ProRail wil 3000V

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Dus je hebt geen gegevens.
Sommige dingen zijn zo triviaal dat je er geen dure studies aan besteed. Elektriciteit = goedkoop, wisselrichters = duur. Dus er valt daar geen economisch voordeel te halen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

HLE 18 bewijst dat recuperatie onder 3kV ook zònder bidirectionele onderstations al bijna altijd mogelijk is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door dentheo »

??? ik dacht dat het aan de verdeling van de gelijkstroomnetten ligt, of energie teruggewonnen kan worden, niet zo zeer aan de lok.
Woordje uitleg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Dus je hebt geen gegevens.
Sommige dingen zijn zo triviaal dat je er geen dure studies aan besteed. Elektriciteit = goedkoop, wisselrichters = duur. Dus er valt daar geen economisch voordeel te halen.
Valt die prijs met de moderne vermogenselektronica niet best mee? Zou het bij nieuwbouw (vervanging van versleten onderstations) niet best te overwegen zijn?

Veel modern rollend materieel heeft zo'n 'dure' 4-kwadrantomvormers aan boord voor recuperatie onder wisselspanning. Hoewel gewoon in een rheostaat pompen veel eenvoudiger zou zijn...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:??? ik dacht dat het aan de verdeling van de gelijkstroomnetten ligt, of energie teruggewonnen kan worden, niet zo zeer aan de lok.
Woordje uitleg ?
De recuperatiesturing (in grote lijnen: het onder controle houden van de spanning) op HLE 18 werkt bijzonder goed. Waarmee dus het bewijs geleverd kan worden.
Op HLE 23 bv. was dat wel wat anders :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door dentheo »

Begrijp ik het zo, dat een 18 altijd zal trachten terug te leveren, maar als de spanning stijgt (het net het vermogen niet opneemt) dan steekt hij van die energie meer en meer in weerstanden (met die befaamde ventilator).
Als er dan een ander trein start in dezelfde sectie, swapt hij aanstonds van weerstanden terug op het net ?
Hoe "nauwkeurig" regelt hij zo de bovenleidingspanning ? 50-100V ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Steven »

Je kan de spanning gerust een paar 100V zien stijgen hoor op bepaalde stukken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door dentheo »

Maar die spanning zag je altijd fladderen in functie van het optrekken van vooroprijdende treinen .
"Hoor " je de 18 dan daarop reageren ? Kan misschien alleen via geluid ventilator ?
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
pietje schreef:Het zou mij zelfs niet verbazen als sommige types treinstellen goedkoper om te bouwen zijn naar 25kV AC dan naar 3000V DC
Voor welk materieel zou dat dan zo zijn en waarom?
Is VIRM niet op de inbouw van een Transformator + Gelijkrichter voorbereid?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door deadlock »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:
pietje schreef:Het zou mij zelfs niet verbazen als sommige types treinstellen goedkoper om te bouwen zijn naar 25kV AC dan naar 3000V DC
Voor welk materieel zou dat dan zo zijn en waarom?
Is VIRM niet op de inbouw van een Transformator + Gelijkrichter voorbereid?
Alles behalve de eerste serie.
pietje

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door pietje »

^^ En bij enkeldeks materieel een transformator en gelijkrichters toevoegen, bv op het dak van het rijtuig met de 25kV stroomafnemer, is niet zo'n groot probleem.
dan lever je uiteindelijk gewoon 1800V af op de plaats waar je die normaal gezien krijgt.

Enkel de besturing voor de omschakeling moet dan nog toegevoegd worden, maar dat lijkt mij wel doenbaar, maar moet natuurlijk per type bekeken worden.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door nahoj »

pietje schreef:^^ En bij enkeldeks materieel een transformator en gelijkrichters toevoegen, bv op het dak van het rijtuig met de 25kV stroomafnemer, is niet zo'n groot probleem.
dan lever je uiteindelijk gewoon 1800V af op de plaats waar je die normaal gezien krijgt.

Enkel de besturing voor de omschakeling moet dan nog toegevoegd worden, maar dat lijkt mij wel doenbaar, maar moet natuurlijk per type bekeken worden.
Een transformator is een zwaar onderdeel. Het is niet op voorhand gegeven dat een rijtuig/dak dat daar oorspronkelijk niet voor ontworpen is, dat zomaar kan dragen.
Daar hoort bovendien een geforceerde olie-koelinstallatie bij.
Ook de gelijkrichter neemt plaats in, en moet gekoeld worden.

Daarbij moet de ophanging van dat rijtuig aangepast worden aan de hogere belasting, en moet de flexibiliteit (=> gabarit) en stabiliteit opnieuw gegarandeerd worden (het zwaartepunt is immers enorm verplaatst).

En je vergeet dan nog een resem hoogspanningsonderdelen (hoofdschakelaar, tastinrichting, overspanningsafleider) en de volledig te herbekijken hoogspanningsbekabeling en mogelijks eveneens de isolatie van de bestaande (1,5kV) dakcomponenten.

Meer dan waarschijnlijk vergeet ik nog een aantal belangrijke zaken.

Zo evident is dat dus niet, qua kost noch technische haalbaarheid.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Zo evident is dat dus niet, qua kost noch technische haalbaarheid.
Ik had net begrepen dat het voor een MS96 wel redelijk simpel was.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: ProRail wil 3000V

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:
nahoj schreef:Zo evident is dat dus niet, qua kost noch technische haalbaarheid.
Ik had net begrepen dat het voor een MS96 wel redelijk simpel was.
Hiervan bestaat reeds een tweespanningsversie, de plaats voor de transformator is voorzien (en is bij de éénspanningsversie zelfs opgevuld met ballastmassa!)
Maar een voertuig dat bij het ontwerp hier helemaal niet op voorzien is zal wel meer problemen geven.
Plaats reactie