Pagina 1 van 1

Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 02 jan 2014, 16:22
door Trein30
Begrijpe wie het begrijpen kan:

In het Blackfrairs station te London heeft een trein van Thameslink een tamelijk bizar ongeval gehad. De trein heeft immers het dak van het station geraakt met z'n pantograaf. Gelukkig genoeg vielen er geen gewonden, maar de diensten zijn er nu wel danig verstoord.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-25576100

Nu mag iemand mij eens uitleggen hoe een trein een dak kan raken met de pantograaf? Op de foto is er trouwens geen bovenleiding te zien - laat staan at er enige plaats voor lijkt te zijn...

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 02 jan 2014, 16:35
door Steven
trein die misschien ook derde rail functie heeft en die in dit station (zonder bovenleiding) per ongeluk de panto gebruikt?

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 02 jan 2014, 17:37
door Meesterpeter
Inderdaad, is aldaar stroomvoorziening met derde rail, zoals op zoveel lijnen in en rond Londen.
Is een Class 319, welke naast derde rail stroomafnemers, ook een gewone stroomafnemers op het dak heeft. Blijkbaar is deze omhoog gegaan.......

gr Peter

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 02 jan 2014, 18:55
door Trein30
Dat verklaart inderdaad wel een heleboel. Een beetje zoals de gebeurlijke ongevalletjes met de panto op twee- of driestroomssystemen, dus...?

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 02 jan 2014, 19:00
door Steven
Met moderne treinen kan je de verkeerde stroomafnemer niet echt gebruiken. Er zitten tastkringen op die eerst nazien welke spanning er op de draad zit voor hij de verdere stroomkringen wil activeren.

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 02 jan 2014, 20:24
door Meesterpeter
......alleen was bij dit incident dus geen draad om af te tasten.
Verder vallen Class 319 treinstellen bepaald niet onder "modern" materieel, zijn nog in dienst gekomen bij British Rail.

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 04 jan 2014, 02:16
door nahoj
Steven schreef:Met moderne treinen kan je de verkeerde stroomafnemer niet echt gebruiken. Er zitten tastkringen op die eerst nazien welke spanning er op de draad zit voor hij de verdere stroomkringen wil activeren.
Die treinen hoeven daarvoor niet modern te zijn. HLE 15 (eerste meerstroommachine van de NMBS) had al een tastinrichting.

Re: Bizar treinongeval in London

Geplaatst: 04 jan 2014, 21:17
door rogiercreemers
Dat zijn treinen die vertrekken onder 25 Kv in St. Alban's, dan via St. Pancras, de Metropolitan Widened Lines en de Snow Hill Tunnel op het oude Southern netwerk belanden, dat met derde rail geƫlektrificeerd is. Omschakeling gebeurt in Farringdon of City Thameslink. Behalve in dit geval, blijkbaar.