ProRail wil 3000V

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steve »

bobke schreef:In België is bijna alles 3kv zeker? Dus België heeft een optimaal net dan (3kv is het beste, tenzij je op hoogspanningslijnen wilt rijden, dan is er 25 kv?)? De treinen rijden hier zuiniger en leveren energie terug aan het net?
Niet "bijna alles" is overigens 3 kV, je hebt ook heel wat kilometers:

- 25 kV: alle hogesnelheidslijnen (HSL 1 Brussel - Franse grens, HSL 2 Leuven - Luik, HSL 3 Luik - Hergenrath, HSL 4 Antwerpen - Nederlandse grens) + lijn 166/165 van Dinant tot de Luxemburgse & Franse grens + lijn 42 van Rivage tot de Luxemburgse grens

- 15 kV: een klein stukje op goederenlijn 24, tussen Moresnet en de Duitse grens

- Geen bovenleiding: de paar resterende diesellijnen met reizigersdienst (rond Gent, Charleroi en in de Kempen) + een heel pak lijnen die enkel nog voor goederen gebruikt worden

(3 kV wordt overigens ook al als hoogspanning beschouwd)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door groentje »

3 kV is verre van ideaal, maar al een heel stuk efficiënter dan 1,5 kV, zoals in Nederland. En de aanpassingen aan infrastructuur zijn lang niet zo ingrijpend.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Dat terugleveren is beperkt omdat je niet kan terugsturen naar het onderstation. Je geeft terug en dat gaat naar andere treinen in die zone. Enkel op wisselspanningsvoeding kan er volwaardig worden teruggestuurd.
Terugleverende onderstations voor gelijkspanning bestaan inmiddels ook.

Groetjes,
Rian
pietje

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef:Terugleverende onderstations voor gelijkspanning bestaan inmiddels ook.
... Maar kosten volgens mij meer dan ze ooit kunnen opbrengen op de meeste plaatsen.

Dat ProRail niet tegen de verhoging van de spanning op de bovenleidingen is, kan ik begrijpen. Voor hen is de aanpassing dan ook niet zo ingrijpend.
De aanpassingen aan het rollend materieel is dan weer wel iets om zorgen over te baren, zoals in het artikel te lezen staat.
Het zou mij zelfs niet verbazen als sommige types treinstellen goedkoper om te bouwen zijn naar 25kV AC dan naar 3000V DC

Langs de andere kant zou het vooral voor grensoverschrijdend verkeer en goederentreinen een enorme verbetering zijn, maar eigenlijk voor het gehele treinverkeer in NL.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B »

Steve schreef: Niet "bijna alles" is overigens 3 kV, je hebt ook heel wat kilometers:

- 25 kV: alle hogesnelheidslijnen (HSL 1 Brussel - Franse grens, HSL 2 Leuven - Luik, HSL 3 Luik - Hergenrath, HSL 4 Antwerpen - Nederlandse grens) + lijn 166/165 van Dinant tot de Luxemburgse & Franse grens + lijn 42 van Rivage tot de Luxemburgse grens
Is het niet de bedoeling dat Namen - Luxemburg ook onder 25 kV komt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Het is de bedoeling alles ten zuiden van Samber en Maas op 25kV te zetten. Te starten met L162 wat al een stevige brok zal zijn. Een lijn van ongeveer 140km.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steve »

Steven schreef:Het is de bedoeling alles ten zuiden van Samber en Maas op 25kV te zetten. Te starten met L162 wat al een stevige brok zal zijn. Een lijn van ongeveer 140km.
Oei, dan zullen er wel wat spanningssluizen zijn tussen Charleroi en Namen, waar de spoorlijn een stuk of tien keer wisselt van kant van de Samber... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Bibke »

Steven schreef:Het is de bedoeling alles ten zuiden van Samber en Maas op 25kV te zetten. Te starten met L162 wat al een stevige brok zal zijn. Een lijn van ongeveer 140km.
Men is begonnen in het zuiden van lijn 162 en de planning is om eind 2015 de buurt van Ciney te beginnen. Dus men is toch al serieus opgeschoten.
Gelijktijdig zal de lijnsnelheid aangepast worden om 160 km/h te kunnen gaan rijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Het eerste stuk tussen Namur en Naninne is ook al klaar hoor.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Bibke »

Steven schreef:Het eerste stuk tussen Namur en Naninne is ook al klaar hoor.
Is de buurt van Ciney het laatste stuk dat nog gedaan moet worden?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Er is nog veel werk hoor. Men werkt in verschillende stukken. Namur - Naninne. Hatrival - lavaux. Arlon - grens. Sommige van deze stukken zijn klaar of bijna klaar.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Bibke »

Bibke schreef:
Steven schreef:Het is de bedoeling alles ten zuiden van Samber en Maas op 25kV te zetten. Te starten met L162 wat al een stevige brok zal zijn. Een lijn van ongeveer 140km.
Men is begonnen in het zuiden van lijn 162 en de planning is om eind 2015 de buurt van Ciney te beginnen. Dus men is toch al serieus opgeschoten.
Gelijktijdig zal de lijnsnelheid aangepast worden om 160 km/h te kunnen gaan rijden.
Sorry, ik bedoelde eind 2014.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:
rvdborgt schreef:Terugleverende onderstations voor gelijkspanning bestaan inmiddels ook.
... Maar kosten volgens mij meer dan ze ooit kunnen opbrengen op de meeste plaatsen.
Hoe komt dat dan? Heb je daar cijfrs over?
pietje schreef:Het zou mij zelfs niet verbazen als sommige types treinstellen goedkoper om te bouwen zijn naar 25kV AC dan naar 3000V DC
Voor welk materieel zou dat dan zo zijn en waarom?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Shrek »

pietje schreef:
rvdborgt schreef:... Maar kosten volgens mij meer dan ze ooit kunnen opbrengen op de meeste plaatsen.
Hoe komt dat dan? Heb je daar cijfrs over?
Niemand doet natuurlijk de moeite/kosten om dat te gaan onderzoeken, maar bij Infrabel is het heel duidelijk: elke component die je systeem ingewikkelder maakt laat de kosten enorm de hoogte ingaan.
Dat is dan ook één van de grote voordelen van 25kV~: de onderstations worden veel eenvoudiger waardoor de onderhoudskosten gevoelig dalen. Enkel transfo, schakelaars en meetapparatuur: robuust en goedkoop.
Nu zijn de gelijkrichters het zwakke punt van de onderstations, jij zou er dan nog eens evenveel wisselrichters bij installeren waardoor niet enkel de kosten maar ook de kans op fouten gevoelig toeneemt.
Heel slecht plan als je het mij vraagt :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door rvdborgt »

[quotes gecorrigeerd]
Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
pietje schreef:... Maar kosten volgens mij meer dan ze ooit kunnen opbrengen op de meeste plaatsen.
Hoe komt dat dan? Heb je daar cijfrs over?
Niemand doet natuurlijk de moeite/kosten om dat te gaan onderzoeken
Dus je hebt geen gegevens.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie