Duitsers bieden flitstrein

Plaats reactie
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Duitsers bieden flitstrein

Bericht door K V B »

Met welk materiaal? DB heeft momenteel niet eens genoeg hogensnelheidstreinen voor het binnenlandse net...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duitsers bieden flitstrein

Bericht door kika »

Het is informatie uit een hoorzitting. Politiekers overtuigen. Berichtgeving door de Telegraaf. Je kan dat ook lezen als: indien we gevraagd gewezen zouden zijn in januari zouden we eventueel materieel beschikbaar hebben in december 2014. Als je over hetzelfde leest bij een andere nieuwsbron staat er bvb. 'De NS en de Belgische NMBS zetten in de hoorzitting vraagtekens bij de plannen van Arriva.'

Welk materieel? Dat moet of verbouwd worden, of onttrokken aan plaatsen waar er momenteel al tekorten zijn: er zijn geen motorstellen met een vmax van 200km/h (of meer) op overschot (allemaal ICE-vloot). Getrokken materieel? De locomotieven die zo'n vmax halen zijn allemaal ongeschikt voor België en Nederland (120-reeks, 101 + een paar Taurussen). Ik ben niet zo thuis in het gestroomlijnde stoommaterieel, maar ik heb mijn twijfels bij de installatie van boordsystemen :wink:

Dus misschien dat er een paar Flirts gekocht zouden kunnen worden met een vmax van 200km/h. Of dat ik nog bepaald materieel van DB over het hoofd zie. Maar al bij al klinkt het allemaal erg: zou, eventueel, misschien, behoort tot de mogelijkheden, mits etc. Komt nog bij dat ze er ook (politiek-economische) eisen bij zetten i.v.m. het hoofdrailnet in Nederland: vergeet het dus maar gauw.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Duitsers bieden flitstrein

Bericht door Hobbes »

En waar gaan ze het personeel halen? Misschien vergeten ze even dat er nog iemand mee moet rijden ook? NS heeft nu al de grootste moeite om machinisten te vinden en op te leiden die naar België kunnen/mogen rijden.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Duitsers bieden flitstrein

Bericht door Joris »

Hobbes schreef:En waar gaan ze het personeel halen? Misschien vergeten ze even dat er nog iemand mee moet rijden ook? NS heeft nu al de grootste moeite om machinisten te vinden en op te leiden die naar België kunnen/mogen rijden.
De huidige treinbestuurders van de ICE rijden toch ook in DE-BE-NL? Toegegeven, men zal er zowiso extra moeten bij opleiden, maar onvindbaar zijn ze niet denk ik...
Afbeelding
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Duitsers bieden flitstrein

Bericht door Hobbes »

Joris schreef:
Hobbes schreef:En waar gaan ze het personeel halen? Misschien vergeten ze even dat er nog iemand mee moet rijden ook? NS heeft nu al de grootste moeite om machinisten te vinden en op te leiden die naar België kunnen/mogen rijden.
De huidige treinbestuurders van de ICE rijden toch ook in DE-BE-NL? Toegegeven, men zal er zowiso extra moeten bij opleiden, maar onvindbaar zijn ze niet denk ik...
Ja ok, maar ik denk dat de huidige ICE bestuurders ofwel Duitsland-België rijden, ofwel Duitsland-Nederland. Dus zouden ze Duitse bestuurders opleiden om tussen België en Nederland te gaan rijden of Nederlandse bestuurders? Of komen vissen in de Belgische vijver?

Niet vergeten dat het allemaal niet zo simpel is: men moet de regelgeving van Nederland kennen, de Belgische plus de HSL regelgeving (ETCS België én ETCS Nederland).
Dat is allemaal niet in orde op een paar maanden.

De huidige Nederlandse ICE bestuurders vallen trouwens mee onder NS Hispeed, dus zouden ze zichzelf gaan beconcurreren?

Het is toch allemaal wat ingewikkelder dan sommige mensen denken, en eerlijk gezegd: Dat die LLL er eind volgend jaar gaat zijn, daar heb ik ook mijn twijfels over.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duitsers bieden flitstrein

Bericht door kika »

Die twijfels lijken me uiterst gezond: ook de nieuwe ICx bijvoorbeeld, daar wordt niet eens van uit gegaan dat die in België gaat rijden. Waar voordien enkele treinen Nederland compatibel zouden worden, is dat teruggebracht tot een 'optie'. Het is gewoon een politieke zet: als ons bedje (bijna) gespreid staat, dan kunnen we eens kijken wat we voor jullie kunnen betekenen. En als dat bedje niet klaarstaat, dan gaan we als een vermoeide peuter doen alsof we nog niet moe zijn en de hele wereld aankunnen. Het is natuurlijk ook niet makkelijk omdat er veel economische onzekerheden bestaan en tsjah, politiek, dat is niet makkelijk om mee samen te werken.
Plaats reactie