Santiago de Compostela (E): Treinongeval

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door kika »

neigezug schreef:218 reizigers van de 238 passagiers = 20 man personeel of bijna 10%.Hoe kan zoiets renderen.ICE heeft veel minder personeel.
Worden personeelsleden meegeteld die niet in dienst zijn, maar terug naar huis na hun shift o.i.d.? Ik veronderstel dat gezien de afstanden het er daar iets anders aan toegaat als bij de meeste Belgische diensten?

Koude rillingen lopen over mijn rug als ik zoiets lees. Ik hoop op spoedig herstel voor de gewonden. Met een beetje geluk krijgen de Spaanse spoorwegen een zak met geld om overal versneld ERTMS in te voeren.
Paul1946

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door Paul1946 »

Heel tragisch...

Bewust dat rampen niet te vermijden zijn.
Toch blijf ik met vragen zitten:
1) Ik lees dat dat er op die lijn ERTMS was. Hoe zit dit dan bij de overgang naar een 'klassieke' beveiliging. Moet de laatste tussenkomst van een Euopese beveiligingssysteem niet zijn dat de snelheid gecontroleerd wordt vooraleer op het 'klassieke' beveiliging te komen, en desnoods een noodstop uitvoeren?
2) Wat zin heeft een TBL1+ of ETCS te plaatsen als niet alle treinen er mee uitgerust zijn, ook vreemde vervoerders. Tussen Mechelen-Leuven zou ETCS liggen, hoe zit dit daar met de overgang. Een voertuig uitgerust met ETCS en komende op klassieke beveiliging, wordt die ook afgeremd, indien hij te snel rijdt?
Rétro

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door Rétro »

Waar komt die grote diesel motor uit op één van de foto's op de muur? :?:
Paul1946

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door Paul1946 »

Dit is een type trein dat dieselgenerators heeft om op niet geëlectrificeerde stukken te rijden, wel met een max snelheid van 160 km/pu
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door Steve »

Nog een bedenking: als er dan inderdaad geen beïnvloedingssysteem was op dat stuk, wat is dan de referentiesnelheid? In de bocht zelf was die 80, dat weten we intussen, maar om met een dergelijke snelheid af te komen moet de toegelaten snelheid eerder op de lijn toch rond de 200 liggen...

Zijn er in Europa veel voorbeelden van lijnen waar 200 of sneller gereden wordt zonder noemenswaardig veiligheidssysteem (= een systeem dat minstens een waarschuwing geeft bij te hoge snelheid, of liever nog een noodremming uitvoert)?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door AlexNL »

Op de hogesnelheidslijn ligt ETCS, op de laatste 4 kilometer voor de rampplek ligt het Spaanse ASFA. ASFA is ontworpen voor snelheden tot 200 km/h, het is een puntsgewijs beveiligingssysteem dat amper aan snelheidscontrole doet. Het controleert de snelheid alleen bij bepaalde seinbeelden.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door dentheo »

Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
Theo
Groeten vanop de Heide
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door etoile du nord »

Kort geleden Frankrijk .... nu Spanje ....
de zwarte lijst wordt langer , elk ongeval is er één teveel , elk slachtoffer is er één teveel !
Oprechte deelneming aan de getroffenen en familie
Afbeelding
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door 2012 »

dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
In modus TBL kan je maximum 160 rijden, nuja ook in bochten en wissels van 40 natuurlijk....
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door dentheo »

2012 schreef:
dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
In modus TBL kan je maximum 160 rijden, nuja ook in bochten en wissels van 40 natuurlijk....

Hoe wordt die hoge snelheid beperkt bij TBL1+ ? Daarvoor liggen toch geen bakens ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door AlexNL »

Je kunt het wel aan de treinkant beperken, in pseudocode komt dat neer op: "ALS(huidigBeveiligingssysteem = TBL1+), DAN(maximumsnelheid = 160)"
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Je kunt het wel aan de treinkant beperken, in pseudocode komt dat neer op: "ALS(huidigBeveiligingssysteem = TBL1+), DAN(maximumsnelheid = 160)"
Inderdaad, je kan , maar dan geldt dat ook op stukken van 80kmh...in elk geval op stukken met memor zit het niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
Bij overgang van systeem moet men het einde van de zone punten, bv. bij TBL 2 doet men dit door de knop einde TBL2 te bedienen. Dat moet gebeuren vóór het eerstvolgende stopsein of men krijgt een noodremming.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door nahoj »

HLE 2302 schreef:
dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
Bij overgang van systeem moet men het einde van de zone punten, bv. bij TBL 2 doet men dit door de knop einde TBL2 te bedienen. Dat moet gebeuren vóór het eerstvolgende stopsein of men krijgt een noodremming.
En, als ik me niet vergis, wordt je snelheid uiteraard continu gecontroleerd tot het einde van de TBL2- / TVM- / ETCS-zone, met een remcurve die tot maximaal 160km/h (of minder, afhankelijk van de locale limieten) toelaat bij het verlaten van de zone. Ja kan de Memor- / TBL1+-zone dus niet binnenrijden aan >160km/h.

In Spanje zal het principe ongewtijfeld hetzelfde zijn, alleen is daar het 'equivalent' (als in 'klassiek nationaal systeem') van TBL1+ in gebruik tot snelheden van 200km/h.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:[
En, als ik me niet vergis, wordt je snelheid uiteraard continu gecontroleerd tot het einde van de TBL2- / TVM- / ETCS-zone, met een remcurve die tot maximaal 160km/h (of minder, afhankelijk van de locale limieten) toelaat bij het verlaten van de zone. Ja kan de Memor- / TBL1+-zone dus niet binnenrijden aan >160km/h.

In Spanje zal het principe ongetwijfeld hetzelfde zijn, alleen is daar het 'equivalent' (als in 'klassiek nationaal systeem') van TBL1+ in gebruik tot snelheden van 200km/h.
Dus hij kan daar netjes op het klassiek net gekomen zijn met de 190kmh zoals gezegd wordt.

Beperkt TBL1+ hier de maximum snelheid als alle seinen open staan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie