Niet "bijna alles" is overigens 3 kV, je hebt ook heel wat kilometers:bobke schreef:In België is bijna alles 3kv zeker? Dus België heeft een optimaal net dan (3kv is het beste, tenzij je op hoogspanningslijnen wilt rijden, dan is er 25 kv?)? De treinen rijden hier zuiniger en leveren energie terug aan het net?
- 25 kV: alle hogesnelheidslijnen (HSL 1 Brussel - Franse grens, HSL 2 Leuven - Luik, HSL 3 Luik - Hergenrath, HSL 4 Antwerpen - Nederlandse grens) + lijn 166/165 van Dinant tot de Luxemburgse & Franse grens + lijn 42 van Rivage tot de Luxemburgse grens
- 15 kV: een klein stukje op goederenlijn 24, tussen Moresnet en de Duitse grens
- Geen bovenleiding: de paar resterende diesellijnen met reizigersdienst (rond Gent, Charleroi en in de Kempen) + een heel pak lijnen die enkel nog voor goederen gebruikt worden
(3 kV wordt overigens ook al als hoogspanning beschouwd)