Kafka bij de NS

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Kafka bij de NS

Bericht door K V B »

Als je bij de NS een vraag hebt kan je die aan een chatprogramma stellen. En je kan die ook vragen om een email te versturen, maar je moet wel een beetje aandringen. Ik voelde mij als in een stuk van Kafka...
EVA zegt:NS Klantenservice is op dit moment geopend (tot 22.00 uur vanavond) en bereikbaar via 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut). Heeft u nog meer vragen?
U zegt:Ik wil een email sturen.
EVA zegt:NS maakt geen gebruik van een algemeen e-mailadres, maar u kunt via mij een e-mailbericht achterlaten voor NS Klantenservice. Wilt u dat?
U zegt:Ja
EVA zegt:Maar gaat het wel over Een ketendienst van NS (OV-fiets, NS-scooter, Greenheels of Treintaxi)?
U zegt:Treintaxi
EVA zegt:Met een Treintaxi, OV-taxi of Regiotaxi reist u comfortabel en voor een laag tarief van en naar het station. Net zo luxe als een gewone taxi, maar samen met andere reizigers. Kijk voor alle informatie en tarieven van verschillende soorten taxivervoer op de pagina over vervoer van en naar het station.
EVA zegt: Kan ik u nog ergens anders mee helpen?
U zegt:Ja. Ik wil een email sturen.
EVA zegt:NS maakt geen gebruik van een algemeen e-mailadres, maar u kunt via mij een e-mailbericht achterlaten voor NS Klantenservice. Wilt u dat?
U zegt:Ja
EVA zegt:We hadden het net over Een ketendienst van NS (OV-fiets, NS-scooter, Greenheels of Treintaxi). Mag ik dat als onderwerp van uw bericht noteren?
U zegt:Ja
EVA zegt:Ok, dan noteer ik dat als onderwerp van uw bericht. Ik zal u eerst om enkele persoonsgegevens vragen. Vervolgens kunt u uw vraag of opmerking formuleren. Wat zijn uw voorletters en achternaam?
U zegt:**********
EVA zegt:Is het meneer of mevrouw ********?
U zegt:Meneer
EVA zegt:Ok, en op welk e-mailadres kunnen mijn collega’s u bereiken?
U zegt:***********@gmail.com
EVA zegt:Mogen wij uw e-mail ook telefonisch beantwoorden? En zo ja, wat is uw telefoonnummer?
U zegt:004179*******
EVA zegt:Ik heb hiernaast wat informatie over, teruggebeld worden. Dat begreep ik niet helemaal. Mogen wij uw e-mail ook telefonisch beantwoorden? En zo ja, wat is uw telefoonnummer?
U zegt:004179*******
EVA zegt:Ik heb hiernaast wat informatie over, teruggebeld worden. Dat begreep ik niet helemaal. Mogen wij uw e-mail ook telefonisch beantwoorden? En zo ja, wat is uw telefoonnummer?
U zegt:Nee

EVA zegt:Wat is uw straatnaam en huisnummer?
U zegt:********strasse 11
EVA zegt:Duidelijk, en wat is de bijbehorende postcode?
U zegt:3012
EVA zegt:Uitstekend. Mag ik uw geboortedatum noteren?
U zegt:20.11.****
EVA zegt:Bedankt. Als u een OV-chipkaart heeft, wilt u dan het nummer hiervan opgeven?
U zegt:Nee
EVA zegt:Formuleer dan nu tot slot uw vraag.
U zegt:NS. Vervangt de treintaxi door de zonetaxi. Ik maak vaak gebruik van de treintaxi om naar mijn vakantieadres in Nederland te reizen. De zonetaxi blijkt echte met een automatische incasso te werken, en is hierdoor niet meer toegankelijk voor personen zonder adres (en bankrekening) in Nederland. Laat de NS toeristen voortaan in de kou staan? ********, Bern, Zwitserland
EVA zegt:Ik heb uw gegevens hiernaast neergezet, u kunt deze nog wijzigen. Zal ik dit bericht doorsturen naar de klantenservice?
U zegt:Ja
EVA zegt:Bezig met verzenden...
EVA zegt:Uw e-mail is verzonden, u ontvangt per e-mail een bevestiging van ontvangst. Is er nog iets anders waarmee ik u van dienst kan zijn?
En dat alles om een mailtje te versturen. Overigens, waar is de NS mee bezig? Elektronische kaartjes kan je enkel met iDeal kopen, en nu dit? Moeten toeristen voortaan maar met de auto?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kafka bij de NS

