Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TRAXX

bobby

Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TRAXX

Bericht door bobby »

Blijkbaar is er bij NS een programma opgestart om de rijtuigen ICR)Bs stuurstandrijtuigen aan te passen zodat ze trek-duw met TRAXX kunnen rijden en ETCS zodat ze op de HSL kunnen; men heeft ook de intentie om deze rijtuigen te laten homologeren voor België, zodat ze op de nieuwe Benelux (die in Bread halt houdt) kunnen dienen...

Deze rijtuigen stammen uit 1980-1982 ICR-1. oorspronkelijk waren het BD rijtuigen en in 2005 werden voorzien van een Bs snuit.


Voor NS is de leeftijd blijkbaar geen hinderpaal om ETCS in te bouwen.

ter vergelijking:
NMBS M5 bouwjaar 1985 en M4 bouwjaar 1979-1984 worden door NMBS als te oud beschouwd om toch nog ETCS te krijgen...

iemand een idee waarom NS die upgrade wel als rendabel beschouwt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Shrek »

bobby schreef:Voor NS is de leeftijd blijkbaar geen hinderpaal om ETCS in te bouwen.

ter vergelijking:
NMBS M5 bouwjaar 1985 en M4 bouwjaar 1979-1984 worden door NMBS als te oud beschouwd om toch nog ETCS te krijgen...

iemand een idee waarom NS die upgrade wel als rendabel beschouwt?
Leeftijd is geen criterium, je kan als het moet in elk materiaal ETCS inbouwen. Natuurlijk is het makkelijker in een moderne loc, maar het kan ook in een klassiekje, M2-stuurstand, loc 21 of M4.
Maar de NMBS kijkt aan tegen een grote bestelling nieuw materieel. Dan is het gewoon kapitaalvernietiging om in het oude materieel nog zo zwaar te investeren. In Nederland zullen ze niet snel nieuwe rijtuigen bestellen, dus hebben ze gewoon geen keuze.
Het zal een heel duur grapje worden om die stuurstanden "aan te passen". Ik denk dat "compleet verbouwen" een betere term is. Maar de Nederlanders hebben niet veel keus, het zal dus wel zo moeten.
pietmol

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Leeftijd is geen criterium, je kan als het moet in elk materiaal ETCS inbouwen..... In Nederland zullen ze niet snel nieuwe rijtuigen bestellen, dus hebben ze gewoon geen keuze.
Het zal een heel duur grapje worden om die stuurstanden "aan te passen". Ik denk dat "compleet verbouwen" een betere term is. Maar de Nederlanders hebben niet veel keus, het zal dus wel zo moeten.
idd ik vrees dat het ombouwen van deze oude Bs rijtuigen voor NS de enig korte termijn optie is.
bobby

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
Maar de NMBS kijkt aan tegen een grote bestelling nieuw materieel. Dan is het gewoon kapitaalvernietiging om in het oude materieel nog zo zwaar te investeren.

of het inbouwen van ETCS in een M5 BDX kapitaalsvernietiging is hangt van verschillende factoren af.


1- hoeveel kost een rijtuig M7B?
2-Hoeveel zitplaatsen heeft een rijtuig M7B?
-> prijs per zitplaats M7B
3- Hoeveel kost een rijtuig M7B(D)X?
4-Hoeveel zitplaatsen heeft een rijtuig M7B(D)X?
meerkost stuurcabine = Prijs M7B(D)X - [kostprijs zitplaats M7B x aantal zitplaatsen M7B(D)X]

5- hoeveel kost de goedkoopste ETCS implementatie voor M5BDX? (in de veronderstelling dat M5BDX reeds MUX heeft en dat deze MUX-oplossing HLE18 ondersteunt)


als NMBS in de toekomst M5 hoofdzakelijk voor P-treinen zal gebruiken (blijft gebruiken) dan kan M5 makkelijk meegaan tot 2040 (en mss zelfs langer), dus die kosten voor een eventuele ETCS implementatie kunnen nog afgeschreven worden over voldoende jaren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Shrek »

Je mag er gerust vanuit gaan dat Prijs M7B(D)X - [kostprijs zitplaats M7B x aantal zitplaatsen M7B(D)X] en "de goedkoopste" ETCS implementatie voor M5BDX heel dicht bij elkaar liggen. 18 exemplaren bijbestellen van een serie die toch al gebouwd wordt is veel makkelijker dan een heel nieuwe installatieprocedure opstarten voor de M5.
Ik begrijp trouwens "de goedkoopste" implementatie niet goed. Je kan implementeren of niet, daar zijn geen gradaties in. En de NMBS is verplicht bij de goedkoopste aanbieder van materieel te bestellen.
bobby

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door bobby »

Shrek schreef: Ik begrijp trouwens "de goedkoopste" implementatie niet goed. Je kan implementeren of niet, daar zijn geen gradaties in. En de NMBS is verplicht bij de goedkoopste aanbieder van materieel te bestellen.
er bestaan wel degelijk diverse gradaties:

1-fully integrated solution;
2-Partially integrated solution;
3-Non-integrated solution.

http://www.rssb.co.uk/sitecollectiondoc ... -final.pdf
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Shrek »

bobby schreef:
Shrek schreef: Ik begrijp trouwens "de goedkoopste" implementatie niet goed. Je kan implementeren of niet, daar zijn geen gradaties in. En de NMBS is verplicht bij de goedkoopste aanbieder van materieel te bestellen.
er bestaan wel degelijk diverse gradaties:

1-fully integrated solution;
2-Partially integrated solution;
3-Non-integrated solution.

