Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door dentheo »

Vandaag links en rechts in de pers, bevestiging Eurostar Londen-Amsterdam 2016 .
Paperassen met NS zouden getekend zijn.
Waarschijnlijk perscommunique van Eurostar dat op verschillende wijzen ingekort wordt.
Opvallend: met "nieuwe eurostar" en halte in Brussel-Antwerpen-Schiphol-Amsterdam.
Laatst gewijzigd door dentheo op 08 okt 2013, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Eurosta Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door ReisThijs »

Dat het om de nieuwe eurostar gaat is niet zo opvallend: die is juist speciaal aangepast om o.a. naar Nederland en Duitsland te kunnen rijden.

Plus ook een halte in Rotterdam, dus gewoon dezelfde tussenstops als Thalys. Waardoor NS dit meteen kan verkopen als een aanvulling van de Thalys-dienst op Amsterdam-Brussel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurosta Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Steven »

Zover ik begrepen heb zou de nieuwe Eurostar nog geen Duitse systemen aan boord hebben. Afwachten in welke mate deze info correct is.
rdv
Berichten: 1238
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door rdv »

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131009_00782481 schreef: Het was al langer bekend dat de Eurostar vanaf december 2016 twee verbindingen zal verzorgen tussen Londen en Amsterdam (Centraal). Nu blijkt dat de hogesnelheidstrein naast Schiphol, Rotterdam en Brussel ook halt houdt in Antwerpen.

De rit zal zo’n vier uur duren. In Brussel-Zuid moeten de passagiers nog wel langs de paspoort- en bagagecontrole omdat het Verenigd Koninkrijk niet tot de Schengenzone behoort. Enkel binnen die zone is vrij verkeer mogelijk.
Dus: iedereen van de trein in Brussel, personen, bagage & trein controleren, inchecken en opnieuw vertrekken. Niet echt praktisch lijkt me. Komende vanuit Londen is het wel een verbetering natuurlijk.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door K V B »

rdv schreef: Dus: iedereen van de trein in Brussel, personen, bagage & trein controleren, inchecken en opnieuw vertrekken. Niet echt praktisch lijkt me. Komende vanuit Londen is het wel een verbetering natuurlijk.
Als dat dus net als bij de Eurostar uit Avignon 1 1/2 uur duurt dan zullen reizigers al snel door hebben dat met een latere Thalys + Eurostar ze sneller zijn...
rdv
Berichten: 1238
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door rdv »

Plus de siteseeing tour rond Brussel: van L25 naar L50 naar L28 en zo de Eurostar-sporen op?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door dentheo »

Dan zou ik Eurostar "lossen" op de Thalyssporen, iedereen naar beneden en daarnaast binnen.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door K V B »

dentheo schreef:Dan zou ik Eurostar "lossen" op de Thalyssporen, iedereen naar beneden en daarnaast binnen.
Dan kan Eurostar eigenlijk net zo goed blijven gecombineerde Eurostar + Thalys biljetten verkopen, net als nu...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door dentheo »

Je zal toch naar beneden moeten om aan de bagagetunnels te komen en liefst niet in "tegenstroom".
Daar is de eurostar terminal nu niet op ingericht.
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3311
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door 260689 »

Of het systeem van Spanje overnemen, bij de grote station moet men voor langere verbindingen 'HST' door een controle van de bagage, maar men zit dan nog met de passport controle. Was er geen sprake op spoor 3 ook een Eurostarterminal op te bouwen?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door dentheo »

Ik heb deze week de uitleg in de Nederlandse kamercommissie enkele momenten niet gevolgd, maar ik kreeg nadien de indruk dat de Eurostar-man daar verteld heeft dat zij zouden stoppen in Lille, zoals nu met de wintersport treinen...
Heeft men daar "verbouwd" voor die controle ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Glodenox »

Ondertussen wordt het nieuws (opnieuw) bevestigd: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/e ... -amsterdam
Eurostar rijdt voortaan ook naar Amsterdam
door © brusselnieuws.be

De Eurostar-hogesnelheidstrein gaat vanaf december 2016 Londen en Amsterdam met elkaar verbinden. De trein zal haltes hebben in Brussel-Zuid, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol

Dat meldt De Tijd.

Eurostar, dat in het derde kwartaal van 2014 zo'n 2,8 miljoen passagiers vervoerde, hoopt op jaarbasis zo'n 3 miljoen mensen tussen de hoofdsteden van Nederland en het Verenigd Koninkrijk te kunnen vervoeren.

