ProRail wil 3000V

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B »

nahoj schreef:
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Complexer misschien wel, maar waarschijnlijk toch ook compacter, gezien er naast enkele halfgeleiders hoogstens een hoogfrequent-transformator in zal zitten, wat veel kleiner is dan een 50Hz transformator (bij het omvormen van dezelfde vermogens).
Zowel ABB als Bombardier ( en Alstom waarsch. ook) hebben tegenwoordig omvormers waar ook voor de conversie van wisselstroom hoog frequent transformators gebruikt worden. Dat is overigens al langer gebruikelijk bij de voeding van allerhande elektronische apparatuur. Daarom dat je GSM lader tegenwoordig niks meer weegt, en toch alle stroomsystemen in de wereld aan kan.
Een dergelijke hoogfrequente transformator kan, omdat ie zijn eigen oscillator heeft, ook zonder probleem gelijkstroom omvormen. En zo is een hoog frequente 25kV A-C -> 1,5kV Dc omvormer eigenlijk meteen een "alles tussen 1,5 en 25kV, A-C en DC" omvormer...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Modern elektrisch materieel heeft wisselstroommotoren. Als ik me niet vergis, krijgen die stroom met een variabele frequentie; aan de voorkant gaat daar gelijkspanning in van rond de 2000 volt. Het maakt dan niet veel meer uit of je van 1500 of van 3000 volt die 2000 volt moet maken. Voor 3000 volt moet je alleen wat dikkere isolatoren hebben.
Meestal wordt 1500 of 750V gebruikt, niet 2000. Die omvormers worden dus onder gelijkspanning tegenwoordig nog steeds direct (in parallel of serie, of een combinatie) aan de bovenleiding gekoppeld.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

K V B schreef:
nahoj schreef:
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Complexer misschien wel, maar waarschijnlijk toch ook compacter, gezien er naast enkele halfgeleiders hoogstens een hoogfrequent-transformator in zal zitten, wat veel kleiner is dan een 50Hz transformator (bij het omvormen van dezelfde vermogens).
Zowel ABB als Bombardier ( en Alstom waarsch. ook) hebben tegenwoordig omvormers waar ook voor de conversie van wisselstroom hoog frequent transformators gebruikt worden. Dat is overigens al langer gebruikelijk bij de voeding van allerhande elektronische apparatuur. Daarom dat je GSM lader tegenwoordig niks meer weegt, en toch alle stroomsystemen in de wereld aan kan.
Een dergelijke hoogfrequente transformator kan, omdat ie zijn eigen oscillator heeft, ook zonder probleem gelijkstroom omvormen. En zo is een hoog frequente 25kV A-C -> 1,5kV Dc omvormer eigenlijk meteen een "alles tussen 1,5 en 25kV, A-C en DC" omvormer...
Voor lagere vermogens bestaat dit inderdaad. Reeds lang voor GSM-laders en PC-voedingen, sinds minder lang voor bv. statische omvormers voor het LS-boordnet van treinen (in de gemoderniseerde vierledige MR komt er zo'n moderne omvormer, ter vervanging van de draaiënde groep). Voor tractie bestaan er echter enkel prototypes, bij mijn weten (corrigeer me gerust als er ergens al dergelijke locomotieven of motorstellen in serieproductie zouden zijn).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Modern elektrisch materieel heeft wisselstroommotoren. Als ik me niet vergis, krijgen die stroom met een variabele frequentie; aan de voorkant gaat daar gelijkspanning in van rond de 2000 volt. Het maakt dan niet veel meer uit of je van 1500 of van 3000 volt die 2000 volt moet maken. Voor 3000 volt moet je alleen wat dikkere isolatoren hebben.
Meestal wordt 1500 of 750V gebruikt, niet 2000. Die omvormers worden dus onder gelijkspanning tegenwoordig nog steeds direct (in parallel of serie, of een combinatie) aan de bovenleiding gekoppeld.
Inderdaad. Dat heeft ook te maken met de keuze van de halfgeleiders (tegenwoordig IGBT's).
Een uitzondering is de Desiro, waar de omvormers rechtstreeks op de bovenleidingsspanning (3000V nominaal dus) werken. Onder 1800V wordt een Desiro zelfs uitgeschakeld.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door rvdborgt »

