd in Centraal te raken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Ik vind het vrij hallucinant dat Brussel-Noord weer eens overgeslagen wordt, terwijl bijvoorbeeld de ICE er wél stopt.

En dat allemaal omdat men destijds ooit eens het lumineuze idee gehad heeft om die stop "tijdelijk" te schrappen voor extra keertijd (omlopen van de loc was plots nodig omdat de stuurstandrijtuigen niet meer bruikbaar waren). Daardoor lijkt het nu plots normaal te zijn om Brussel-Noord (en inderdaad ook Antwerpen-Berchem) over te slaan, terwijl overstappen uit het ruime westen, noorden en oosten van Brussel er plots een stuk lastiger door worden: je hebt minstens een 10-tal minuten extra marge nodig en moet in het slechtste geval dus zelfs een trein vroeger gaan nemen om op tijd in Centraal te raken.
Ik vind het net heel erg logisch dat Brussel-Noord niet bediend wordt. Alle overstappen die jij opnoemt kan je even goed of beter nemen in Mechelen of de luchthaven. En het aantal Nederlanders dat in Brussel-Noord moet zijn ligt volgens mij veel lager dan voor Centraal of Zuid.
carlos

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
Steve schreef:Ik vind het vrij hallucinant dat Brussel-Noord weer eens overgeslagen wordt, terwijl bijvoorbeeld de ICE er wél stopt.

En dat allemaal omdat men destijds ooit eens het lumineuze idee gehad heeft om die stop "tijdelijk" te schrappen voor extra keertijd (omlopen van de loc was plots nodig omdat de stuurstandrijtuigen niet meer bruikbaar waren). Daardoor lijkt het nu plots normaal te zijn om Brussel-Noord (en inderdaad ook Antwerpen-Berchem) over te slaan, terwijl overstappen uit het ruime westen, noorden en oosten van Brussel er plots een stuk lastiger door worden: je hebt minstens een 10-tal minuten extra marge nodig en moet in het slechtste geval dus zelfs een trein vroeger gaan nemen om op tijd in Centraal te raken.
Ik vind het net heel erg logisch dat Brussel-Noord niet bediend wordt. Alle overstappen die jij opnoemt kan je even goed of beter nemen in Mechelen of de luchthaven. En het aantal Nederlanders dat in Brussel-Noord moet zijn ligt volgens mij veel lager dan voor Centraal of Zuid.

ja shrek, dan hoeft die trein niet verder te rijden dan antwerpen centraal (of mechelen), daar kan je ook de trein naar Brussel nemen, en je zal er sneller zijn dan met die Arriva trein...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Shrek »

carlos schreef:ja shrek, dan hoeft die trein niet verder te rijden dan antwerpen centraal (of mechelen), daar kan je ook de trein naar Brussel nemen, en je zal er sneller zijn dan met die Arriva trein...
Jamaar het gaat er voor die Hollanders net om om Brussel-Zuid of de luchthaven zonder overstappen te kunnen bereiken. Dat is het enige doel van die trein he.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:Ik vind het vrij hallucinant dat Brussel-Noord weer eens overgeslagen wordt, terwijl bijvoorbeeld de ICE er wél stopt.

En dat allemaal omdat men destijds ooit eens het lumineuze idee gehad heeft om die stop "tijdelijk" te schrappen voor extra keertijd (omlopen van de loc was plots nodig omdat de stuurstandrijtuigen niet meer bruikbaar waren). Daardoor lijkt het nu plots normaal te zijn om Brussel-Noord (en inderdaad ook Antwerpen-Berchem) over te slaan, terwijl overstappen uit het ruime westen, noorden en oosten van Brussel er plots een stuk lastiger door worden: je hebt minstens een 10-tal minuten extra marge nodig en moet in het slechtste geval dus zelfs een trein vroeger gaan nemen om op tijd in Centraal te raken.
Ik vind het net heel erg logisch dat Brussel-Noord niet bediend wordt. Alle overstappen die jij opnoemt kan je even goed of beter nemen in Mechelen of de luchthaven. En het aantal Nederlanders dat in Brussel-Noord moet zijn ligt volgens mij veel lager dan voor Centraal of Zuid.
In Mechelen of de luchthaven overstappen? Probeer dat eens vanaf lijn 50 (Essene-Lombeek tot en met Jette), lijn 60 (pakweg Lebbeke tot en met Jette, anders kun je eventueel nog via Dendermonde naar Mechelen), lijn 36 (waar de meeste stations geen verbinding met de luchthaven hebben), lijn 161 (afwachten of er dan een rechtstreekse verbinding zal zijn met de luchthaven), enzovoort. Enige mogelijkheid vanaf daar is doorrijden tot Brussel-Centraal en dus, zoals beschreven, minstens een 10-tal minuten extra uittrekken voor je reis.