Bericht door kika »

Zoiets is gewoon leuk en aardig als experiment maar niet als standaard drempel naar een servicemedewerker. Ik heb ook 4 keer mijn adres moeten doorgeven bij de NS toen ik van Nederland naar Duitsland verhuisde. Totdat iemand het in handen kreeg die blijkbaar wel snapte dat een Duitse postcode geen letters heeft en een cijfer meer. Verhuis binnen Duitsland ging gelukkig met slechts 1 e-mail. OV-Fiets vind ik gelijkaardig, dat systeem om te ontlenen waar je je kaartnummer, pincode etc. moet ingeven via een onhandige nummertoetsen. 60% van de tijd moet ik op de infoknop duwen omdat er net zoals bij Eva links of rechts weer iets niet werkt. Of het feit dat je 2 verschillende inlogmanieren hebt bij ov-fiets en ns.nl. Of het feit dat 3 maanden na adreswijziging er nog steeds facturen op het oude adres toekomen. Ik moest ook nog wat regelen en heb het gelijk geprobeerd, dan merk je ook dat een eenvoudige typefout waar een mens niet over zou vallen hier problematisch is:
EVA zegt:Ik heb er even moeite mee. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?
U zegt:Graag.
EVA zegt:Prima. Mijn collega's zijn op dit moment telefonisch bereikbaar via 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut). Kan ik u nog ergens anders mee helpen?
U zegt:Dat nummer is niet bereikbaar uit het buiteland.
EVA zegt:Sorry, dat snapte ik even niet. Wat bedoelt u?
U zegt:Ik kan dat nummer niet bellen vanuit het buitenland.
EVA zegt:U kunt NS Klantenservice vanuit het buitenland bereiken via het volgende nummer: 0031 30 75 15 250. Maar u kunt ook via mij een bericht achterlaten. U kunt via mij een e-mailbericht achterlaten voor NS Klantenservice. Wilt u dat?
EVA zegt:Mogen wij uw e-mail ook telefonisch beantwoorden? En zo ja, wat is uw telefoonnummer?
U zegt:ja: +49 157xxxxx
EVA zegt:Wat is uw telefoonnummer?
U zegt:+49 157xxxxx
EVA zegt:Tot mijn spijt kon ik geen telefoonnummer herkennen in uw antwoord. Ik heb er even moeite mee. Wat is uw telefoonnummer?
U zegt:0049 157xxxxx
EVA zegt:Tot mijn spijt kon ik geen telefoonnummer herkennen in uw antwoord. Ik heb er even moeite mee. Wat is uw telefoonnummer?
U zegt:0049157xxxx
EVA zegt:Tot mijn spijt kon ik geen telefoonnummer herkennen in uw antwoord. Dat begreep ik niet helemaal. Wat is uw telefoonnummer?
U zegt:Nee
EVA zegt:U bent niet verplicht dit op te geven, ik zal deze vraag overslaan.
[…oorverdovende stilte]
U zegt:Ik ontvang geen kaartservicecode in mijn e-mail. Ook niet bij spam of iets dergelijks. 2 maal geprobeerd.
EVA zegt:Wilt u weten hoe u een OV-chipkaart kunt koppelen aan uw Mijn NS account?
U zegt:nee
EVA zegt:Ok, dat was niet wat u bedoelde. U kunt NS Klantenservice vanuit het buitenland bereiken via het volgende nummer: 0031 30 75 15 250. Maar u kunt ook via mij een bericht achterlaten. Wat is uw straatnaam en huisnummer?
U zegt:xxxxx xx
EVA zegt:Oké, en wat is de bijbehorende postcode?
U zegt:xxxxx
EVA zegt:Prima. Mag ik uw geboortedatum noteren?
U zegt:xxxxxx
EVA zegt:Bedankt. Als u een OV-chipkaart heeft, wilt u dan het nummer hiervan opgeven?
U zegt:nee
EVA zegt:Formuleer dan nu tot slot uw vraag.
U zegt:Ik ontvang geen kaartservicecode in mijn e-mail. Ook niet bij spam of iets dergelijks. 2 maal geprobeerd.
EVA zegt:Ik heb uw gegevens hiernaast neergezet, u kunt deze nog wijzigen. Zal ik dit bericht doorsturen naar de klantenservice?
Maar ach ze zijn niet alleen in hun verafgoding van Der Prozess, ING heeft 10 nodig gehad vooraleer ze me konden melden dat TAN-codes per SMS aan een Nederlands nummer van iemand die in het buitenland woont niet werkte in hun systeem…
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door deadlock »

