Treinongeval Zwitserland.

AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Treinongeval Zwitserland.

Bericht door AGE-411 »

Er zou alweer een ongeval gebeurt zijn.
Deze maal in Zwitserland.

Op enkele Zwitserse nieuwssites is al info te vinden: http://www.24heures.ch/news/standard/gr ... y/29443314
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door TrainzDr3ver »

Beide treinen zijn van de SBB.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door etoile du nord »

:( :cry: Triestige zomer dit jaar .... rampzomer voor de Europese spoorwegen
Wat is dit toch met die serie spoorongevallen ?
En nu weer in hét spoorwegland Zwitserland .... ongelooflijk
Tja , misschien is het toch maar best dat de Fyra van A.B. stil staat , wie weet wat er nog zou kunnen gebeurd zijn .....
Ons medeleven moet uitgaan naar de onschuldige slachtoffers en families , want zij hadden vol vertrouwen in de veiligheid van de trein
Afbeelding
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Trein30 »

Treinongevallen zijn nu eenmaal dingen die kunnen gebeuren, ondanks alle maatregels die genomen worden. Dat er drie ongevallen zo vlak op elkaar gebeuren is puur toeval, temeer omdat de oorzaak van alle drie de ongevallen een verschillende lijkt te zijn.

De oorzaak van dit ongeval is nog onbekend, wel staat vast dat het om een regionale trein Payerne-Lausanne en een direct Lausanne-Payerne gaat, die elkaar in de nabijheid van het station Granges-Marnand frontaal hebben geramd. Momenteel staat de balans op 35 gewonden waarvan vijf zwaar, maar het ziet er naaruit dat er ook een dodelijk slachtoffer te betreuren valt: de machinist van één van de treinen is immers nog steeds vermist, en er wordt gevreesd dat zijn lichaam nog bekneld zit in de cabine van zijn trein...

EDIT: En het is spijtig genoeg bevestigd nu, het lichaam van de machinist is vannacht uit het wrak van de trein bevrijd.
AfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door K V B »

Het ging hier om een botsing tussen een S21, en een piekuur trein. De S21 rijd elk uur van Lausanne naar Payerne, en stopt overal. De piekuur trein stopt niet overal, en doet twee slagen per dag.

En dat betekent voort de machinist van de S21 dat hij normaal in Granges Marnand geen tegentrein moet afwachten, tenzij die twee keer per dag dat dus die piekuur trein voorbij komt. De S21 reed met een "Domino" stel, dat is een gemoderniseerde NPZ met een nieuw lagevloer tussenrijtuig. De andere trein was een "Regio" NPZ, die normaal rond Basel rondrijd, en hier toch wel een beetje ver van zijn normale operatieterrein was.
Het is niet de eerste keer dat een machinist na een stop vergat dat hij op een tegentrein moest wachten. Het ongeval bij Neuhaus eerder dit jaar was precies zo een ongeval.
Het risico op dergelijke ongevallen bestaat op meerdere plaatsen op het SBB net. Pas tegen 2017 zal de SBB overal ETCS hebben, en dan zouden dergelijke ongevallen niet meer mogelijk mogen zijn.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Patrick »

Volgens de krant Le Matin (CH):
Erreur humaine ou problème technique, on ne sait pas encore, a indiqué lundi soir une porte-parole des CFF. Un spécialiste du bureau des accidents de train est arrivé sur les lieux une heure après la collision. Il devra déterminer lequel des deux systèmes de sécurité des CFF était utilisé sur la ligne.
Dus: 2 veiligheidssystemen daar aanwezig?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Steve »

Patrick schreef:Volgens de krant Le Matin (CH):
Erreur humaine ou problème technique, on ne sait pas encore, a indiqué lundi soir une porte-parole des CFF. Un spécialiste du bureau des accidents de train est arrivé sur les lieux une heure après la collision. Il devra déterminer lequel des deux systèmes de sécurité des CFF était utilisé sur la ligne.
Dus: 2 veiligheidssystemen daar aanwezig?
Klinkt eerder alsof de specialist in kwestie zal moeten zoeken welk van de twee er aanwezig was. Moet moet daar overigens echt een specialist voor ter plaatse sturen?!
bobby

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door bobby »