Als je trein dan nog eens om het uur rijdt of zelfs om de twee uur (zoals de kleinere stopplaatsen op L60 in het weekend), dan kan het zelfs zomaar even zo uitkomen dat je een héél pak vroeger mag vertrekken, ofwel heel hard hopen dat je trein geen enkele vertraging oploopt om de zeer krappe aansluiting te halen, terwijl je in Noord veel meer tijd zou hebben gehad.

Brussel-Noord heeft tot nader order 40.000 reizigers op weekdagen, pakweg Mechelen en Delft hebben daar met moeite de helft van (de luchthaven zelfs maar 1/8e, maar dat is natuurlijk moeilijk vergelijkbaar). En als de ICE er kan stoppen, dan moet dat voor een dergelijke intercity ook wel kunnen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door msts.be »

AlexNL schreef:De kogel is de kerk, Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden.
Bron ?
deadlock schreef:Er staan echt heel veel rijtuigen aan de kant waar diensten mee gereden kunnen worden.
Zoals ik voordien al zei: het probleem is dat dat allemaal rijtuigen voor regionale diensten zijn. Ja, in de praktijk is deze LageLanden-lijn ook een langgerekte Interregio die toevallig internationaal rijdt, maar vanwege de internationale factor verdient deze relatie toch wat meer comfort. Anders kun je evengoed M4-rijtuigen gebruiken :roll:

Als men wil kan men de resterende ICK die niet door HectorRail zijn gekocht reactiveren, ik dacht dat er toch nog een 35 rijtuigen op overschot zijn ? Uiteindelijk zijn de paden toch maar berekend op 140 km/u. Men moet de rijtuigen dan een kastrevisie geven en terug een 2-spanningsomvormer inbouwen (nu enkel 1500V=).
Laatst gewijzigd door msts.be op 20 jun 2013, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door AlexNL »

msts.be schreef:Bron ?
Volkskrant, Treinreiziger.nl
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Tijgernoot »

Ik wens ze veel succes, maar geen idee waarmee ze gaan rijden, waar ze de capaciteit op de spoornetten vandaan gaan halen en hoe ze een financieel gezonde dienst gaan opzetten.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door AlexNL »

Tijgernoot schreef:Ik wens ze veel succes,
Ik ook, ik ben erg blij dat de gemeente Den Haag niet langer afwacht op wat ze gepresenteerd krijgen.
maar geen idee waarmee ze gaan rijden,
Gloednieuw materieel! Arriva is in onderhandeling met diverse leveranciers.
waar ze de capaciteit op de spoornetten vandaan gaan halen
Gewoon aanvragen, capaciteit is niet het probleem van Arriva maar van Infrabel en ProRail.
en hoe ze een financieel gezonde dienst gaan opzetten.
Dat zal nog wel de grootste uitdaging zijn, maar gezien de interesse en geplande investeringen van Arriva zien zij er kennelijk voldoende brood in om die dienst te kunnen laten rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Shrek »

Steve schreef: In Mechelen of de luchthaven overstappen? Probeer dat eens vanaf lijn 50 (Essene-Lombeek tot en met Jette), lijn 60 (pakweg Lebbeke tot en met Jette, anders kun je eventueel nog via Dendermonde naar Mechelen), lijn 36 (waar de meeste stations geen verbinding met de luchthaven hebben), lijn 161 (afwachten of er dan een rechtstreekse verbinding zal zijn met de luchthaven), enzovoort. Enige mogelijkheid vanaf daar is doorrijden tot Brussel-Centraal en dus, zoals beschreven, minstens een 10-tal minuten extra uittrekken voor je reis.

