Treinongeval Zwitserland.

K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door K V B »

Patrick schreef:Domme vragen bestaan niet, maar ik stel ze toch :wink:
Waarom plaatst men dan in zo'n situatie geen soort "herhalingssein" aan het einde van de perrons?
Bij kleinere stations in Zwitserland is het gebruikelijk dat er een enkel uitrijsein is voor alle sporen. Dat sein is normaal goed zichtbaar, en dus door de machinist in dit geval over het hoofd gezien. Er zinnig Zwitserland nog veel kleine lijntjes met dergelijke eenvoudig infrastructuur. (Er zijn in Zwitserland in de loop der jaren nauwelijks spoorlijnen gesloten. Vrijwel alles dat ooit gebouwd is, is nog open)

Zwitserland kent twee eigen beveiligingssystemen. Signum maakt gebruik van magneten, en kan twee signalen geven: waarschuwing, en stop. Dat is vrijwel overal geïnstalleerd, want het is een eenvoudig en goedkoop systeem. Een nieuwer systeem is ZUB, dat ook de remkurve bewaakt. Dit systeem had dit ongeluk kunnen voorkomen, maar is op deze lijn dus niet aanwezig.

De SBB is bezig met de uitrol van ETCS, en normaal moet tegen 2017 het hele net uitgerust zijn.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door dentheo »

Waar is dat uitrijsein dan geplaatst, eindje achter alle wissels ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Steven »

Dat sein staat ter hoogte van de wissels. Het perron ligt echter aan het einde van dat wijkspoor, of het begin er van zoals deze trein het spoor heeft bereden.
Hij heeft dus gestopt aan het perron en dan liggen de wissels nog een eind weg en dus ook het bijhorende sein. Er zit een licht flauwe boog in het spoor wat eventueel er voor kan zorgen dat het sein misschien niet 100% goed te zien was vanaf de plaats van het perron.
op de foto bij onderstaand artikel kan je het sein zien staan
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... einongeval
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door dentheo »

En de signum spreekt pas aan als hij het sein overschrijd neem ik aan ?
Dus als hij vlijtig optrekt schiet hij door het sein.


Ik heb ondertussen nog wat bijgelezen, blijkt dat de klap al gebeurde naast het sein . Dus zijn Sygnum was nog niet of 1 seconde aangesproken,
Laatst gewijzigd door dentheo op 06 aug 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door K V B »

dentheo schreef:En de signum spreekt pas aan als hij het sein overschrijd neem ik aan ?
Dus als hij vlijtig optrekt schiet hij door het sein.
Inderdaad. Net zoals elk veiligheidssysteem dat bij overschrijding van een signaal een noodremming afdwingt kan het ongevallen niet geheel voorkomen. ZUB had in dit geval het ongeval wel voorkomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Shrek »

Patrick schreef:Volgens de krant Le Matin (CH):
Erreur humaine ou problème technique, on ne sait pas encore, a indiqué lundi soir une porte-parole des CFF. Un spécialiste du bureau des accidents de train est arrivé sur les lieux une heure après la collision. Il devra déterminer lequel des deux systèmes de sécurité des CFF était utilisé sur la ligne.
Dus: 2 veiligheidssystemen daar aanwezig?
Waarom niet? Je kan veiligheidssystemen naar hartelust over elkaar heen leggen.
Op L36 vindt je momenteel ETCS, TBL1, TBL1+ en kroko.
Ook in Zwitserland zal het zoiets zijn, een nieuw systeem wordt ingevoerd maar het oude moet blijven liggen tot 100% van het rollend materieel het nieuwe heeft. En dat kan jaren duren :wink:
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Patrick schreef:Volgens de krant Le Matin (CH):
Erreur humaine ou problème technique, on ne sait pas encore, a indiqué lundi soir une porte-parole des CFF. Un spécialiste du bureau des accidents de train est arrivé sur les lieux une heure après la collision. Il devra déterminer lequel des deux systèmes de sécurité des CFF était utilisé sur la ligne.
Dus: 2 veiligheidssystemen daar aanwezig?
Waarom niet? Je kan veiligheidssystemen naar hartelust over elkaar heen leggen.
Op L36 vindt je momenteel ETCS, TBL1, TBL1+ en kroko.
Ook in Zwitserland zal het zoiets zijn, een nieuw systeem wordt ingevoerd maar het oude moet blijven liggen tot 100% van het rollend materieel het nieuwe heeft. En dat kan jaren duren :wink:
Dat is niet wat hier bedoeld word. De vraag die in de krant gesteld werd was of op het betreffend stuk enkel Signum, dan wel Signum + ZUB aanwezig was. Het antwoord is: Enkel Signum.

De SBB (en de overigen normaalspoorbedrijven) zijn bezig met het vervangen van Signum en Zub door resp. Eurosignum en EuroZUB. Die systemen maken gebruik van ETCS hardware. Het is dus niet zo dat als overgangsmaatregel het oude systeem blijft liggen. Om dit mogelijk te maken hebben all treinen ondertussen een ETM gemonteerd.
Vanaf 2014 gaan al die Eurosignum/EuroZUB balisen ook ETCS informatie uitzenden, en dan kan op bepaalde routes met materieel gereden worden dat enkel over ETCS beschikt. Vanaf 2017 moet het gehele net uitgerust zijn, en kunnen pure ETCS locs overal rijden, maar ouder materieel, met enkel de ETM aan boord kan ook blijven rijden, al kan men dan de Signum/ZUB antennes verwijderen.
Plaats reactie