Ik heb in een dronken bui wel eens een emailtje aan de klantenservice van NS gestuurd dat ik hoopte dat EVA aan een digitale vorm van lepra zou sterven.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kafka bij de NS

Bericht door Adler »

K V B schreef: En dat alles om een mailtje te versturen. Overigens, waar is de NS mee bezig? Elektronische kaartjes kan je enkel met iDeal kopen, en nu dit? Moeten toeristen voortaan maar met de auto?
Ik heb deze week zelf een email verstuurd via dit systeem en dat ging prima na slechts een paar zeer gerichte vragen en antwoorden.
Ik heb hier trouwens zeer vlug een heel duidelijk en volledig antwoord op gekregen van de klantendienst van de NS.
Je moet eens proberen een email naar de NMBS te sturen, als je na 5 weken een antwoord krijgt, waar je meestal toch niets mee bent, mag je heel tevreden zijn.

Ik begrijp overigens uw laatste opmerking niet.
De NS is in de eerste plaats een spoorwegmaatschappij die treinvervoer organiseert en dat volgens mijn mening op een uitstekende wijze doet.
Dat die lokale taximaatschappijen boter bij de vis willen en iDEAL nog altijd zo laks is om geen koppelingen met buitenlandse rekeningen toe te laten kan je moeilijk de NS verwijten. Je kan ze ten hoogste verwijten dat ze met iDEAL in zee zijn gegaan, maar men is aan het werken aan andere oplossingen.
En tenslotte zijn er ook nog andere taxi's om het laatste deel van uw reis af te leggen. Daarvoor hoef je nog altijd niet met de auto vanuit Zwitserland te komen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door deadlock »

Het zou al een hoop schelen als ze credit cards zouden toestaan.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door AlexNL »

EVA is vrij dramatisch als het aankomt op het beantwoorden van vragen. Als je NS een e-mail wilt sturen kan dat gelukkig via dit adres: ns@mailuk.custhelp.com
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kafka bij de NS

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:EVA is vrij dramatisch als het aankomt op het beantwoorden van vragen. Als je NS een e-mail wilt sturen kan dat gelukkig via dit adres: ns@mailuk.custhelp.com
Het zal er allemaal van afhangen welk soort vragen je stelt. Ik heb in elk geval in de meeste gevallen een antwoord op mijn vragen gekregen.
In het geval van KVB ging het meer om een klacht dan om een vraag.
Je kan van zo een systeem niet verwachten dat het ook daar goed mee over weg kan.
Het systeem is ontworpen om specifieke vragen te beantwoorden, niet om te reageren op opmerkingen zoals: "Waarom kan ik dit of dat nu niet meer terwijl dit vroeger wel kon?".

