Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door kika »

In gerelateerd nieuws: passagiers uit Geneve zullen voortaan in Lille kunnen overstappen i.p.v. Parijs, vanaf deze december. Tickets naar Marseille, Lyon en Avignon kan je vanaf december kopen. Het valt me op dat er steeds over Londen-Amsterdam gesproken wordt, met haltes in Brussel, Antwerpen etc.: niemand zegt dus dat ze in de andere richting ook directe treinen zullen aanbieden.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Glodenox »

Hola, daar zeg je zo iets. Maar dan vraag ik me af in hoeverre dat nuttig gaat zijn? Dan zouden ze de terugrit van Amsterdam naar Londen ledig doen? Dat lijkt me dan ook weer weinig waarschijnlijk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Shrek »

Steve schreef: Die snap ik toch even niet: tussen Brussel en het Kanaal zijn er toch ook hopen plaatsen waar de trein "besmet" zou kunnen worden? Of is er een procedure die voorziet dat de trein vóór het inrijden van de tunnel "ontsmet" moet worden voor het geval er ergens een stilstand geweest is, zoals voor een sein?
Hopen plaatsen zijn er niet hoor. Heel het stuk is dedicated TGV-spoor. Daar zal je niet snel een gesloten sein tegenkomen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door stefanic »

Shrek schreef:
Steve schreef: Die snap ik toch even niet: tussen Brussel en het Kanaal zijn er toch ook hopen plaatsen waar de trein "besmet" zou kunnen worden? Of is er een procedure die voorziet dat de trein vóór het inrijden van de tunnel "ontsmet" moet worden voor het geval er ergens een stilstand geweest is, zoals voor een sein?
Hopen plaatsen zijn er niet hoor. Heel het stuk is dedicated TGV-spoor. Daar zal je niet snel een gesloten sein tegenkomen.
En dan nog: het zal wel meer voorkomen dat een TGV eens moet stoppen ergens op de HSL. Maar op een HSL-lijn geraak je normaal niet zomaar op, tenzij je over hekwerk begint te kruipen.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:
Shrek schreef:
Steve schreef: Die snap ik toch even niet: tussen Brussel en het Kanaal zijn er toch ook hopen plaatsen waar de trein "besmet" zou kunnen worden? Of is er een procedure die voorziet dat de trein vóór het inrijden van de tunnel "ontsmet" moet worden voor het geval er ergens een stilstand geweest is, zoals voor een sein?
Hopen plaatsen zijn er niet hoor. Heel het stuk is dedicated TGV-spoor. Daar zal je niet snel een gesloten sein tegenkomen.
En dan nog: het zal wel meer voorkomen dat een TGV eens moet stoppen ergens op de HSL. Maar op een HSL-lijn geraak je normaal niet zomaar op, tenzij je over hekwerk begint te kruipen.
Neen, dat komt eigenlijk maar heel zelden voor dat een tgv op de lijn stopt. Door de zeer lange bewegingstoelatingen kan een trein voorrang verlenen door gewoon te vertragen, echt stoppen is niet nodig.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door dentheo »

kika schreef:In gerelateerd nieuws: passagiers uit Geneve zullen voortaan in Lille kunnen overstappen i.p.v. Parijs, vanaf deze december. Tickets naar Marseille, Lyon en Avignon kan je vanaf december kopen. Het valt me op dat er steeds over Londen-Amsterdam gesproken wordt, met haltes in Brussel, Antwerpen etc.: niemand zegt dus dat ze in de andere richting ook directe treinen zullen aanbieden.
In de laatste persmedeling van Eurostar.. http://www.railjournal.com/index.php/fi ... hannel=522, staan als haltes Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Antwerpen . Brussel NIET, dat gaf op een engels forum al het besluit dat die er in Lille ook zullen uit moeten.... Wat men de reizigers uit Brussel niet wil aandoen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door rdv »

