Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door kika »

Er komt een fietssnelweg http://www.dichtbij.nl/heerlen/regionaa ... ersa-.aspx
Bij Aachen West wordt er 1 en ander gebouwd (14.000 m² ), RWTH-Campus heet dat daar: http://www.knowlinx.eu/nl/infocenter/ni ... iter//286/ En in Heerlen werd er net vrij veel aan onderwijsinstellingen gebouwd. Dat is iets verder van het spoor. Van andere nieuwe 'campus' of onderwijsinstellingen in die regio ben ik niet op de hoogte. Er staat aardig wat leeg van de Akense universiteit en beide regio's smijten graag met geld naar prestigeprojecten ('Parkstad' is nog zo'n megalomaan idee dat bij de lokale bevolking zo goed als niet aanslaat).
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door ReisThijs »

Er waren ook plannen voor een nieuwe spoorverbinding tussen Kerkrade en Aachen, langs het bedrijventerrein Avantis (dit wordt ook wel een campus genoemd). Dat plan lijkt nu echter te zijn uitgesteld, de verwachting is dat het niet vóór 2020 kan worden gerealiseerd: http://www.limburger.nl/article/2013121 ... /131208999

De verbetering van de bestaande route via Herzogenrath heeft nu voorrang.
Er is ook gesproken over het (deels) dubbelspoor maken van het traject, dat zou nodig zijn om naast een IC, ook nog een stoptrein te laten rijden tussen Heerlen en Aachen.

Als er alleen een IC zou gaan rijden zou het in 2007 geopende stationnetje Eygelshoven Markt mogelijk weer gesloten worden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door kika »

Eygelshoven Markt lijkt me toch wel behoorlijk goed te werken: aardig wat forenzen en scholieren, tot en met de trein van 22:28 zie ik er mensen uit- en opstappen (toegegeven, ik neem die trein maar 10 à 20x per jaar, bijna steeds doordeweeks en nooit in de ochtendspits). Ik vind het moeilijk om in te schatten wat momenteel prioriteit zou moeten hebben: aantal sporen of het elektrificeren.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door giuseppe »

Robert M. VAN KOOY schreef:Hallo,

Ik heb nooit gelezen dat de lijn Heerlen-Herzogenrath op dubbelspoor gebracht zou worden, maar het lijkt me niet geheel uitgesloten dat men daartoe zal overgaan.

Gegroet,

Rob
dentheo schreef:Komt langs die lijn geen soort" campus" voor hoger onderwijs ? Of is dat weer een andere lijn ?
Het op dubbelspoor brengen is altijd de bedoeling geweest, en met het voorlopig schrappen van de Avantislijn (Het grensoverschrijdende bedrijvenpark dat waarschijnlijk nooit vol gaat komen) komt daar ook geld voor beschikbaar.
Overigens zijn de plannen qua exploitatie gewijzigd, de provincie kiest nu voor een doorkoppeling naar Maastricht ipv Sittard-Eindhoven. Dit gaat samen met Maastricht - Luik als optie in de nieuwe aanbesteding opgenomen worden, zodat er een gekoppelde dienst Aken - Heerlen - Maastricht - Luik zou kunnen ontstaan. (2 uiteinden worden als aparte onderdelen in de aanbesteding opgenomen, zodat er altijd beslist kan worden om een van beiden of allebei geschrapt kunnen worden bij onoverkomelijke problemen met vervoerders/netwerkbeheerders)

https://www.mijnbabs.nl/babsapi/publicd ... g&id=17171
https://www.mijnbabs.nl/babsapi/publicd ... g&id=17227
Robert M. VAN KOOY

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Dank Giuseppe voor de toezending van de officiële - en actuele! - documenten.

Uit lezing daarvan valt te concluderen dat de wens in Limburg groot is om de (internationale) vervoersrelaties per spoor een stevige impuls te geven, waarbij de opstellers van het rapport duidelijk rekening houden met de "stroperigheid" van de besluitvorming omdat meerdere autoriteiten (ieder met hun specifieke benadering van de aangelegenheid) daarbij betrokken zijn.

Met name bij de grensoverschrijding van Hamont naar Weert hangt de politieke "IJzeren Rijn wolk" duidelijk boven de hele planningmakerij. Tussen Venlo en het Roergebied ligt een uiterst hinderlijk enkelspoortraject en - hoe dan ook - is het definitieve "groene licht" voor spoorverdubbeling aldaar door de Duitse autoriteiten nog steeds niet gegeven. De dreiging van de "Rotterdamse haven wolk" hangt boven dat plan. Bij de grensovergang nabij Herzogenrath spelen interne Nederlandse vraagstukken een wezenlijke rol in de vorm van de angst (wéér zo'n wolk") dat een doorgaande IC-lijn (minimaal tussen Eindhoven en Aken) een afzuigende kracht heeft op het passagiersaanbod voor de ICE via Arnhem.

Tja, dat krijg je ervan als het "zicht op het buitenland" van de Europese spoorwegmaatschappijen wel uiterst beperkt is geworden. Europa mag dan - volgens zijn eigen propagandamachine - de binnengrenzen voor een groot deel hebben geslecht, maar een grensoverschrijdende spoor- en autobusexploitatie wordt gekenmerkt door een berg van problemen die veel weg hebben van ordinaire chicanes op grond van eigenbelang en vrees voor concurrentie.

Nogmaals dank en gegroet,

Rob
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door groentje »

De provincie Limburg wil er echter wel voor gaan. Begrijpelijk, zij zijn langs 3 kanten verbonden met dat buitenland, het zou maar te gek zijn om als een soort schiereiland te willen functioneren. Ik heb er dus wel wat vertrouwen in dat minstens een deel van de plannen worden verwezenlijkt.
Plaats reactie