Betrouwbaarheid Poolse spoorwegen

Plaats reactie
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Betrouwbaarheid Poolse spoorwegen

Bericht door historyboy »

Ik zou in september met een Interrail OneCountry pass een 8-tal dagen door Polen willen sporen. Maar hoe betrouwbaar, veilig, stipt en frequent is het treinverkeer juist in Polen? Ik heb van iemand die op Erasmus in Krakau zat gehoord dat de trein in Polen de hel is. WIe kan me wat nuttige info verstrekken? Alvast bedankt.
Thomas
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Betrouwbaarheid Poolse spoorwegen

Bericht door groentje »

Ik heb slechts enkele ervaringen in Polen, en heb over het algemeen geen klachten. Slechts 1x (serieus) vertraging gehad, de dag dat ik naar Kaunas reed, waardoor de aansluitende trein in Sestokai weg was, maar er was toen een vervangende busdienst ingelegd.
In de IC-treinen is er meestal een restorijtuig aanwezig, met eten aan een correcte prijs. De regionale treinen zijn vaak wel behoorlijk spartaans, en ook in IC- en vooral TLK-treinen vraag je je soms af wanneer dat rijtuig wel gebouwd moet zijn. In de zomer is er daar dan ook geen airco in (alleen in de nieuwste IC-rijtuigen), waardoor het behoorlijk warm kan worden. Ik was er in april dit jaar.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Betrouwbaarheid Poolse spoorwegen

Bericht door jotie »

Ik kan me alleen aansluiten bij het bovenstaande. Wat het treinverkeer in Polen wel een beetje moeilijk maakt, is een volstrekt onoverzichtelijk kluwen van tarieven, gekoppeld aan specifieke vervoerders/treintypes, met of zonder reservatieplicht. Ongeveer even erg als in Frankrijk. Het is dus wel een must om de online vertrekstaten uit te pluizen, want met een Interrail zal je soms toch een extra plaatsreservatie moeten aankopen.

Dat gezegd: ben je zeker dat je met een Interrail niet duurder uitkomt dan met losse kaartjes? Ik weet wel, een Interrail is een soort comfortinstrument, maar je kan mogelijks geld besparen door minstens de gemiddelde kost van een dag Interrail te vergelijken met kostprijs van de trajecten die je plant af te leggen. Voor -26 is het goed mogelijk dat Interrail wint, maar voor +26 heb ik mijn sterke twijfels. Zelf heb ik voor Polen alleen nog maar losse kaartjes gekocht. Zoals gezegd spelen daar wel de grote prijsonderscheiden. Voor een ritje Wroclaw -> Legnica bijvoorbeeld, betaal je naar gelang het treintype 15,60 PLN, 20,90 PLN of zowaar 63,00 PLN.

Voor vertrekstaten en tarieven: http://rozklad-pkp.pl - ook beschikbaar in het Duits en Engels. Voor een keertje dus niet vertrouwen op http://reiseauskunft.bahn.de :wink:

Veel reisgenot!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Betrouwbaarheid Poolse spoorwegen

Bericht door kika »

Verder zijn de wachttijden om kaartjes te kopen vergelijkbaar met de grote Belgische stations. Haal een koffie, steek oordopjes in tegen de vloekende mensen die proberen tickets te kopen en aanschuiven maar. Dus niet 20 minuten van tevoren pas in het station aankomen maar haal het een dag van tevoren als het even kan. Als je geen Pools kan (zoals ik), kan het allemaal wat langer duren, neem potlood en papier mee zodat je kan opschrijven wat je op internet had gevonden van waar je naar toe wilt. En dan kom je wel waar je wilt zijn. Ik vind de Poolse spoorwegen eigenlijk prima, ook al zijn lokale treinen inderdaad soms wat spartaanser, zoals hier 20 jaar terug :wink: Er mag nergens worden gerookt, maar de toiletten stinken nogal geregeld van mensen die een peuk uit het raam opsteken. 'De trein altijd een beetje avontuur.'

Krakow is best een mooie stad en heeft een prima IC met Warschau. Ook even opzoeken hoe het zat met de overstromingen in 2013, in 2010 was de lijn tussen Krakow en Slovakije een tijdlang buiten gebruik, weet niet wat er 2 maanden geleden in Polen door het weer is geraakt (kan zijn dat het allemaal in prima toestand is).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Betrouwbaarheid Poolse spoorwegen

Bericht door nahoj »

historyboy schreef:Ik zou in september met een Interrail OneCountry pass een 8-tal dagen door Polen willen sporen. Maar hoe betrouwbaar, veilig, stipt en frequent is het treinverkeer juist in Polen? Ik heb van iemand die op Erasmus in Krakau zat gehoord dat de trein in Polen de hel is. WIe kan me wat nuttige info verstrekken? Alvast bedankt.
Thomas
Ik hoor ook van sommige Belgen dat de trein in België de hel is. Alles is relatief.
Plaats reactie