ProRail wil 3000V

t-town
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

ProRail wil 3000V

Bericht door t-town » 04 dec 2013, 23:22

Spanning verhogen naar 3000 Volt bespaart kosten

De bovenleidingspanning verhogen van 1500 naar 3000 Volt vergroot de capaciteit van het spoornet aanzienlijk. De kosten voor het aanpassen van de infra en de ombouw van het materieel zijn binnen tien jaar terugverdiend; door energiebesparing en baten uit rijtijdwinst. Dat blijkt uit een voorlopige verkenning van ProRail en NS.

(continued)
Gaw.nl


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Shrek » 05 dec 2013, 00:21

En uit welke bron komt zoiets nu weer?
Prorail is al een tijdje bezig met alle nieuwe bovenleidingen te voorzien voor 25kV. Ook de Nederlandse treinen zijn voorzien om, op termijn, een 25kV-transfo te krijgen.
3000v in Nederland is gewoon onzin, dat weet iedereen wel :roll:

FLV-FGSP
Berichten: 1563
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door FLV-FGSP » 05 dec 2013, 01:53

Er is ooit een plan geweest om over te gaan op 25 kV, maar dat is al lang geleden verworpen wegens te duur. Onder gelijkspanning blijven, maar die dan opdrijven tot 3kV wordt wel degelijk onderzocht.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6298
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door groentje » 05 dec 2013, 08:29

Inderdaad niet zo gek van die Nederlanders. Het is veel gemakkelijker om te implementeren, verhoogt de capaciteit van de bovenleiding ook al aanzienlijk, en bijkomend voordeel: hun net wordt compatibel(er) met het onze.
En Schrek: dat ideetje heb ik ook al horen passeren in Nederland, hoor, terwijl die 25 kV op de (heel) lange baan is geschoven. Nieuwe lijnen werden inderdaad met 25 kV uitgevoerd, maar er is bij mijn weten nog geen enkele bestaande infrastructuur overgegaan, noch zijn er plannen voor.

J_Vandereycken
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 09:14

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door J_Vandereycken » 05 dec 2013, 11:04

Nieuw werkterrein voor de 12, 21, 27-en :D

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Shrek » 05 dec 2013, 11:11

groentje schreef:Inderdaad niet zo gek van die Nederlanders. Het is veel gemakkelijker om te implementeren, verhoogt de capaciteit van de bovenleiding ook al aanzienlijk, en bijkomend voordeel: hun net wordt compatibel(er) met het onze.
En Schrek: dat ideetje heb ik ook al horen passeren in Nederland, hoor, terwijl die 25 kV op de (heel) lange baan is geschoven. Nieuwe lijnen werden inderdaad met 25 kV uitgevoerd, maar er is bij mijn weten nog geen enkele bestaande infrastructuur overgegaan, noch zijn er plannen voor.
Zo gaat dat nu eenmaal met lange termijn projecten, het duurt even voor je effectief verandering ziet.
Maar voor zover ik weet worden de nieuwe/vernieuwde lijnen nog steeds van 25kV-ready voorzien.
Om zo'n project kans van slagen te geven moet je een lange periode, zeker 15 jaar, consequent vasthouden aan het principe. Als je elke 5 jaar van gedacht verandert zal het niet lukken.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6298
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door groentje » 05 dec 2013, 11:51

Ook het materieel moet aangepast worden. En daar is momenteel nog geen sprake van.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Shrek » 05 dec 2013, 12:03

Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.

dentheo
Berichten: 7857
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door dentheo » 05 dec 2013, 14:07

Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Theo
Groeten vanop de Heide

K V B
Berichten: 3131
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B » 09 dec 2013, 14:26

dentheo schreef:
Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Daar past waarschijnlijk ook een omvormer "eender welke spanning" -> 1,8 kV in. En die zal mogelijks zelfs minder kosten. Kan je alsnog per geval de beste oplossing voor de bovenleiding kiezen.

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door deadlock » 12 dec 2013, 10:20

Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
VIRM-1 heeft dit niet ;)

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door deadlock » 12 dec 2013, 10:21

dentheo schreef:
Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Daar past met de huidige stand van de techniek ook wel een omvormer voor alle drie de spanningssoorten in. Vooral omdat van 1,5KV naar 3KV geen gigantische apparatuur benodigd is.

K V B
Berichten: 3131
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B » 12 dec 2013, 17:09

deadlock schreef: Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Daar past met de huidige stand van de techniek ook wel een omvormer voor alle drie de spanningssoorten in. Vooral omdat van 1,5KV naar 3KV geen gigantische apparatuur benodigd is.[/quote]

Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj » 12 dec 2013, 22:45

K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Complexer misschien wel, maar waarschijnlijk toch ook compacter, gezien er naast enkele halfgeleiders hoogstens een hoogfrequent-transformator in zal zitten, wat veel kleiner is dan een 50Hz transformator (bij het omvormen van dezelfde vermogens).

rvdborgt
Berichten: 3373
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door rvdborgt » 13 dec 2013, 00:37

K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Modern elektrisch materieel heeft wisselstroommotoren. Als ik me niet vergis, krijgen die stroom met een variabele frequentie; aan de voorkant gaat daar gelijkspanning in van rond de 2000 volt. Het maakt dan niet veel meer uit of je van 1500 of van 3000 volt die 2000 volt moet maken. Voor 3000 volt moet je alleen wat dikkere isolatoren hebben.

Groetjes,
Rian

Plaats reactie