Als je duizenden vragen per dag krijgt, heb je eigenlijk niet zoveel opties.
Ofwel ga je tientallen medewerkers aanwerven om al die vragen binnen een redelijke termijn te kunnen beantwoorden, wat een pak geld kost.
Ofwel doe je zoals de NMBS en laat je iedereen weken wachten en stuur je dan een antwoord in de aard van: "We hebben uw vraag overgemaakt aan de bevoegde diensten", waarna je er nooit nog iets over hoort.
Ofwel tracht je het grootste deel van de vragen te beantwoorden met een automatisch systeem zoals bij de NS zodat je het nog overblijvende gedeelte binnen 1 of 2 dagen kan laten beantwoorden door een beperkt team van goed opgeleide medewerkers die dan ook de tijd kunnen nemen om een volledig antwoord te formuleren.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door K V B »

Adler schreef: Ik begrijp overigens uw laatste opmerking niet.
De NS is in de eerste plaats een spoorwegmaatschappij die treinvervoer organiseert en dat volgens mijn mening op een uitstekende wijze doet.
Dat die lokale taximaatschappijen boter bij de vis willen en iDEAL nog altijd zo laks is om geen koppelingen met buitenlandse rekeningen toe te laten kan je moeilijk de NS verwijten.
De "treintaxi" en de "zonetaxi" zijn NS producten. Die weliswaar door lokale taxibedrijven uitgevoerd worden. Maar het zijn NS producten.
Mijn klacht gaat er over dat door het vervangen van de treintaxi door de zonetaxi het product niet meer gebruikt kan worden door personen die niet over een nederlandse bankrekening beschikken.
Voor de treintaxi kan ik bijvoorbeeld nog altijd gewoon een kaartje aan een automaat kopen. De zonetaxi werkt met de OV chipkaart, maar enkel met incasso...
En tenslotte zijn er ook nog andere taxi's om het laatste deel van uw reis af te leggen. Daarvoor hoef je nog altijd niet met de auto vanuit Zwitserland te komen.
Het lijkt er op dat de NS wil dat ik met een trein naar Utrecht kom, en van daar met een huurauto verder ga...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kafka bij de NS

Bericht door Adler »

K V B schreef:De "treintaxi" en de "zonetaxi" zijn NS producten. Die weliswaar door lokale taxibedrijven uitgevoerd worden. Maar het zijn NS producten.
Mijn klacht gaat er over dat door het vervangen van de treintaxi door de zonetaxi het product niet meer gebruikt kan worden door personen die niet over een nederlandse bankrekening beschikken.
Voor de treintaxi kan ik bijvoorbeeld nog altijd gewoon een kaartje aan een automaat kopen. De zonetaxi werkt met de OV chipkaart, maar enkel met incasso...
Het lijkt er op dat de NS wil dat ik met een trein naar Utrecht kom, en van daar met een huurauto verder ga...
De Treintaxi werd afgevoerd omdat die verlieslatend was voor de NS.
Voor de NS Zonetaxi is de NS slechts een tussenpersoon.
De organisatie van NS Zonetaxi gebeurt door een externe firma Transvision BV, een zogenaamde vervoersregisseur, terwijl de betalingen door nog een andere organisatie worden geregeld, Stichting Beheer Derdengelden NS Zonetaxi.
Ik vrees dat je dus nog lang zal mogen wachten... of een gewone taxi nemen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kafka bij de NS

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:De "treintaxi" en de "zonetaxi" zijn NS producten. Die weliswaar door lokale taxibedrijven uitgevoerd worden. Maar het zijn NS producten.
Diensten - producten zijn stoffelijke zaken die na het kopen je eigendom zijn. Diensten zijn niet-fysieke "goederen" die niet-stoffelijk zijn.
K V B schreef:Mijn klacht gaat er over dat door het vervangen van de treintaxi door de zonetaxi het product niet meer gebruikt kan worden door personen die niet over een nederlandse bankrekening beschikken.
Voor de treintaxi kan ik bijvoorbeeld nog altijd gewoon een kaartje aan een automaat kopen. De zonetaxi werkt met de OV chipkaart, maar enkel met incasso...
Dergelijke discriminatie is verboden. Discriminatie op basis van woonland wordt doorgaans als indirecte discriminatie op nationaliteit gezien. Klachten kun je (als het antwoord van NS je niet aanstaat) indienen bij het College voor de Rechten van de Mens (http://www.mensenrechten.nl/) (voorheen de Commissie Gelijke Behandeling).
Nu is het wel zo dat in de EU de nationale incassoprocedures binnenkort gaan verdwijnen. Vanaf 1-2-2014 bestaat er alleen nog maar de SEPA-incasso. Dat zou normaliter de meeste problemen al moeten laten verdwijnen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kafka bij de NS

