PKP Freight

AlexSL

Re: PKP Freight

Bericht door AlexSL »

Ik snap jullie punt wel, zoals ik aangaf. Een energiemeter om het verbruik in rekening te brengen. Prima!
Wat ik echter weer niet begrijp is het feit dat ieder land nu zijn eigen regels gaat toepassen, terwijl met naar een Europees beleid wil.
Grenzen vervagen. In Europa wil men het goederenvervoer internationaal makkelijker maken en is men bedrijven aan het stimuleren hun goederenstromen over te zetten op het spoor.

Vanuit het verleden hebben we de erfenis dat er al verschillen zijn in stroomsoort en beveiligingssysteem. Nu zijn er eindelijk locs die multi-inzetbaar zijn en dus overal kunnen rijden.
Ik vind het dan vreemd dat men dan opeens vervoerders met een e-loc verplichten een energiemeter te installeren in België. Het is tevens een stimulans een energiezuinige loc in te zetten. Het effect is dat men nu juist kiest voor een meer milieu belastende dieselloc, puur om de energiemeter te ontwijken.

Misschien een punt om dat internationaal te gaan regelen ipv ieder voor zich. Je ziet dat ook in Nederland hoor. Daar hebben we de betuweroute als voorbeeld met het Europese beveiligingssysteem.
Ook daar verplicht men vervoerders tot aanpassingen.

Het zal wel een kwestie van tijd zijn.. :wink:


Alex
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: PKP Freight

Bericht door Steven »

De energiemeter is enkel verplicht als jezelf wil aantonen een zuinige loc te hebben. Indien je akkoord bent met het basistarief heb je geen zorgen. Alles lezen wat hier al stond.
carlos

Re: PKP Freight

Bericht door carlos »

als een operator een energiemeter installeert op al zijn locomotieven/motorstellen, dan zou het mogelijk moeten zijn dat deze operator zelf een contract afsluit met een elektriciteitsproducent, en enkel nog een netvergoeding betaalt aan Infrabel. (Infrabel wordt dan een soort van Elia...)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: PKP Freight

Bericht door Steven »

Zo open is die markt nog niet op industrieel vlak, naast electrabel is namelijk geen enkele speler op de Belgische markt die dergelijke vermogens vlot kan leveren aan lage prijzen. Wetende dat elektrische treinen zowat 45% (zo werd me eens verteld) van alle elektrische energie in België verbruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: PKP Freight

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Zo open is die markt nog niet op industrieel vlak, naast electrabel is namelijk geen enkele speler op de Belgische markt die dergelijke vermogens vlot kan leveren aan lage prijzen. Wetende dat elektrische treinen zowat 45% (zo werd me eens verteld) van alle elektrische energie in België verbruiken.
Daar wordt weldegelijk aan gewerkt hoor.
carlos schreef:als een operator een energiemeter installeert op al zijn locomotieven/motorstellen, dan zou het mogelijk moeten zijn dat deze operator zelf een contract afsluit met een elektriciteitsproducent, en enkel nog een netvergoeding betaalt aan Infrabel. (Infrabel wordt dan een soort van Elia...)
Jep, dat is exact het plan. We hebben zelfs al een toelating als distributienet 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: PKP Freight

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steven schreef:Zo open is die markt nog niet op industrieel vlak, naast electrabel is namelijk geen enkele speler op de Belgische markt die dergelijke vermogens vlot kan leveren aan lage prijzen. Wetende dat elektrische treinen zowat 45% (zo werd me eens verteld) van alle elektrische energie in België verbruiken.
Daar wordt weldegelijk aan gewerkt hoor.
Maar aan welk tempo, van alle nieuwe spelers op de energiemarkt heeft er geen enkele een centrale met groot vermogen of kortweg gezegd ze produceren weinig energie van het totaal een noden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: PKP Freight

Bericht door Shrek »

Steven schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:Zo open is die markt nog niet op industrieel vlak, naast electrabel is namelijk geen enkele speler op de Belgische markt die dergelijke vermogens vlot kan leveren aan lage prijzen. Wetende dat elektrische treinen zowat 45% (zo werd me eens verteld) van alle elektrische energie in België verbruiken.
Daar wordt weldegelijk aan gewerkt hoor.
Maar aan welk tempo, van alle nieuwe spelers op de energiemarkt heeft er geen enkele een centrale met groot vermogen of kortweg gezegd ze produceren weinig energie van het totaal een noden in België.
Jamaar de bedoeling is net van het verbruik te spreiden, dus hoeft er niet één speler te zijn.
Crossrail kan dan bijvoorbeeld zijn elektriciteit bij Essent kopen, SNCF bij EDF-Luminus en B-log bij Electrabel.
pietje