Steve schreef: Klinkt eerder alsof de specialist in kwestie zal moeten zoeken welk van de twee er aanwezig was. Moet moet daar overigens echt een specialist voor ter plaatse sturen?!

steve, dat lijkt mij de juiste interpretatie: er zouden dus 2 systemen in gebruik zijn en de specialist gaat uitzoeken welk systeem er op die plaats geInstalleerd is... :?: :?: :?:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Asterix »

K V B schreef: Het is niet de eerste keer dat een machinist na een stop vergat dat hij op een tegentrein moest wachten.
Moet je zoiets onthouden? Zijn er dan geen seinen? :?:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Steven »

Er zijn wel zeker seinen. Maar het is een situatie en gevaar dat op elk netwerk voorkomt.
Je krijgt de opdracht dat het volgende sein gesloten is (in België het seinbeeld 2 gele) maar je moet voor je aan dat sein komt nog aan een perron stoppen. Dan komt het gevaar (al dan niet letterlijk) om de hoek duiken. De trein is klaar om te vertrekken en de bestuurder vergeet in een fractie da hij op weg is naar een rood sein. Dan bestaat het gevaar dat hij te snel optrekt, het sein vergeet en er dus een ongeval volgt. Bij een systeem zoals ETCS is dat geen probleem want je zit onder remcurve te rijden, maar bij andere/oudere systemen bestaat die controle door remcurves niet en heb je dus ook de mogelijkheid onvrijwillig door het rood te rijden. Dit is een van de gevaren waar bij ons bij elke opleiding/vormingsmoment nog eens de nadruk komt op leggen. Een stopopdracht en een stilstand aan een perron vergen altijd extra aandacht, zeker als dit in een boog plaats vind, het sein is dan slecht zichtbaar nadat je aanzet aan perron.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Asterix »

Steven, begrijp ik volkomen. Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik meen echter uit K V B zijn uitleg te begrijpen dat de TB moet onthouden dat op sommige momenten een tegemoetkomende trein voorrang moet worden verleend. Of bedoelt K V B dat ook hier de TB het rode sein is voorbij gereden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Steven »

in een zekere zin bedoelt hij inderdaad dat de ene bestuurder door het rood is gegaan, want dat is de enige methode om trein A tegen te houden als hij voorrang moet geven aan trein B. Het gevaar zit hem dus in gewoontes.
Een bepaalde dienst heeft X aantal stops maar tijdens dat ene uur op de dag moet die relatie ook nog in dat kleine plaatsje stoppen. Als je de dienst waarin die ene extra stilstand verwerkt zit zelden doet maar de andere ritten op die lijn wel geregeld doet is de kans vrij groot dat je die ene stilstand die extra is al is over het hoofd kan zien op uw lijst.
Idem voor andere gewoontes, sein X staat bij alle ritten op die verbinding open, doch 1 a 2 x per dag niet wegens dan die extra trein die in de andere richting moet kruisen. De bestuurder ziet de aankondiging wel voor het gesloten stopsein, doch door de stilstand aan een tussengelegen perron (tussen aankondiging van het rode sein en het effectieve rode sein) kan men dat al is vergeten en vervallen in de gewoonte dat "dat sein" toch altijd open staat, uitgezonderd dat moment en voila een ongeval. Niets zo gevaarlijk als afgaan op gewoontes als treinbestuurder. Gewoontes zoals "dat sein staat altijd open" zijn uit den boze..
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Patrick »

Domme vragen bestaan niet, maar ik stel ze toch :wink:
Waarom plaatst men dan in zo'n situatie geen soort "herhalingssein" aan het einde van de perrons?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinongeval Zwitserland.

Bericht door Steven »

Patrick schreef:Domme vragen bestaan niet, maar ik stel ze toch :wink:
Waarom plaatst men dan in zo'n situatie geen soort "herhalingssein" aan het einde van de perrons?
In bepaalde landen (zoals Duitsland, Zwitserland (oud seinsysteem), .... heeft men dergelijke seinen, maar niet in heel Europa dus. In België bestaat het ook al niet. Met de opkomst van ETCS is het ook niet echt meer nodig voor ons landje al dacht ik gehoord te hebben dat men het toch nog overweegt.
Plaats reactie