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Dergelijke discriminatie is verboden. Discriminatie op basis van woonland wordt doorgaans als indirecte discriminatie op nationaliteit gezien. Klachten kun je (als het antwoord van NS je niet aanstaat) indienen bij het College voor de Rechten van de Mens (http://www.mensenrechten.nl/) (voorheen de Commissie Gelijke Behandeling).
Moet ik dan ook InterRail laten vervolgen omdat ik als Belg geen InterRail Pass kan kopen voor de Benelux, terwijl iemand in een ander Europees land dat wel kan ?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kafka bij de NS

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Dergelijke discriminatie is verboden. Discriminatie op basis van woonland wordt doorgaans als indirecte discriminatie op nationaliteit gezien. Klachten kun je (als het antwoord van NS je niet aanstaat) indienen bij het College voor de Rechten van de Mens (http://www.mensenrechten.nl/) (voorheen de Commissie Gelijke Behandeling).
Moet ik dan ook InterRail laten vervolgen omdat ik als Belg geen InterRail Pass kan kopen voor de Benelux, terwijl iemand in een ander Europees land dat wel kan ?
Dat zou een interessante case zijn... met onvoorspelbare gevolgen.

Toen het nog de CGB was, heb ik op hun website eens door de cases zitten bladeren en kwam o.a. een geval tegen waarbij iemand die buiten Nederland woonde geen gsm-abonnement van een Nederlandse provider kon krijgen en die van de CGB gelijk kreeg.

Groetjes,
Rian
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door deadlock »

rvdborgt schreef:Dergelijke discriminatie is verboden. Discriminatie op basis van woonland wordt doorgaans als indirecte discriminatie op nationaliteit gezien. Klachten kun je (als het antwoord van NS je niet aanstaat) indienen bij het College voor de Rechten van de Mens (http://www.mensenrechten.nl/) (voorheen de Commissie Gelijke Behandeling).
Nu is het wel zo dat in de EU de nationale incassoprocedures binnenkort gaan verdwijnen. Vanaf 1-2-2014 bestaat er alleen nog maar de SEPA-incasso. Dat zou normaliter de meeste problemen al moeten laten verdwijnen.

Groetjes,
Rian
Dit is alleen geen discriminatie op basis van woonland aangezien de richtlijn niet voorziet in het verplichten van betalingssystemen uit andere landen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door deadlock »

rvdborgt schreef:Dat zou een interessante case zijn... met onvoorspelbare gevolgen.
Het meest voorspelbare gevolg is dat interrail afgeschaft zal worden. De reden waarom het niet mogelijk is is heel erg logisch; Stel dat je veel reist voor je werk als jongere en je woont in de grensstreek dan is een interrail slechts ietsjes duurder dan een maandabonnement voor één land. Op deze manier wordt misbruik voorkomen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kafka bij de NS

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Nu is het wel zo dat in de EU de nationale incassoprocedures binnenkort gaan verdwijnen. Vanaf 1-2-2014 bestaat er alleen nog maar de SEPA-incasso. Dat zou normaliter de meeste problemen al moeten laten verdwijnen.
De SEPA incasso bestaat eigenlijk al. Moet alleen de website van ZoneTaxi toelaten dat ik mij registreer. Overigens heb ik een antwoord gekregen waar in gesuggereerd wordt dat ik mij registreer, en vervolgens een klacht in dien. Laat nu net het probleem zijn dat ik mij niet kan registreren...
Plaats reactie