Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

xxl_filip

Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door xxl_filip »

Waarom is het blijkbaar niet mogelijk om als alternatief de pendeltrein tussen Antwerpen en Noorderkempen door te laten rijden tot in Breda gedurende de tijd van de werken ipv pendelbussen te gebruiken?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door deadlock »

Omdat MS08 niet naar Nederland mag en kan.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door dentheo »

De voorgestelde oplossing vind ik nog niet zo gek.

Voor de grote hoeveelheid reizigers naar Nederland hebben de bussen in Noorderkempen ruim plaats en staan dicht bij de oprit van de snelweg.
Voor de stoptrein is de plaats voor bussen in Kapellen "waarschijnlijk" toereikend.
Alhoewel, is de dierentuin op paasmaandag nog halve prijs ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door dentheo »

Vandaag lees ik dat de Benelux NIET rijdt en de mensen hun weg moeten zoeken naar Antwerpen en overstappen in Antw Centraal op de Desiro naar Noorderkempen...
Dat lijkt mij dan weer beetje "goedkoop".
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Vandaag lees ik dat de Benelux NIET rijdt en de mensen hun weg moeten zoeken naar Antwerpen en overstappen in Antw Centraal op de Desiro naar Noorderkempen...
Dat lijkt mij dan weer beetje "goedkoop".
Als het goed is, wordt er doorgaand Brussel - Noorderkempen gereden. Dan snelbus naar Breda en daar IC naar Rotterdam - Den Haag of IC Direct naar Amsterdam.

Wat voor oplossing zou je liever gezien hebben?

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door AlexNL »

Een doorgaande trein Brussel - Noorderkempen? Pas maar op, straks gaan de mensen uit die regio er nog voor lobbyen om die trein ook na maandag die route te laten rijden :lol:

En even wat serieuzer: ik vind het een creatieve oplossing om de reizigershinder te beperken. De ligging van Noorderkempen ten opzichte van de snelweg is prima, zodat de bussen niet al te lang in de stad hoeven rond te rijden (en er dus minder nodig zijn). Vanuit Breda zijn er dan weer veel aansluitingen in allerlei richtingen, waardoor de reistijd voor sommigen nog wel eens licht positief zou kunnen uitvallen (bijvoorbeeld studenten uit Tilburg op weg naar hun kot in Antwerpen).

Ik kan op Railtime overigens geen verbinding van Noorderkempen naar Brussel vinden, alleen naar Antwerpen-Centraal (de gebruikelijke route). Uit de folder met werfinfo die op Railtime.be te vinden is haal ik het volgende:
De relatie Brussel-Zuid - Den Haag wordt afgeschaft. Tussen Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal maken de reizigers gebruik van de relatie Charleroi - Antwerpen-Centraal. Daar stappen de reizigers over op de stoptrein naar Antwerpen-Noorderkempen waar ze de bus nemen richting Breda.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:Als het goed is, wordt er doorgaand Brussel - Noorderkempen gereden.
Akkoord, maar dat blijkt dus NIET te zijn. Dat wou ik zeggen.

Correctie: het blijkt toch deels zo te zijn. Al was de communicatie van NS en NMBS verschillend op dit punt.
Voor de rest lees hieronder.
Communicatie blijft moeilijk of kan men zich niet in de problemen van de reiziger verplaatsen ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 20 apr 2014, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door groentje »

Onze trein reed wel degelijk door, maar dat werd in Noorderkempen niet gecommuniceerd, dus stapte toch iedereen uit in Antwerpen-Centraal... Om daar dan al dan niet in hetzelfde Desirostel in te stappen dat als IC naar Charleroi reed, dus na een lange stilstand. Dat er ook geen personeel was in Noorderkempen, was toch ook om te schreien. De trein kwam trouwens binnen in NDK met 'niet instappen' op de afficheurs, en vanzelfsprekend wordt op de lokale trein van en naar Noorderkempen alleen maar in het Nederlands aangekondigd...
Wat een verschil met de organisatie in Breda, in Stockholm, waar natuurlijk ook aan het spoor werd geknutseld, en wellicht ook in Duitsland.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door ostbahnhof »

Vandaag de IC Brussel-Antwerpen genomen. In de trein werd omgeroepen in 4 talen dat de desiro (een koppeling van 3) verder reed naar Noorderkempen,dat reizigers dan verder met de bus konden en in Breda dan aansluiting hadden op het hele Nederlandse net.
Mooi initiatief!
De borden hielden het bij antwerpen centraal.

grts
o
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door groentje »

Kijk, zo hoort het ook. Maar dat was duidelijk niet in alle ritten het geval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door Shrek »

En dan komt natuurlijk de onvermijdelijke vraag: waarom laat men niet permanent 1 van de IR's Brussel-Antwerpen doorrijden naar Noorderkempen?
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door AlexNL »

Goed geregeld dat de trein doorreed, jammer van de communicatie. Waarschijnlijk is dat een gevalletje "technisch te lastig" (wegens voorgeprogrammeerde dienstregelingen), maar juist in zulke situaties zou iets meer flexibiliteit vanuit de techniek een oplossing zijn.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Goed geregeld dat de trein doorreed, jammer van de communicatie. Waarschijnlijk is dat een gevalletje "technisch te lastig" (wegens voorgeprogrammeerde dienstregelingen), maar juist in zulke situaties zou iets meer flexibiliteit vanuit de techniek een oplossing zijn.
Op andere momenten is het niet te moeilijk om aangepaste dienstregelingen in bv. Railtime te hebben. Of om op zijn minst het personeel in de betrokken trein op de hoogte te laten zijn. Dit was een gemiste kans.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door dentheo »

Ik ben even naar Brecht gaan kijken.

Er waren steeds genoeg bussen (Muys) en de mensen waren 10-15 minuten na aankomst trein allemaal vertrokken naar Breda.

Enkele puntjes voor de debriefing bij NMBS, het kan altijd beter. :D :D

1)Ik vond dat de dame TBG die het proces moest begeleiden te weinig de regie nam over de bussen.
De bussen stonden nooit klaar als de trein binnenkwam.
Dat had als resultaat dat er steeds een tiental "exotische" reizigers trachtten in een bus van de lijn te stappen of naar de reservebussen wandelden tussen de wagens door. Zij gaan naar de bussen die zij uit de trein zagen, niet naar een lege plek.
2)De TBGs op de trein "stuurden" de mensen ook niet de juiste weg op. Alhoewel de kop van een massa de juiste weg opsturen meestal zeer effectief is.
Is niet makkelijk als de bussen er niet staan natuurlijk. Maar ze probeerden het zelfs niet.


Ook Railtime vond ik beetje zwak en sterk.

1) De trein naar Roosendaal was helemaal verdwenen, onvindbaar. Dat was volgens mij beter niet gebeurd, maar wel met vermelding "trajectwijziging", wat zo dikwijls gebruikt wordt.
Ik weet niet hoe het in Antw Centraal op de borden stond, maar ook daar zou ik Roosendaal laten staan. Dat zijn de mensen gewend, dat zoeken ze, zij weten niet of de trein keert en zeker NIET waar.
2) De bustijden zaten er wel netjes in en de planner werkte ook netjes.

Let wel: ik heb daar geen drie dagen gestaan..... soms was het misschien anders.
Laatst gewijzigd door dentheo op 24 apr 2014, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Werken Roosendaal - Essen tijdens paasweekend 2014

Bericht door rdv »

@dentheo: interessante lijst. Hopelijk komt dit terecht bij de mensen die deze regelingen opmaken en coördineren, want de puntjes die je opsomt zijn klassieke pijnpunten bij dergelijke situaties. Ik kan wel begrijpen dat de TBGs niet allemaal de situatie in Brecht kennen. Maar met enkele pijlen en wat borden zou men gemakkelijk het loopparcours en de opstapplaats kunnen duidelijk maken. In Wetteren heeft men vorig jaar met een groot LCD-scherm hier al wat ervaring kunnen opdoen. De aanduiding van de busstopplaatsen in kleine (en grote) stations bij werken is meestal onbestaande, behalve "voor het station" of zoiets. Maar dat is in een aantal gevallen niet precies/duidelijk genoeg.

De routeplanner op B-Europe kende de gewijzigde situatie en busuren - althans op vrijdag - niet. Behalve een melding dat men zo snel mogelijk de aangepaste uren zou opladen, is men niet gekomen. Ik vraag me ook af of de voorziene rijtijd voor de bussen haalbaar was. Meestal is dat niet zo bij de vervangbussen. Nu voorzag men 30', maar Google rekent voor een auto al 30'. Een bus is trager, dus ga ik ervan uit dat het eerder 35 of 40 minuten was.
Plaats reactie