Als je trein dan nog eens om het uur rijdt of zelfs om de twee uur (zoals de kleinere stopplaatsen op L60 in het weekend), dan kan het zelfs zomaar even zo uitkomen dat je een héél pak vroeger mag vertrekken, ofwel heel hard hopen dat je trein geen enkele vertraging oploopt om de zeer krappe aansluiting te halen, terwijl je in Noord veel meer tijd zou hebben gehad.

Brussel-Noord heeft tot nader order 40.000 reizigers op weekdagen, pakweg Mechelen en Delft hebben daar met moeite de helft van (de luchthaven zelfs maar 1/8e, maar dat is natuurlijk moeilijk vergelijkbaar). En als de ICE er kan stoppen, dan moet dat voor een dergelijke intercity ook wel kunnen.
Maar is er zo'n grote vraag voor een verbinding naar Nederland vanuit de *met alle respect* boerengaten die jij opnoemt?

En jij weet toch even goed als ik dat die 40.000 bijna allemaal binnenlandse pendelaars zijn, de internationale aantrekkingspolen liggen elders.
Een goede aansluiting in Zaventem richting Shuman, een mooie verbinding met Leuven in Mechelen, vlotte overstap naar Gent in Antwerpen,... dat is volgens mij wat echt telt voor deze verbinding.
En wat de ICE betreft: ik heb dat eens in het oog gehouden en een heel groot deel van wie er afstapte in Brussel-Noord ging meteen naar het infobord kijken voor aansluitingen naar centraal of de luchthaven. Dus volgens mij hebben de Nederlanders dat zeer goed gezien door noord over te slaan ipv centraal.
En een extra stop betekent een grote meerkost en een vertraging voor reizigers naar het voornaamste doel: Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Steven »

bobby schreef:er zijn weinig mensen uit Antwerpen die met de trein naar Brussel rijden met de trein die via de luchthaven rijdt (te grote omweg)
Zo veel scheelt dat niet. De huide ir via de luchthaven naar Antwerpen krijgt door de week van Brussel zuid (vertrek .48) naar Antwerpen centraal (aankomst .51) een reistijd van 63 minuten. Dat is inclusief een stop van de volle 5 minuten in de luchthaven. De ir dia via Vilvoorde gaat krijgt 50 minuten. De eerste krijgt een super ruime uurregeling daar waar de tweede een veel strakker rijpad heeft gekregen. Als de eerste overal zijn max toegelaten snelheid doet staat hij zes min in de luchthaven. 3 a 4 min in Mechelen. 3 min in Mortsel en nog is 4 min in Berchem stil. Er zijn dus zeker opties om daar een snellere rit van te maken. Zeker als je weet dat deze ir niet via L36N maar via L36 gaat wat net weer iets trager is.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Bericht door Retard »

AlexNL schreef:
Tijgernoot schreef:waar ze de capaciteit op de spoornetten vandaan gaan halen
Gewoon aanvragen, capaciteit is niet het probleem van Arriva maar van Infrabel en ProRail.
Als ze een goede verbinding willen, hoop ik toch dat ze bij dit uiterst belangrijk punt niet zo apathisch blijven.
Per slot van rekening is dit heel belangrijk. Er rijden nu in de spits zesennegentig treinen door die Noord-Zuid verbinding en met wil er met het GEN honderddertig van maken. Er zijn nu al klachten van de omwonenden in de rand dat er veel van die treinen naar Brussel-West of de Schuman gaan rijden en dat deze dan de metro gaan moeten pakken om in het centrum van Brussel te geraken.
Het capaciteitsprobleem is er dus één van iedereen.
Als infrabel dat maar gewoon moet beslissen zal het waarschijnlijk een njet worden over de drukst bereden sporen ter wereld.
Plaats reactie