Pagina 1 van 4

ProRail wil 3000V

Geplaatst: 04 dec 2013, 23:22
door t-town
Spanning verhogen naar 3000 Volt bespaart kosten

De bovenleidingspanning verhogen van 1500 naar 3000 Volt vergroot de capaciteit van het spoornet aanzienlijk. De kosten voor het aanpassen van de infra en de ombouw van het materieel zijn binnen tien jaar terugverdiend; door energiebesparing en baten uit rijtijdwinst. Dat blijkt uit een voorlopige verkenning van ProRail en NS.

(continued)
Gaw.nl

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 00:21
door Shrek
En uit welke bron komt zoiets nu weer?
Prorail is al een tijdje bezig met alle nieuwe bovenleidingen te voorzien voor 25kV. Ook de Nederlandse treinen zijn voorzien om, op termijn, een 25kV-transfo te krijgen.
3000v in Nederland is gewoon onzin, dat weet iedereen wel :roll:

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 01:53
door FLV-FGSP
Er is ooit een plan geweest om over te gaan op 25 kV, maar dat is al lang geleden verworpen wegens te duur. Onder gelijkspanning blijven, maar die dan opdrijven tot 3kV wordt wel degelijk onderzocht.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 08:29
door groentje
Inderdaad niet zo gek van die Nederlanders. Het is veel gemakkelijker om te implementeren, verhoogt de capaciteit van de bovenleiding ook al aanzienlijk, en bijkomend voordeel: hun net wordt compatibel(er) met het onze.
En Schrek: dat ideetje heb ik ook al horen passeren in Nederland, hoor, terwijl die 25 kV op de (heel) lange baan is geschoven. Nieuwe lijnen werden inderdaad met 25 kV uitgevoerd, maar er is bij mijn weten nog geen enkele bestaande infrastructuur overgegaan, noch zijn er plannen voor.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 11:04
door J_Vandereycken
Nieuw werkterrein voor de 12, 21, 27-en :D

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 11:11
door Shrek
groentje schreef:Inderdaad niet zo gek van die Nederlanders. Het is veel gemakkelijker om te implementeren, verhoogt de capaciteit van de bovenleiding ook al aanzienlijk, en bijkomend voordeel: hun net wordt compatibel(er) met het onze.
En Schrek: dat ideetje heb ik ook al horen passeren in Nederland, hoor, terwijl die 25 kV op de (heel) lange baan is geschoven. Nieuwe lijnen werden inderdaad met 25 kV uitgevoerd, maar er is bij mijn weten nog geen enkele bestaande infrastructuur overgegaan, noch zijn er plannen voor.
Zo gaat dat nu eenmaal met lange termijn projecten, het duurt even voor je effectief verandering ziet.
Maar voor zover ik weet worden de nieuwe/vernieuwde lijnen nog steeds van 25kV-ready voorzien.
Om zo'n project kans van slagen te geven moet je een lange periode, zeker 15 jaar, consequent vasthouden aan het principe. Als je elke 5 jaar van gedacht verandert zal het niet lukken.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 11:51
door groentje
Ook het materieel moet aangepast worden. En daar is momenteel nog geen sprake van.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 12:03
door Shrek
Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 05 dec 2013, 14:07
door dentheo
Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 09 dec 2013, 14:26
door K V B
dentheo schreef:
Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Daar past waarschijnlijk ook een omvormer "eender welke spanning" -> 1,8 kV in. En die zal mogelijks zelfs minder kosten. Kan je alsnog per geval de beste oplossing voor de bovenleiding kiezen.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 12 dec 2013, 10:20
door deadlock
Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
VIRM-1 heeft dit niet ;)

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 12 dec 2013, 10:21
door deadlock
dentheo schreef:
Shrek schreef:Alle VIRM's en SLT's hebben een ruimte voorzien voor een 25kV transfo.
Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Daar past met de huidige stand van de techniek ook wel een omvormer voor alle drie de spanningssoorten in. Vooral omdat van 1,5KV naar 3KV geen gigantische apparatuur benodigd is.

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 12 dec 2013, 17:09
door K V B
deadlock schreef: Dan past daar waarschijnlijk ook een omvormer 3KV- 1,8 KV in...
Daar past met de huidige stand van de techniek ook wel een omvormer voor alle drie de spanningssoorten in. Vooral omdat van 1,5KV naar 3KV geen gigantische apparatuur benodigd is.[/quote]

Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 12 dec 2013, 22:45
door nahoj
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Complexer misschien wel, maar waarschijnlijk toch ook compacter, gezien er naast enkele halfgeleiders hoogstens een hoogfrequent-transformator in zal zitten, wat veel kleiner is dan een 50Hz transformator (bij het omvormen van dezelfde vermogens).

Re: ProRail wil 3000V

Geplaatst: 13 dec 2013, 00:37
door rvdborgt
K V B schreef:Van 1,5kVDC naar 3kVDC is complexer dan van 25kV AC naar 1,5kV DC hoor. Een gelijkstroom omvormer is meestal een DC-AC-DC omvormer...
Modern elektrisch materieel heeft wisselstroommotoren. Als ik me niet vergis, krijgen die stroom met een variabele frequentie; aan de voorkant gaat daar gelijkspanning in van rond de 2000 volt. Het maakt dan niet veel meer uit of je van 1500 of van 3000 volt die 2000 volt moet maken. Voor 3000 volt moet je alleen wat dikkere isolatoren hebben.

Groetjes,
Rian