Barcelona tips ?

Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Barcelona tips ?

Bericht door dentheo »

Ik ga binnenkort de TGV proberen naar Barcelona.

Wat moet ik op spoorgebied zien in Barcelona ?
Moet ik bepaald dagticket kopen, er blijkt daar een soort S-Bahn te zijn....

Rijden er al goederentreinen op normaalspoor tot Barcelona of al verder ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Barcelona tips ?

Bericht door groentje »

De FGC-trein naar Montserrat is best de moeite, een tandradtreintje naar een bedevaartsoord iets in het binnenland. Een mooie omgeving (ik ben er ooit te voet naar beneden gewandeld, zorg voor voldoende drinken, want als het er warm wordt, wordt het er ook warm).
In Barcelona kan je ofwel 1 van de 2 FGC-lijnen nemen (de Catalaanse spoorwegmaatschappij, vanaf station Plaça de Catalunya en station Plaça de Espanya, respectievelijk. Daarnaast heb je de Rodalies van de Renfe, elders in Spanje beter bekend als Cercanías, al gaan die blijkbaar over naar de FGC, binnenkort.
Er is een tariefverbond, waardoor je met hetzelfde kaartje van de ATM zowel bus, tram, metro als trein kan nemen. Er bestaat blijkbaar een dagkaartje, en de geldigheid is blijkbaar heel erg breed, een flink deel van Catalonië is inbegrepen.
Het Estació de França is architectureel wellicht het meest bezienswaardige station, en is momenteel nog steeds het belangrijkste station na Sants. Rond Sagrera wordt echter naarstig gebouwd aan een nieuw HST-station, dat wellicht beide stations, França en Sants, treinen zal kosten...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Barcelona tips ?

Bericht door kika »

En, hoe was de reis? FGC R6 vind ik zelf erg mooi omwille van het landschap, links en rechts zie je ook nog wat oudere relikwieën van de spoorwegen onderweg.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Barcelona tips ?

Bericht door groentje »

Yep, wij willen foto's zien!
Bon, ik moet zelf ook eens leren foto's te maken, en te selecteren voor een kleine reportage. Ik heb toch wel een aantal interessante foto's van mijn 4 dagen in Frankrijk...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Barcelona tips ?

Bericht door dentheo »

Treinen in Barcelona vond ik een moeilijke zaak, veel zit onder de grond.
Francia vond ik een mooi station. Veel materieelsoorten maar met lange wachttijden en weinig reizigers..
Ik heb er een paar uur rondgehangen en gefotografeerd.
Een kennis die een uur later kwam kreeg wel opmerkingen bij fotograferen.
De tip over Montserrat heb ik gevolgd, dat was een heel goeie, een indrukwekkende treinrit de berg op.

Ben ook een dag heen en weer naar Zaragoza geweest, reusachtig station amper treinen zoals zo dikwijls in Spanje.
Eigenaardig ontwerp voor de reizigers flow. Aan één kant iedereen in het station en naar de perrons,
Aan het andere uiteinde iedereen van het perron naar boven en naar buiten.
De sporenbundel die door/ rond Zaragoza liep heeft men bijna volledig behouden en overdekt. De kleinere stadstations liggen op buitensporen, de andere treinen zitten achter een muur-scherm. Men hoort daarom veel meer treinen dan men ziet, fotograferen ..noppes.
Heen met Spaanse ICE, terug met gekke bek Spaanse TGV.
Deze laatste reed ook tegen de 300kmh, gezien zijn rijgedrag had ik het maar bij 250 gehouden.
Want bij 250 vertoonde hij reeds hetzelfde lichtjes onstabiele "vetergedrag" van de "echte" Fyra.

Antw -Barcelona ging vlot, beide malen anderhalf uur vertraging , gelukkig steeds op laatste TGV
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie