Steve schreef:
In Mechelen of de luchthaven overstappen? Probeer dat eens vanaf lijn 50 (Essene-Lombeek tot en met Jette), lijn 60 (pakweg Lebbeke tot en met Jette, anders kun je eventueel nog via Dendermonde naar Mechelen), lijn 36 (waar de meeste stations geen verbinding met de luchthaven hebben), lijn 161 (afwachten of er dan een rechtstreekse verbinding zal zijn met de luchthaven), enzovoort. Enige mogelijkheid vanaf daar is doorrijden tot Brussel-Centraal en dus, zoals beschreven, minstens een 10-tal minuten extra uittrekken voor je reis.
Als je trein dan nog eens om het uur rijdt of zelfs om de twee uur (zoals de kleinere stopplaatsen op L60 in het weekend), dan kan het zelfs zomaar even zo uitkomen dat je een héél pak vroeger mag vertrekken, ofwel heel hard hopen dat je trein geen enkele vertraging oploopt om de zeer krappe aansluiting te halen, terwijl je in Noord veel meer tijd zou hebben gehad.
Brussel-Noord heeft tot nader order 40.000 reizigers op weekdagen, pakweg Mechelen en Delft hebben daar met moeite de helft van (de luchthaven zelfs maar 1/8e, maar dat is natuurlijk moeilijk vergelijkbaar). En als de ICE er kan stoppen, dan moet dat voor een dergelijke intercity ook wel kunnen.
Maar is er zo'n grote vraag voor een verbinding naar Nederland vanuit de *met alle respect* boerengaten die jij opnoemt?
En jij weet toch even goed als ik dat die 40.000 bijna allemaal binnenlandse pendelaars zijn, de internationale aantrekkingspolen liggen elders.
Een goede aansluiting in Zaventem richting Shuman, een mooie verbinding met Leuven in Mechelen, vlotte overstap naar Gent in Antwerpen,... dat is volgens mij wat echt telt voor deze verbinding.
En wat de ICE betreft: ik heb dat eens in het oog gehouden en een heel groot deel van wie er afstapte in Brussel-Noord ging meteen naar het infobord kijken voor aansluitingen naar centraal of de luchthaven. Dus volgens mij hebben de Nederlanders dat zeer goed gezien door noord over te slaan ipv centraal.
En een extra stop betekent een grote meerkost en een vertraging voor reizigers naar het voornaamste doel: Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.