VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door Patrick »

Niet gebruikt gedeelte van GSM-R/FTN zal men aanwenden.
Read
pietmol

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door pietmol »

Patrick schreef:Niet gebruikt gedeelte van GSM-R/FTN zal men aanwenden.
Read


leuk, maar toch enkele bedenkingen.

-ik denk dat men in de GSm-R band beperkt zal zijn tot de minimum 4G implementatie met slechts 1.4 MHz duplexspectrum , zodat men blij mag zijn met 6 Mbit/s te verdelen over alle gebruikers op de trein
-zal het GMS-R spectrum ondersteund worden door de standaard devices?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door Shrek »

Wow, dat is nu iets wat ik niet meteen zou doen. Door een deel van de capaciteit van het GSM-R netwerk weg te geven kan je je eigen uitbreidingsmogelijkheden wel stevig hypotekeren lijkt mij.
Momenteel wordt GSM-R inderdaad zwaar onderbenut. Maar als er zaken als vertrekprocedures, breedbandverbinding naar TBG's of ETCS level 2 bijkomen heb je een pak meer capaciteit nodig. Dat zou ik niet gebruiken voor plzeantigheden als 4G.
pietmol schreef:-ik denk dat men in de GSm-R band beperkt zal zijn tot de minimum 4G implementatie met slechts 1.4 MHz duplexspectrum , zodat men blij mag zijn met 6 Mbit/s te verdelen over alle gebruikers op de trein
-zal het GMS-R spectrum ondersteund worden door de standaard devices?
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
pietmol

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:Wow, dat is nu iets wat ik niet meteen zou doen. Door een deel van de capaciteit van het GSM-R netwerk weg te geven kan je je eigen uitbreidingsmogelijkheden wel stevig hypotekeren lijkt mij.
Momenteel wordt GSM-R inderdaad zwaar onderbenut. Maar als er zaken als vertrekprocedures, breedbandverbinding naar TBG's of ETCS level 2 bijkomen heb je een pak meer capaciteit nodig. Dat zou ik niet gebruiken voor plzeantigheden als 4G.
Shrek, volledig mee eens: je hebt slechts een heel beperkte hoeveelheid spectrum, welk je gebruikt voor een aantal diensten:
-voice (gewoon telefoon gesprek)
-geografisch bepaalde groepsoproepen, welke in GSM/GSM-R zeer slordig omspringen met de capaciteit: in elke radiocel die tot dat geografisch gebied behoort wordt immers de groepsoproep uitgezonden, ongeacht of er een lid van de groep in deze cel zit of niet. (Op dit punt scoort TETRA technologie bv Astrid veel beter)
-ECTS: je gaat per trein de nodige capaciteit moeten voorzien ongeacht of je zoals vandaag een circuit switched (dial in) verbinding gebruikt of packet data (GPRS)
-andere data diensten


Shrek schreef:
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
dan heb je in de trein Wifi dekking, maar geen 4G...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door kika »

pietmol schreef:
Shrek schreef:
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
dan heb je in de trein Wifi dekking, maar geen 4G...
Gewoon een paar repeaters kan ook, maar dat is maar een detail over de implementatie, een stuk minder interessant als de rest van uw verhaal.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door msts.be »

Plus, Network Rail heeft toch maar enkel een licentie als GSM-R "operator" en niet als telecommunicatieoperator ? Hoe gaat men immers de reizigers bereiken als die op een ander netwerk (O2/Vodafone) zitten ? Want dat zou dan feitelijk neerkomen op binnenlandse roaming ?
pietmol

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door pietmol »

kika schreef:
pietmol schreef:
Shrek schreef:
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
dan heb je in de trein Wifi dekking, maar geen 4G...
Gewoon een paar repeaters kan ook, maar dat is maar een detail over de implementatie, een stuk minder interessant als de rest van uw verhaal.

als het allemaal zo simpel was dan zaten er bijna 20 jaar repeaters op de trein.

de operatoren hebben echt wel deze business cases onderzocht hoor, en repeaters valt gewoon veel te duur uit.

per repeater installatie mag je op een investeringsbudget rekenen van zo'n 25000 Euro (gemiddeld)

NMBS: zo'n 1400 rijtuigen en zo'n 1000 motorstellen, maw 2400 installaties, of 60 miljoen Euro.

technische "uitdagingen":
-daar waar de dekking wel goed is is het niet gewenst dat de repeater werkt
-onderhoud: wie gaat dat doen? waar gaat dat gebeuren? is de spoorwegmij bereid om rijtuigen met defecte repeaters buitendienst te zetten?
pietmol

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door pietmol »

msts.be schreef:Plus, Network Rail heeft toch maar enkel een licentie als GSM-R "operator" en niet als telecommunicatieoperator ?
idd, de spoorwegmaatschappijen hebben om deze reden hun spectrum quasi gratis gekregen daar waar de operatoren veel geld dienen te betalen voor hun spectrum.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers

Bericht door kika »

pietmol schreef:als het allemaal zo simpel was dan zaten er bijna 20 jaar repeaters op de trein.
de operatoren hebben echt wel deze business cases onderzocht hoor, en repeaters valt gewoon veel te duur uit.
Ik ken de prijs van repeaters van 20 jaar terug niet, ik weet wel dat ik nog geen mobiele telefoon in 1993 gebruikte. Wanneer is dat laatst onderzocht? Je wilt inderdaad een digitale, software radio is een stuk zinvoller en ja die kosten wat meer. En toegegeven, toen ik dat schreef had ik analoge repeaters in gedachten voor enkel GSM, en die zijn maar een fractie van de prijs. Bedankt voor je correctie dus.
per repeater installatie mag je op een investeringsbudget rekenen van zo'n 25000 Euro (gemiddeld)
NMBS: zo'n 1400 rijtuigen en zo'n 1000 motorstellen, maw 2400 installaties, of 60 miljoen Euro.
Nee, echt? Waar haal je die cijfers vandaan? Op wat is dat precies van toepassing en op wat voor manier? Is dat bij nieuwprijs als je rijtuigen koopt de extra-prijs? Of is het uurloon van de NMBS-werkplaatsen zo hoog? Hier gaat het ook om een zeer beperkte frequentie, dat scheelt bijvoorbeeld al in prijs. Niemand wilt ze trouwens overal inbouwen: 'stilte coupés.' Ik heb geen idee van de (optimale) verhouding tussen mobiele telefoon zone en stiltecoupés, maar het scheelt toch alweer.
Ik ben vooral verbaasd.
technische "uitdagingen":
-daar waar de dekking wel goed is is het niet gewenst dat de repeater werkt
-onderhoud: wie gaat dat doen? waar gaat dat gebeuren? is de spoorwegmij bereid om rijtuigen met defecte repeaters buitendienst te zetten?
Echte technische uitdagingen zijn het niet, het is al vaker geïmplementeerd (ok, niet op die schaal). Qua onderhoud en wie er in moet investeren, dat is eerder een politieke kwestie. Het gaat hier om het VK: een treinbedrijf kan dat opnemen in hun biddings. Of er uitlaten en goedkoper aanbieden. Of op een akkoordje proberen te gooien met de telco's. Zulke problemen (samenwerken, verantwoordelijkheden) zijn inderdaad wel vaker een struikelblok, dat klopt. Het is een ambitieus plan en het kan nog falen op veel verschillende manieren en plaatsen: "Network Rail is currently in talks to find a mobile network operator interested in the project."
Plaats reactie