Op de lijn Brussel-Amsterdam wordt Eurostar een concurrent voor de Thalys, voor wie oorspronkelijk de Fyra als concurrent was bedoeld. De gewone 'Amsterdammer' is er ook nog, maar doet er sinds het Fyra-debacle langer over dan vroeger.
Ik vraag me nu wel af hoe ze de controle gaan uitvoeren. Gaan ze in Amsterdam dan toch een deel van de perrons afsluitbaar gaan maken? Of gaan de mensen ergens halverwege moeten overstappen? Hoewel er staat dat die trein de steden gaat verbinden, ben ik door de tekst niet volledig overtuigd dat dit met één trein zal zijn.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door stefanic »

Glodenox schreef:Ondertussen wordt het nieuws (opnieuw) bevestigd: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/e ... -amsterdam

Ik vraag me nu wel af hoe ze de controle gaan uitvoeren. Gaan ze in Amsterdam dan toch een deel van de perrons afsluitbaar gaan maken? Of gaan de mensen ergens halverwege moeten overstappen? Hoewel er staat dat die trein de steden gaat verbinden, ben ik door de tekst niet volledig overtuigd dat dit met één trein zal zijn.
Het heeft geen enkele zin een beveiligde zone te maken in Amsterdam, als dat niet ook gebeurt in Rotterdam EN Antwerpen-Centraal EN dat de trein in Brussel-Zuid IN de beveiligde zone aankomt, EN dat de trein onderweg tussen Amsterdam en Brussel-Zuid NERGENS (in volle baan dan) stopt (al is het voor een rood sein!) op een plaats waar buitenstaanders bij de trein zouden kunnen geraken. Enkel dan is het interessant om met deze trein rechtstreeks in een beveiligde zone aan te komen in Brussel, op spoor 1/2 (via L28) of eventueel een nieuw te beveiligen spoor 3.

De trein moet dus over zijn hele traject Amsterdam-Brussel zonder enige kans op 'besmetting' kunnen rijden, of de trein zelf en reizigers moeten volledig gescreend worden vooraleer ze vanuit Brussel kunnen vertrekken richting eurotunnel.

Als dat ALLEMAAL niet kan gegarandeerd worden (en ik denk dat de kans daartoe microscopisch klein is) is er geen andere keuze: in Brussel-Zuid toekomen op perron 3 (of eigenlijk eender welk ander perron): iedereen eruit en door beveiliging naar een ander treinstel dat in de beveiligde zone staat. De trein waar ze uitkwamen gaat naar Vorst voor volledige veiligheidscontrole (en zal daardoor vermoedelijk niet tijdig terug zijn om direct verder naar Londen te rijden.)

Komende vanuit Londen is er natuurlijk geen probleem, en kan de trein volledig zonder veiligheidsmaatregelen tot in Amsterdam rijden.
spoorwegrealist
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Glodenox »

Juist, ik was de vereiste van geen stilstanden enzo alweer vergeten. Dan vrees ik dat die Eurostar inderdaad gewoon tussen Brussel en Amsterdam gaat rijden en dat de reizigers in Brussel (of misschien in Rijsel) gaan moeten overstappen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar Londen Amsterdam, bevestigd

Bericht door Steve »

stefanic schreef: Het heeft geen enkele zin een beveiligde zone te maken in Amsterdam, als dat niet ook gebeurt in Rotterdam EN Antwerpen-Centraal EN dat de trein in Brussel-Zuid IN de beveiligde zone aankomt, EN dat de trein onderweg tussen Amsterdam en Brussel-Zuid NERGENS (in volle baan dan) stopt (al is het voor een rood sein!) op een plaats waar buitenstaanders bij de trein zouden kunnen geraken. Enkel dan is het interessant om met deze trein rechtstreeks in een beveiligde zone aan te komen in Brussel, op spoor 1/2 (via L28) of eventueel een nieuw te beveiligen spoor 3.
Die snap ik toch even niet: tussen Brussel en het Kanaal zijn er toch ook hopen plaatsen waar de trein "besmet" zou kunnen worden? Of is er een procedure die voorziet dat de trein vóór het inrijden van de tunnel "ontsmet" moet worden voor het geval er ergens een stilstand geweest is, zoals voor een sein?
Plaats reactie