stefanic schreef:
Shrek schreef:
Steve schreef: Die snap ik toch even niet: tussen Brussel en het Kanaal zijn er toch ook hopen plaatsen waar de trein "besmet" zou kunnen worden? Of is er een procedure die voorziet dat de trein vóór het inrijden van de tunnel "ontsmet" moet worden voor het geval er ergens een stilstand geweest is, zoals voor een sein?
Hopen plaatsen zijn er niet hoor. Heel het stuk is dedicated TGV-spoor. Daar zal je niet snel een gesloten sein tegenkomen.
En dan nog: het zal wel meer voorkomen dat een TGV eens moet stoppen ergens op de HSL. Maar op een HSL-lijn geraak je normaal niet zomaar op, tenzij je over hekwerk begint te kruipen.
Er zijn van tijd tot tijd toch wel eens "persoonsongevallen" op L1 of problemen in de Kanaaltunnel, dus de EUR staat toch wel eens stil onderweg. Nog nooit gehoord dat iedereen er dan uit moet voor een hercontrole.
Wat wil men eigenlijk tegenhouden? Illegalen zal je bij een hercontrole er wel uithalen, maar iemand die in A'dam springstof aan boord brengt, dit in de zetel verbergt, dat kan men met een hercontrole toch niet uitsluiten?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door stefanic »

rdv schreef:Er zijn van tijd tot tijd toch wel eens "persoonsongevallen" op L1 of problemen in de Kanaaltunnel, dus de EUR staat toch wel eens stil onderweg. Nog nooit gehoord dat iedereen er dan uit moet voor een hercontrole.
Wat wil men eigenlijk tegenhouden? Illegalen zal je bij een hercontrole er wel uithalen, maar iemand die in A'dam springstof aan boord brengt, dit in de zetel verbergt, dat kan men met een hercontrole toch niet uitsluiten?
Lees wat ik schreef! Op een HSL-lijn, die volledig afgesloten is met hekwerk, camerabewaking ed. is het inderdaad geen probleem als een Eurostar eens moet stoppen. En inderdaad een snelle controle is nuttelloos om de door jou aangehaalde risico's te vermijden. Vandaar dat men dus in Brussel (naar mijn mening) op een ANDER treinstel zal moeten overstappen. In de huidige exploitatie komt een Eurostartstel nooit buiten de beveiligde (of op z'n minst gecontroleerde) zone. Ik weet niet hoe dat zit met die Ski-eurostars die uit Londen naar -ik dacht- Bourg-st-Maurice rijden.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: In de huidige exploitatie komt een Eurostartstel nooit buiten de beveiligde (of op z'n minst gecontroleerde) zone. Ik weet niet hoe dat zit met die Ski-eurostars die uit Londen naar -ik dacht- Bourg-st-Maurice rijden.
De Ski en Disney-treinen worden volgens mij bij vertrek gecheckt.

De Mediterrane Eurostar reizigers gaan uitstappen en na een uur weer instappen in Lille (wachtruimte zou aangepast zijn of worden). Dat zou dus ook perfect kunnen voor de Euro uit Amsterdam, R'dam en Antwerpen.
Dit laatste gebeurt alleen bij terugkeer naar UK; de reistijd in de andere richting is daarom één uur korter
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door rdv »

