Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Robert M. VAN KOOY

Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Hallo,

Er was al eerder sprake van dat het grenstraject tussen Heerlen (NL) en Herzogenrath (D) onder de draad zou komen. Nu blijkt uit persberichten dat de daartoe benodigde internationale afspraken zijn gemaakt. Het zou in 2015 al gerealiseerd kunnen zijn. Ik stel mezelf wel de vraag welk materieel dan wordt ingezet aangezien er sprake is van doorgaande treinen tussen Eindhoven en Aken (en ook wellicht tussen Maastricht via Schin op Geul en Aken!). Daarbij krijgen die doorgaande treinen te maken met twee verschillende stroomsystemen: 1500V (of hoeveel hoger dat Nederlandse gelijkstroomvoltage dan ook wezen mag) en 15kV/16,7 Hz op het Duitse traject. Op zichzelf uiteraard niet meer een al te lastig te nemen barrière. Maar aangezien noch de NS noch DB uiblinken door specifiek elektrisch materieel voor dergelijke (deels min of meer secundaire) lijnen wel interessant om te weten met welk materieel?: Een Intercity Eindhoven-Aken valt op het Nederlandse deeltraject Eindhoven en Heerlen moeilijk voor te stellen als een bi-courant treinstel voor secundaire lijnen , daar moet "steviger" materieel met méér capaciteit aan te pas komen. Wordt dat dan een trek-duwtrein met bicourante TRAXX-loc - internationaal inzetbare rijtuigen - stuurstandrijtuig (dat geschikt is voor bi-courante aansturing van de loc)? Die capaciteit lijkt mij evenwel weer te groot voor het deeltraject Heerlen-Aken. Men zou ook kunnen beslissen op het Nederlandse traject de TRAXX-loc in het midden van de trein te laten lopen met in de richting Aken de genoemde internationaal in te zetten rijtuigen + stuurstandrijtuig op kop en achter de loc een aantal rijtuigen + stuurstandrijtuig die in Heerlen afgekoppeld worden en na terugkeer in Heerlen vanuit Duitsland van een TRAXX-loc met rijtuigen aldaar weer aangekoppeld worden. Dat vereist dan wel automatische koppelingen op zijn minst aan één zijde van de TRAXX en aan het uiteinde van de in Nederland achterblijvende treinstam.

Als laatstgenoemde modus wordt gekozen zouden uiteraard ook zondermeer rechtstreekse treinen vanuit de Nederlandse Randstad naar Aken v.v. kunnen worden ingezet. Daarbij hoor ik de "Utrechtse" belanghebbenden bij de ICE-diensten tussen Amsterdam via Emmerich overigens wel al "piepen" uit vrees voor verlies van klanten.

In Nederland hebben we tamelijk veel ervaring met treinstellen die onderweg af- en aangekoppeld worden, maar vanuit Duitsland heb ik minder positieve berichten over dat onderweg af- en aankoppelen vernomen. Bij de ICE bijvoorbeeld gaat dat beslist niet altijd goed ! Is dat een aanvaardbaar risico bij de dienstuitvoering?

Als inderdaad tussen Maastricht en Aken ook rechtreeks materieel zou worden ingezet dan lijkt me de inzet van vierdelige bicourante treinstellen bestemd voor min of meer secundaire lijnen wel een haalbare kaart.

Nog wat verder denkende: Hoe interessant wordt het dan voor de NMBS om vanuit Antwerpen via Weert-Roermond -Heerlen treinen in te zetten naar Aken (+ Keulen)....Inzet van dergelijke internationale verbindingen staat op grond van de EU-reglementen iedere spoorwegmaatschappij vrij als ze fit, willing and able zijn om dergelijke diensten uit te voeren!

Ik ben benieuwd naar de welkome - ook kritische! -reacties op dit bericht!

Gegroet,

Rob
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Steve »

Niet te veel vooruitlopen op de zaken, zou ik zeggen... eerst en vooral moet die draad er draadwerkelijk (roflmao) hangen, dan moet er inderdaad geschikt materieel zijn, dan moet er een echte wil zijn bij alle betrokken partijen om er ook echt langeafstandsverbindingen over in te leggen.
Robert M. VAN KOOY

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Dag Steve,

Met jouw afwachtende commentaar ben ik het geheel eens. Daarom ben ik dit "draadje" dan ook met een onmiskenbare kritische ondertoon begonnen.