http://www.rssb.co.uk/sitecollectiondoc ... -final.pdf
Dat zijn helemaal geen gradaties maar gewoon andere layouts. Het niveau van complexiteit blijft nagenoeg hetzelfde. Het is bij een ETCS-installatie echt niet de STM TBL1+ die de grote moeilijkheden verooraakt hoor...
bobby

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef:
Shrek schreef: Ik begrijp trouwens "de goedkoopste" implementatie niet goed. Je kan implementeren of niet, daar zijn geen gradaties in. En de NMBS is verplicht bij de goedkoopste aanbieder van materieel te bestellen.
er bestaan wel degelijk diverse gradaties:

1-fully integrated solution;
2-Partially integrated solution;
3-Non-integrated solution.

http://www.rssb.co.uk/sitecollectiondoc ... -final.pdf
Dat zijn helemaal geen gradaties maar gewoon andere layouts. Het niveau van complexiteit blijft nagenoeg hetzelfde. Het is bij een ETCS-installatie echt niet de STM TBL1+ die de grote moeilijkheden verooraakt hoor...

als er geen merkelijk verschil in kostprijs is, dan is het bizar dat men de varianten 2 & 3 ooit geïmplementeerd heeft :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Shrek »

bobby schreef:als er geen merkelijk verschil in kostprijs is, dan is het bizar dat men de varianten 2 & 3 ooit geïmplementeerd heeft :wink:
In het VK maakt zoiets misschien veel uit. Maar bij ons zie ik daar eigenlijk geen winst in.
Op de Traxx heeft men een tijdje standalone geprobeert maar daar komen ze nu toch ook van terug, met goede redenen.
Maar dan nog, alle 3 de oplossingen vereisen de installatie van ETCS en zijn dus zeer duur en ingewikkeld op oud materieel.
Het "voordeel" dat de nederlanders natuurlijk wel hebben is dat ze voor de compatibiliteit met de Traxx hun stuurstanden toch al helemaal gaan moeten herbouwen, dat is natuurlijk de uitgelezen kans om ETCS in te bouwen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Tijgernoot »

Het heeft geen zin de stuurstanden van ICR om te bouwen voor Traxx als je geen ETCS inbouwt, want dat is in de eerste plaats de reden dat er Traxx-locomotieven zijn aangeschaft (die dan de huidige rode lease-locs gaan vervangen). Zonder ETCS kan je niet de HSL op en de huidige exploitatievorm waarbij de locomotieven moeten omlopen is al sinds het begin ongewenst ongemak maar zou slechts tijdelijk zijn...

Het betreft hier overigens BDs vanwege de aanwezigheid van een ruimte om fietsen te stallen, Bs was de benaming van de stuurstanden in de Benelux die op één na allemaal zijn gesloopt.
busfotodotnl

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door busfotodotnl »

De nieuwe locs dienen ter uitbreiding van het park. Met die stuurstanden kan de omlooptijd verkort worden, en kun je dus een zelfde aanta l treinen laten rijden met minder wagons en locs.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Tijgernoot »

De Traxx-locs die door NS besteld zijn gaan de rode leaselocomotieven vervangen, de lease daarvan kost op de lange termijn meer dan de aanschaf ervan. Er gaan meer diensten met Traxx gereden worden, maar ze zijn expliciet geen aanvulling op het bestaande park maar ter vervanging daarvan.
Ofyles2

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door Ofyles2 »

Shrek schreef:
bobby schreef:Voor NS is de leeftijd blijkbaar geen hinderpaal om ETCS in te bouwen.

ter vergelijking:
NMBS M5 bouwjaar 1985 en M4 bouwjaar 1979-1984 worden door NMBS als te oud beschouwd om toch nog ETCS te krijgen...

iemand een idee waarom NS die upgrade wel als rendabel beschouwt?
Leeftijd is geen criterium, je kan als het moet in elk materiaal ETCS inbouwen. Natuurlijk is het makkelijker in een moderne loc, maar het kan ook in een klassiekje, M2-stuurstand, loc 21 of M4.
Maar de NMBS kijkt aan tegen een grote bestelling nieuw materieel. Dan is het gewoon kapitaalvernietiging om in het oude materieel nog zo zwaar te investeren. In Nederland zullen ze niet snel nieuwe rijtuigen bestellen, dus hebben ze gewoon geen keuze.
Het zal een heel duur grapje worden om die stuurstanden "aan te passen". Ik denk dat "compleet verbouwen" een betere term is. Maar de Nederlanders hebben niet veel keus, het zal dus wel zo moeten.
Volgens mij meer investeringsluiheid bij de NS: ze zijn voornemens rijtuigen aan te schaffen die minimaal 200 km/h kunnen bereiken, maar hebben nog geen tender uitgeschreven.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door rvdborgt »

Ofyles2 schreef:Volgens mij meer investeringsluiheid bij de NS: ze zijn voornemens rijtuigen aan te schaffen die minimaal 200 km/h kunnen bereiken, maar hebben nog geen tender uitgeschreven.
De aanbesteding wordt voorbereid. Bij mijn weten wordt momenteel het bestek opgesteld.

Groetjes,
Rian
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Nederland: NS past ICR-Bs stuurstandrijtuigen aan ... TR

Bericht door ReisThijs »

NS neemt zeer ruim de tijd voor die bestelling. Men verwacht de nieuwe IC-treinen (aannemelijk treinstellen, geen losse rijtuigen) pas in 2021 in te kunnen zetten, vooralsnog alleen in binnenlandse verbindingen.

Het lijkt er op dat de omgebouwde ICR-stuurstanden nog lange tijd in de beneluxdienst zullen rijden.
Plaats reactie