stefanic schreef:
rdv schreef:Er zijn van tijd tot tijd toch wel eens "persoonsongevallen" op L1 of problemen in de Kanaaltunnel, dus de EUR staat toch wel eens stil onderweg. Nog nooit gehoord dat iedereen er dan uit moet voor een hercontrole.
Wat wil men eigenlijk tegenhouden? Illegalen zal je bij een hercontrole er wel uithalen, maar iemand die in A'dam springstof aan boord brengt, dit in de zetel verbergt, dat kan men met een hercontrole toch niet uitsluiten?
Lees wat ik schreef! Op een HSL-lijn, die volledig afgesloten is met hekwerk, camerabewaking ed. is het inderdaad geen probleem als een Eurostar eens moet stoppen. En inderdaad een snelle controle is nuttelloos om de door jou aangehaalde risico's te vermijden. Vandaar dat men dus in Brussel (naar mijn mening) op een ANDER treinstel zal moeten overstappen. In de huidige exploitatie komt een Eurostartstel nooit buiten de beveiligde (of op z'n minst gecontroleerde) zone. Ik weet niet hoe dat zit met die Ski-eurostars die uit Londen naar -ik dacht- Bourg-st-Maurice rijden.
Ik wist niet dat de hele L1 bewaakt werd door camera's. De hekwerken lijken mij ook niet zo hoog dat men er zonder al te veel moeite over geraakt, dat laatste wordt bewezen door de persoonsongevallen die toch voorkomen. De EUR die net na de aanrijdende trein zit, moet hoogstwaarschijnlijk stoppen. Tenzij men de hele omgeving met videocamera's kan screenen kan men nooit uitsluiten dat er iemand van die stop gebruik maakt om ongewenste zaken te doen.

Voor de EUR in Bourg-St-Maurice, daar is een heel hekwerk gebouwd zoals in Brussel-Zuid, aparte check-in met scanners, etc. Het treinstel blijft daar ook een aantal uur staan alvorens terug te rijden. Aime-la-Plagne wordt in de terugreis niet bedient, maar Moutiers wel. In Moutiers zijn de veiligheidsfaciliteiten veel minder uitgebouwd, daar wordt het perron afgezet met nadars en veiligheidsagenten (althans zo was het 2 jaar geleden). Daar is de plaats niet aanwezig om het hele circus uit te bouwen. Aangezien één van de twee EUR 's nachts reist is het ook niet klantvriendelijk om iedereen te wekken en uit de trein te halen.

De Avignon-terugrit wordt wel gecheckt dacht ik. Volgens Seat61.com zal de controle volgend jaar in Lille gebeuren. Hoe dat concreet in zijn werk zal gaan is me onduidelijk. Iedereen zal van de trein moeten, waarschijnlijk met pak en zak. Dus moet je ook al je krant/boek, drankjes en eten ofwel meenemen ofwel opeten voor je van de trein gaat. Al wat achterblijft zal als verdacht worden aanzien en meegenomen of gecheckt. Erg praktisch en klantvriendelijk is dat niet.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door kika »

Maandag wist de persdienst me te vertellen dat er nog gesprekken met de autoriteiten zijn en het nog allemaal niet 100% vast staat hoe de paspoortpoespas er op de Amsterdam-Londen uit gaat zien. Ze laten dus nog niet in hun kaarten kijken en ons geduld is een mooie zaak.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Shrek »

kika schreef:Maandag wist de persdienst me te vertellen dat er nog gesprekken met de autoriteiten zijn en het nog allemaal niet 100% vast staat hoe de paspoortpoespas er op de Amsterdam-Londen uit gaat zien. Ze laten dus nog niet in hun kaarten kijken en ons geduld is een mooie zaak.
Als er nog gesprekken zijn weten ze het dus gewoon nog niet.
Dat zou dan nog eens voor onaangename verassingen kunnen zorgen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door kika »

Nog even in het vet mijn bron: persdienst. Zo'n antwoord kan je best lezen als: 'we weten het nog niet helemaal zeker, en laten vooral niet teveel in onze kaarten kijken.'
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door K V B »

Misschien gebeurt er wel een wonder en wordt het hele veiligheidstheater gewoon afgeschaft.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Kristofke »

Heeft men trouwens ooit al één keer een verstekeling gevonden in een of andere ruimte?

Zoveel moeite doen terwijl je gewoon maar een ticketje Lille moet kopen en wat chance hebben dat je plaats hebt na Lille. Controle krijg je toch nooit (of laat ik zo zeggen, ik heb nog nooit controle gehad op een Eurostar).
Plaats reactie