Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Plaats reactie
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door rdv »

Ik reisde gisteren van Milaan via Parijs naar Lille, met vrouw en baby.

We waren 45 min op voorhand in Paris-Nord, maar blijkbaar worden in Frankrijk de perrons pas aangekondigd 15 min. voor het vertrek. Toch stond de trein er al toen ik er - 45 min op voorhand dus - aankwam. Een heleboel reizigers stond aan het vermoedelijke perron (er was maar één perron waarlangs 2 TGV's stonden), zodat de doorgang van andere reizigers gehinderd werd. Op het moment van aankondiging was het alsof er iemand een startschot had afgevuurd, de hele meute zette zich snel in beweging. Logisch, want als je volledig vooraan een dubbele TGV zit, doe je er meer dan 5 minuten over om je rijtuig te bereiken. Als je moeilijk te been bent of veel bagage mee hebt wordt dit wel krap van tijd, aangezien de deuren 2 min. op voorhand sluiten.

Weet er iemand waarom men dit systeem hanteert? Ik zie enkel nadelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Weet er iemand waarom men dit systeem hanteert? Ik zie enkel nadelen.
De seingevers houden de mogelijkheid om van spoor te veranderen daar zo lang mogelijk open. Makkelijk voor hen, de treinen zullen daardoor iets stipter aankomen. Maar een hel voor de reizigers en volgens mij negatief voor de stiptheid bij vertrek...
franksken

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door franksken »

Als men hier een spoorverandering aankondigt staat iedereen al op het perron en kun je minstens 2 trappen doen voor je
kan instappen.En dan wordt je ook gehinderd door andere reizigers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door Shrek »

franksken schreef:Als men hier een spoorverandering aankondigt staat iedereen al op het perron en kun je minstens 2 trappen doen voor je
kan instappen.En dan wordt je ook gehinderd door andere reizigers.
In Frankrijk gebeuren zo'n perronverandering veel vaker dan hier hoor. Alleen noemen ze het daar geen verandering omdat het oorspronkelijke perron nooit werd aangekondigd.
franksken

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door franksken »

Shrek schreef:
franksken schreef:Als men hier een spoorverandering aankondigt staat iedereen al op het perron en kun je minstens 2 trappen doen voor je
kan instappen.En dan wordt je ook gehinderd door andere reizigers.
In Frankrijk gebeuren zo'n perronverandering veel vaker dan hier hoor. Alleen noemen ze het daar geen verandering omdat het oorspronkelijke perron nooit werd aangekondigd.
Dus het blijft toch ene trap minder dan hier. :mrgreen: :mrgreen:
Trowens,als het spoor pas op de 'laatste' moment wordt aangekondigd is er van een wijziging toch geen sprake.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door groentje »

Dergelijke late aankondigingen, zeker in het beginstation, zijn niet zo ongewoon. Ze laten ook toe dat de kuisploegen op het gemak de trein kunnen schoonmaken, zonder dat reizigers hen -excusez-moi le mot- voor de voeten lopen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door K V B »

groentje schreef:Dergelijke late aankondigingen, zeker in het beginstation, zijn niet zo ongewoon. Ze laten ook toe dat de kuisploegen op het gemak de trein kunnen schoonmaken, zonder dat reizigers hen -excusez-moi le mot- voor de voeten lopen.
Maar je kan ook doen wat bijvoorbeeld DB doet met de ICE: Aan het eindstation gaan de deuren pas 10 minuten voor het vertrek open, maar de trein staat wel al op de borden. De schoonmaakploeg kan rustig werken, maar de reizigers kunnen zich wel al over het perron verspreiden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door groentje »

Het is niet meteen klantvriendelijk, en het kan beter georganiseerd zijn, dat is zeker. Maar goed, de Fransen en het aanpassen van gewoontes, dat ligt niet zo voor de hand. :wink:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
rdv schreef:Weet er iemand waarom men dit systeem hanteert? Ik zie enkel nadelen.
De seingevers houden de mogelijkheid om van spoor te veranderen daar zo lang mogelijk open. Makkelijk voor hen, de treinen zullen daardoor iets stipter aankomen. Maar een hel voor de reizigers en volgens mij negatief voor de stiptheid bij vertrek...
Maar de trein stond al zeker 45 min voor vertrek aan het perron. Ik vermoed dat men de TGV even opkuist, etc. Dat men de deuren nog niet opent voor reizigers kan ik begrijpen, maar de reizigers kunnen dan toch al op het perron gaan?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door dentheo »

100% akkoord ik vind het onvriendelijk en de reden ontgaat mij.
Een of andere procedure voor "vrijgave" na het poetsen ?
Wachten op treinpersoneel ?
Bij Eurostar is er ook zo iets...
Theo
Groeten vanop de Heide
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door deadlock »

Als de trein er al staat vind ik dit wel ietwat vreemd maar verder is het juist superhandig. Op Kopenhagen H. en Århus H. wordt dit al jaren gedaan. Ongeveer een half uur voordat de trein vertrekt is pas bekend van welk spoor deze zal vertrekken. Lekker flexibel.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Waarom laat aankondigen perron bij SNCF

Bericht door i11 »

rdv schreef:Weet er iemand waarom men dit systeem hanteert? Ik zie enkel nadelen.
Ik heb enkele maanden geleden ook gemerkt dat langer gewacht wordt met aankondigen dan voorheen het geval was.
Ik vermoed dat dit te maken het met het niveau van Vigipirate (programma ter voorkoming van terrorisme) dat momenteel Rood is.

De spoorwegen zijn een van de sectoren waar duidelijke zichtbare acties worden genomen (extra controles toegang TGV's, controle perrons en stations, etc).

Toelichting is te vinden in de pdf-bestanden op de volgende site: http://www.eure.pref.gouv.fr/Politiques ... eau-actuel
Plaats reactie