nahoj schreef:Een uitzondering is de Desiro, waar de omvormers rechtstreeks op de bovenleidingsspanning (3000V nominaal dus) werken. Onder 1800V wordt een Desiro zelfs uitgeschakeld.
Interessant. De Desiro's zijn besteld met een toelating tot Roosendaal en Maastricht. Hoe gaan ze dat oplossen dan?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Waar haal jij de info dat deze besteld zijn om ook op het NS net te kunnen rijden?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Waar haal jij de info dat deze besteld zijn om ook op het NS net te kunnen rijden?
Uit mijn geheugen :)
De echte informatie staat natuurlijk in het bestek en dat heb ik niet.
Heb ik het mis dan?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Zover ik het zelf weet was dit nooit de bedoeling met de desiro, de HLE18 zou wel de grensbaanvakken moeten aankunnen in de toekomst maar zoals we zelf weten staat dit laatste nog niet op het prioriteitenlijstje.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

Er is oorspronkelijk geen enkel grensbaanvak gevraagd in het lastenboek Desiro.
Homologatie Hergenrath-Aachen en Luxemburg staat echter wel op de planning.

HLE 18 inderdaad Roosendaal, Maastricht, Aachen en Luxemburg + Frankrijk.

Beide hangen echter minstens af van stabiliteit omtrent software/ETCS. En dat staat niet laag op het prioriteitenlijstje.
carlos

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door carlos »

rvdborgt schreef:
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Modern elektrisch materieel heeft wisselstroommotoren. Als ik me niet vergis, krijgen die stroom met een variabele frequentie; aan de voorkant gaat daar gelijkspanning in van rond de 2000 volt. Het maakt dan niet veel meer uit of je van 1500 of van 3000 volt die 2000 volt moet maken. Voor 3000 volt moet je alleen wat dikkere isolatoren hebben.

Groetjes,
Rian

ter illustratie beschrijving HLE13
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7247,d.d2k
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B »

[quote="nahoj"
Voor lagere vermogens bestaat dit inderdaad. Reeds lang voor GSM-laders en PC-voedingen, sinds minder lang voor bv. statische omvormers voor het LS-boordnet van treinen (in de gemoderniseerde vierledige MR komt er zo'n moderne omvormer, ter vervanging van de draaiënde groep). Voor tractie bestaan er echter enkel prototypes, bij mijn weten (corrigeer me gerust als er ergens al dergelijke locomotieven of motorstellen in serieproductie zouden zijn).[/quote]

In serie bij zwaarder materiaal bestaat het nog niet. ABB heeft echter wel bij wijze van proef een aantal SBB rangeerlocomotieven uitgerust. ABB zelf vindt het concept ondertussen productierijp. Ik vermoed dat we het echter als eerste in meersysteem trams gaan zien, niet in treinstellen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

K V B schreef:
nahoj schreef: Voor lagere vermogens bestaat dit inderdaad. Reeds lang voor GSM-laders en PC-voedingen, sinds minder lang voor bv. statische omvormers voor het LS-boordnet van treinen (in de gemoderniseerde vierledige MR komt er zo'n moderne omvormer, ter vervanging van de draaiënde groep). Voor tractie bestaan er echter enkel prototypes, bij mijn weten (corrigeer me gerust als er ergens al dergelijke locomotieven of motorstellen in serieproductie zouden zijn).
In serie bij zwaarder materiaal bestaat het nog niet. ABB heeft echter wel bij wijze van proef een aantal SBB rangeerlocomotieven uitgerust. ABB zelf vindt het concept ondertussen productierijp. Ik vermoed dat we het echter als eerste in meersysteem trams gaan zien, niet in treinstellen.
Het waren die prototypes van ABB waar ik inderdaad ook al had over gelezen.
Het grootste voordeel zal wellicht het gemak zijn waarmee meersysteem-voertuigen zullen kunnen gebouwd worden.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door FLV-FGSP »

ProRail is niet tegen verhoging van de bovenleidingspanning:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/treine ... IHxaNwxIo/
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door bobke »

In België is bijna alles 3kv zeker? Dus België heeft een optimaal net dan (3kv is het beste, tenzij je op hoogspanningslijnen wilt rijden, dan is er 25 kv?)? De treinen rijden hier zuiniger en leveren energie terug aan het net?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Dat terugleveren is beperkt omdat je niet kan terugsturen naar het onderstation. Je geeft terug en dat gaat naar andere treinen in die zone. Enkel op wisselspanningsvoeding kan er volwaardig worden teruggestuurd.
Plaats reactie