Re: PKP Freight

Bericht door pietje »

Steven schreef:Wetende dat elektrische treinen zowat 45% (zo werd me eens verteld) van alle elektrische energie in België verbruiken.
Ik denk dat men u toch iets heeft wijsgemaakt :wink:
Het Belgische energieverbruik schommelt tussen de 7 en 13 GW (Gigawatt)
Het zou mij verbazen als de NMBS daar op piekmomenten meer dan 3 GW van voor zijn rekening neemt.
Temeer ik wel weet dat de energie-intensieve industrie (electrolyse afdelingen in de chemie en dergelijke) in België verantwoordelijk is voor een constant verbruik van 3-4 GW.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: PKP Freight

Bericht door Shrek »

Ow ja daar had ik even over gelezen.
Het zal eerder rond de 1500MW gaan dat Infrabel in de piek trekt. Zelfs al zou de piek de hele dag duren geraak je dus nooit aan 45%, pak eerder iets van een 5-10%
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: PKP Freight

Bericht door ostbahnhof »

Heeft iemand reeds de PKP trein Polen-Zeebrugge gezien? Foto's?
Zijn het de PKP locs die tot in Belgie rijden of neemt een andere vervoerder de sleep voor zijn rekening?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: PKP Freight

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Heeft iemand reeds de PKP trein Polen-Zeebrugge gezien? Foto's?
Zijn het de PKP locs die tot in Belgie rijden of neemt een andere vervoerder de sleep voor zijn rekening?
Railtraxx zou het traject Aken-Zeebrugge gereden hebben met een G2000
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: PKP Freight

Bericht door loic1811 »

Veel foto's van in belgië zal je niet kunnen zien want deze rijden s'nachts op ze zouden uren vertraging moeten oplopen om deze overdag te zien
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: PKP Freight

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
msts.be schreef:Technisch zouden de locs voor de rest op punt staan. Het kan natuurlijk ook weer een "verzonnen" probleem zijn: Infrabel weet ook dat als ze de locs toelaten, ze de doos van Pandora voor de privé openen. COBRA is dan geen lang leven meer beschoren, want de 189'ers voor NL kunnen met een bijkomende Memor/TBL-installatie die taak snel overnemen. DB Schenker lässt grüßen.. :lol:
Dikke zever :wink: Infrabel werkt als marktfacilitator voor alle bedrijven, er wordt niemand benadeeld of bevoordeeld. Wel doen we lastig over sommige zaken, zoals veiligheid en de energiemeters. Maar die regels zijn uniform voor alle vervoerders.
Voor die energiemeters is het trouwens net NMBS-logistics dat een grote installatiekost moet betalen, de dieselende concurrenten hebben daar geen last van.

Energiemeters dienen om de tarieven eerlijker te maken voor iedereen. Het is toch logisch dat wij het exacte elektriciteitsverbruik willen aanrekenen?
Bij B-log worden die meters geplaatst op de reeks 28, de zuinigste loc die ze hebben. Reeks 20 krijgt er geen. Voor reeks 28 kunnen we dus het exacte verbruik aanrekenen. Voor reeks 20 (en alle andere elocs) moeten we een andere waarde schatten. Is het dan zo onredelijk er vanuit te gaan dat de energiemeters enkel op de zuinigste locs staan en het verbruik van reeks 20 veel hoger ligt dan dat van 28?
We hanteren gewoon het principe: als je lage tarieven wilt, toon dan aan dat je een zuinige loc hebt. Dat heeft niets met oneerlijke concurrentie te maken.
Er wordt niet meer geïnvesteerd in HLE 20, gezien die einde dit jaar volledig verdwenen is. Dat lijkt me de hoofdreden voor het niet plaatsen van energiemeters; niet de energie-zuinigheid, of het eventuele gebrek eraan. Energiemeters zijn niet goedkoop. En een extra bron van onderhoudskosten.
(2024 heeft overigens wel een energiemeter, als testopstelling.)

Ik denk dat een syteem van bv. energiecertificaten per type materieel, en een regel van drie op het totale energieverbruik a.d.h.v. die certificaten, veel eenvoudiger en goedkoper was geweest. Zo kan je ook de zuinigheid van je materieel aantonen.
Het rijgedrag wordt dan wel niet meegerekend, maar Infrabel onzuinig rijgedrag laten bestraffen is zowiezo bedenkelijk, gezien veel verspilling ook volgt uit opeenvolgingen van wel en niet beperkende seinbeelden, wat kan veroorzaakt worden door de vertraging van een concurerende operator, of zelfs door Infrabel (die dan leuk incasseert op wat ze zelf fout deed).
Plaats reactie