Voor wat betreft het aanbrengen van de bovenleidingsdraad, ach, daar zie ik niet de grootste problemen opdagen. Wél waar het gaat om de inzet van geschikt elektrisch materieel. Nogmaals, de planning is voor 2015 en dat is ook in mijn ogen al héél snel, zeker waar zo op het eerste gezicht in Nederland geen materieel gereed staat om die internationale vervoerstaak op zich te gaan nemen. Ook in Duitsland is mijns inziens het aanbod van materieel (mede) geschikt voor 1500V= nauwelijks bestaand. Of andere landen kunnen inspringen? Ik denk daarom dat het bi-courante materieel dus alsnog besteld zal moeten worden (dat neemt jaren) of gehuurd. Bij dat laatste denk ik dan al snel aan meerstrooms TRAXX'en aangezien de NS daar sowieso een groter aantal van wil aanschaffen (en daar - naar het zich laat aanzien - al mee bezig is). "Eindelijk" zou ik daar aan willen toevoegen. Het is bijna te gek voor woorden dat een land als Nederland met een van de grootste im- en exporquotes van de hele wereld (en een haven als Rotterdam!) geen adequaat eigen tractiematerieel heeft dat mede naar het omringende buitenland kan worden ingezet. Nou goed, er rijden inmiddels in Nederland een aantal TRAXX'en rond (waarvan het Fyra-kenmerk aan het verbleken is), maar die doen nu al dienst in de vervangende IC diensten via de Hoge Snelheidslijn. En ook weet ik uiteraard dat Railion/Schenker, SBB, BLS en nog een paar maatschappijen met eigen multi-courant tractiematerieel het goederenvervoer per spoor door Nederland in handen hebben, maar tóch.....

En dan de vraag op welke trajecten die reizigerstreinen via Heerlen zouden kunnen worden ingezet: Eindhoven - Aken is mijns inziens onvoldoende. Aan beide kanten van dat traject zou een verlenging enerzijds naar de Randstad en anderzijds minstens naar Keulen minstens noodzakelijk zijn. Reizigers op internationale trajecten hebben weinig interesse als er in Eindhoven en Aken zou moeten worden overgestapt. Dan kiezen ze eerder voor de directe ICE vanuit Amsterdam naar Keulen/Frankfurt/Bazel.

Een heel andere zaak is het "lokale" vervoer tussen Maastricht en Aken net zoals tussen Maastricht en Luik (en wellicht binnenkort ook tussen Maastricht en Hasselt). Dat is specifiek regionaal verkeer waar ik best wel wat in zie en dat lijkt me in België ook als ik dit forum goed lees.

Als ik dus "voor de troepen uit marcheer", dan is het om duidelijk te maken, dat ik het zal toejuichen als tussen Heerlen en Aken elektrische treinen kunnen gaan rijden, maar als het de bedoeling is dat deze méér dan alleen regionaal verkeer zouden gaan verrichten dan moeten die treinen wel verder dan vanuit Eindhoven en vanuit Aken komen!

Gegroet,

Rob
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Shrek »

Bij dit soort verhaal hoop ik vooral dat de huidige situatie min of meer behouden blijft.
Wie weet moet je wel overstappen op de grens wegens tekort aan elektrisch materieel :roll:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door kika »

Huidige situatie is Heerlen-Aken(-Stolberg), dus overstappen (na)bij de grens is hoe het nu is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door K V B »

Robert M. VAN KOOY schreef:
En dan de vraag op welke trajecten die reizigerstreinen via Heerlen zouden kunnen worden ingezet: Eindhoven - Aken is mijns inziens onvoldoende. Aan beide kanten van dat traject zou een verlenging enerzijds naar de Randstad en anderzijds minstens naar Keulen minstens noodzakelijk zijn. Reizigers op internationale trajecten hebben weinig interesse als er in Eindhoven en Aken zou moeten worden overgestapt. Dan kiezen ze eerder voor de directe ICE vanuit Amsterdam naar Keulen/Frankfurt/Bazel.
Zou het niet beter zijn om te ijveren voor een IC Randstad - Eindhoven - Keulen via Venlo, dan via Maastricht? Dan is een "internationale regioexpress" Eindhoven - Aken een prima aanvulling.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door kika »

