Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zijn

Plaats reactie
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zijn

Bericht door Bordensteker »

Buitenlandse TB’s mogen op grensbaanvakken in Nederland weer Duits of Frans spreken

Oorspronkelijk gepubliceerd op 03-09-2013 om 15:11

Door een wijziging in de wet mogen buitenlandse machinisten op delen van het Nederlandse spoor weer Duits en Frans spreken met de verkeersleiding. Dat meldt werkgeversvereniging KNV. Een hiaat dat hierover in 2011 in de Spoorwegwet is ontstaan, is met een beleidsregel inmiddels hersteld.
Dat maakt het volgens KNV mogelijk om op de voormalige (?) grensbaanvakken bij de Duitse grens, de Duitse taal weer toe te staan. Hierdoor kunnen Duitse machinisten met de juiste bevoegdheden bij het grensgebied bij Venlo enkele kilometers doorrijden tot het emplacement Venlo, zodat daar de machinistenwissel kan plaatsvinden.

Duitse grens
Door de wetswijziging kan ProRail op delen van de hoofdspoorweginfrastructuur ook weer een andere taal dan Nederlands toestaan voor de communicatie tussen verkeersleiding en machinisten. Eerder was dit door veranderde wetgeving niet langer mogelijk. Het gebruiken van een andere taal dan Nederlands is met name van belang voor buitenlandse spoorgoederenvervoerders die van en naar Nederland rijden.
In de beleidsregel wordt nu geschreven dat de machinist de Nederlandse taal ‘of een door de beheerder voorgeschreven taal’ dient te beheersen. “Indien de beheerder een andere taal dan de Nederlandse voorschrijft voor delen van de hoofdspoorweginfrastructuur, dan zullen veiligheidsfunctionarissen die andere taal zodanig moeten beheersen, dat zij de procescommunicatie kunnen voeren en begrijpen”, zo schrijft de beleidsregel voor.

Taal
Op dit moment is op het gehele spoor in ons land de Nederlandse taal voorgeschreven. “Mocht de beheerder een andere taal gaan voorschrijven op sommige hoofdspoorwegen, dan wordt met het voldoende beheersen van de Nederlandse, ook gedoeld op voldoende beheersing van eventuele andere door de beheerder voor te schrijven talen”, staat in de beleidsregel.
Het hiaat in de wetgeving is in 2011 ontstaan toen de machinistenrichtlijn (2007/59/EG) werd overgenomen in de Nederlandse wetgeving. Als ProRail het gebruik van de Duitse en Franse taal op bepaalde delen van het spoor weer toestaat, dan wordt volgens KNV een operationeel en kostenprobleem voor de spoorgoederenvervoerders opgelost.

Bron: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... s-spreken/

Link naar de beleidsregel:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 24216.html
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door Asterix »

Blijkbaar moet er toch nog steeds Nederlands worden gesproken maar zou men binnenkort de taalvereisten versoepelen?

Brief Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door Steven »

Het is nu an Prorail als ik het goed begrijp om haar regels ook aan te passen, zolang daar het Nederlands als enige taal staat vermeld zal er dus niets veranderen. Zo begrijp ik heel de situatie.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het is nu an Prorail als ik het goed begrijp om haar regels ook aan te passen, zolang daar het Nederlands als enige taal staat vermeld zal er dus niets veranderen. Zo begrijp ik heel de situatie.
Ja, ik begrijp ook niet goed hoe de situatie dan voorheen zat, zoals door Bordensteker hier nog niet zo heel lang geleden geschetst.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door dentheo »

Lijkt mij "op maat" geschreven voor Venlo.
Station dat toegankelijk is op Duitse spanning en met Duitse beveiliging, daar zouden locs mogen komen zelfs zonder Nederlandse toelating.
De "taalkennis-eis" zou daar ook versoepeld worden.

Die "technische" situatie lijkt mij uniek in Nederland.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door groentje »

Roosendaal en Maastricht, in de mate dat Belgisch materieel doorgaans de spanning aankan in Nederland gedurende de paar km tussen spanningssluis en station, en er historisch vaak een uitzondering was voor Belgisch materieel zodat ze zonder Nederlandse ATB tot daar mochten komen. Coulance, zouden ze wellicht zeggen in Nederland :mrgreen: :mrgreen:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door deadlock »

dentheo schreef:Lijkt mij "op maat" geschreven voor Venlo.
Station dat toegankelijk is op Duitse spanning en met Duitse beveiliging, daar zouden locs mogen komen zelfs zonder Nederlandse toelating.
De "taalkennis-eis" zou daar ook versoepeld worden.

Die "technische" situatie lijkt mij uniek in Nederland.
Alle krachtvoertuigen die op eigen kracht in Nederland komen moeten in een register ingeschreven staan tegenwoordig. Toelating of niet.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door dentheo »

deadlock schreef: Alle krachtvoertuigen die op eigen kracht in Nederland komen moeten in een register ingeschreven staan tegenwoordig. Toelating of niet.
Kleine tegenspraak ???
Alles wat op eigen kracht in Nederland komt, ook die NIET toegelaten zijn ?
Ik die dacht dat de laatste niet binnen mochten....
Theo
Groeten vanop de Heide
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zi

Bericht door deadlock »

dentheo schreef:Kleine tegenspraak ???
Alles wat op eigen kracht in Nederland komt, ook die NIET toegelaten zijn ?
Ik die dacht dat de laatste niet binnen mochten....
Ja want er bestaat ook nog zoiets als een niet toegelaten machine die gecertificeerd moet worden ;)

De Duitsers mogen Venlo alleen binnenkomen met toegelaten materieel, ook al zijn ze niet toegelaten voor de rest van het hoofdspoorwegnet. Een van de redenen waarom het zo lang duurde voordat er weer directe RE's naar Venlo reden, omdat het materieel geen toelating had voor Nederland, ook al blijft het onder 15KV rijden en ziet het slechts drie Nederlandse seinen of zoiets. De tweede eis is dat een serie als de BR155 wel naar Venlo mogen maar alleen als ze individueel in een register bij de overheid ingeschreven staan.
Plaats reactie