Den Haag -Venlo- Mönchengladbach? Waar heb ik dat eerder gezien :mrgreen: Teveel een directe concurrent van de ICE, ben ik bang. I.p.v. een stoptreintje Heerlen-Aachen zou iets sneller doorgaander mooi zijn, maar die reizigersaantallen zijn toch vrij beperkt. Veel mensen zie je ook met de auto tot Herzogenrath gaan om dan verder de trein te nemen. De tarifering zit daar voor iets tussen.
Robert M. VAN KOOY

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Shrek schreef:Bij dit soort verhaal hoop ik vooral dat de huidige situatie min of meer behouden blijft.
Dag "Shrek",

Dat jij die mening bent toegedaan, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar er is hier geen sprake van "dit soort verhaal" maar van het feit dat over de elekrificatie van het betrokken grenstraject internationaal overleg is geweest dat in positieve zin is afgerond! En als zoiets een feit is dan ga ik - als verkeerseconomist - nadenken wat de gevolgen zijn van zo'n besluit, zeker als daarbij het traject Eindhoven-Aken met name is genoemd!

Enfin, we wachten maar af!

Gegroet,

Rob
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Shrek »

Robert M. VAN KOOY schreef:
Shrek schreef:Bij dit soort verhaal hoop ik vooral dat de huidige situatie min of meer behouden blijft.
Dag "Shrek",

Dat jij die mening bent toegedaan, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar er is hier geen sprake van "dit soort verhaal" maar van het feit dat over de elekrificatie van het betrokken grenstraject internationaal overleg is geweest dat in positieve zin is afgerond! En als zoiets een feit is dan ga ik - als verkeerseconomist - nadenken wat de gevolgen zijn van zo'n besluit, zeker als daarbij het traject Eindhoven-Aken met name is genoemd!

Enfin, we wachten maar af!

Gegroet,

Rob
Dat is alvast positief, hopelijk wordt het dan een echte kwalitzitsvolle verbinding :)
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door ReisThijs »

Dat de genoemde datum van 2015 gehaald wordt lijkt niet erg waarschijnlijk. Ik heb het jaartal 2017 al genoemd zien worden.

Voor de regionale treinen zie ik wel goede kansen: eind 2016 zou de nieuwe concessie voor de stoptreinen in Limburg in moeten gaan (waarin ook een aantal NS-trajecten worden opgenomen), eveneens in 2016 zou de Euregiobahn elektrisch moeten gaan rijden.
Voor die trajecten zal dus veel nieuwe elektrisch materieel aangeschaft moeten worden, het zou mooi zijn als (een deel van) dat materieel bicourant zou worden.

Naar voorbeeld van de geplande stoptrein Arnhem-Düsseldorf: speciaal daarvoor bestelt NS-dochter Abellio multicourante Flirt-treinstellen (met subsidie van verschillende overheden).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door kika »

Hopelijk zien ze dan wel in dat eerste klasse meer moet zijn dan een bordje (ja het is bij de Euregiobahn nog erger als in een Desiro) en mét sanitaire voorzieningen in de trein (ook dat ontbreekt momenteel).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Shrek »

ReisThijs schreef:Voor die trajecten zal dus veel nieuwe elektrisch materieel aangeschaft moeten worden, het zou mooi zijn als (een deel van) dat materieel bicourant zou worden.
Tricourant aub, Luik ligt op een boogscheut en heeft zeker wel potentieel :wink:
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ook intresant voor goederenverkeer die lijn bv voor omleiding naar Antwerpen bij een stremming van de Montzenlijn
ik dacht dat de lijn op dubbelspoor zou gebracht worden
Robert M. VAN KOOY

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Hallo,

Ik heb nooit gelezen dat de lijn Heerlen-Herzogenrath op dubbelspoor gebracht zou worden, maar het lijkt me niet geheel uitgesloten dat men daartoe zal overgaan.

Gegroet,

Rob
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd

Bericht door dentheo »

Komt langs die lijn geen soort" campus" voor hoger onderwijs ? Of is dat weer een andere lijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie