Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door AlexNL »

Zowel Alstom als Talgo zijn van plan om bezwaar aan te tekenen tegen de keuze van SBB voor Stadler, zo meldde Railway Gazette onlangs op Twitter. Om welke redenen is niet bekend.
sippycarlito

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door sippycarlito »

Waarom zouden zij bezwaar aantekenen... Een bedrijf mag toch zelf kiezen wie hij kiest? Je krijgt toch ook geen bezwaar van Colruyt als je naar Delhaize gaat (misschien realistisch dat stadler wat duurder was cf. Delhaize ;) )
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door AlexNL »

Zo werkt het niet wanneer bedrijven voor een groot deel in publieke handen zijn (staatseigendom). Dan zijn bedrijven verplicht tot aanbestedingen, waarbij niet mag worden gesteld "Ik wil een TGV Duplex" of "Ik wil een trein van Bombardier", in plaats daarvan moet er een (uitgebreide) eisenlijst worden beschreven. Ook moet je duidelijk maken hoe de biedingen beoordeeld gaan worden.

Dit is ook gebeurd voor de aanbesteding die Stadler onlangs heeft gewonnen, volgens SBB scoorde het bod van Stadler het beste. Kennelijk zijn Alstom en Talgo het niet eens met de keuze van SBB, en wordt er daarom bezwaar aangetekend.

Dat aanbestedingen niet altijd goed lopen bleek met de Fyra V250 bij AnsaldoBreda. Tijdens het proces bleef er maar één geïnteresseerde over (AB) en het uiteindelijk geleverde product bleek kwalitatief zwaar minderwaardig ten opzichte van wat concurrenten leveren.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:Zo werkt het niet wanneer bedrijven voor een groot deel in publieke handen zijn (staatseigendom). Dan zijn bedrijven verplicht tot aanbestedingen, waarbij niet mag worden gesteld "Ik wil een TGV Duplex" of "Ik wil een trein van Bombardier", in plaats daarvan moet er een (uitgebreide) eisenlijst worden beschreven. Ook moet je duidelijk maken hoe de biedingen beoordeeld gaan worden.

Dit is ook gebeurd voor de aanbesteding die Stadler onlangs heeft gewonnen, volgens SBB scoorde het bod van Stadler het beste. Kennelijk zijn Alstom en Talgo het niet eens met de keuze van SBB, en wordt er daarom bezwaar aangetekend.
De hele aanbesteding is overigens een zware bevalling geweest. Oorspronkelijk voldeed immers geen enkele aanbieder aan het eisenpakket dat de SBB stelde. Om toch maar iets te kunnen kopen heeft toen de SBB het eisenpakket aangepast. Ik denk dat Alstom en Talgo de SBB er van verdenken het eisenpakket in de tweede ronde zo aangepast te hebben dat Stadler als beste uit de bus komt. En er zal Alstom ook veel aan gelegen zijn te voorkomen dat er nog een concurrent bij komt in de markt voor Class II HST's...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:Zo werkt het niet wanneer bedrijven voor een groot deel in publieke handen zijn (staatseigendom). Dan zijn bedrijven verplicht tot aanbestedingen, waarbij niet mag worden gesteld "Ik wil een TGV Duplex" of "Ik wil een trein van Bombardier", in plaats daarvan moet er een (uitgebreide) eisenlijst worden beschreven. Ook moet je duidelijk maken hoe de biedingen beoordeeld gaan worden.

Dit is ook gebeurd voor de aanbesteding die Stadler onlangs heeft gewonnen, volgens SBB scoorde het bod van Stadler het beste. Kennelijk zijn Alstom en Talgo het niet eens met de keuze van SBB, en wordt er daarom bezwaar aangetekend.

Dat aanbestedingen niet altijd goed lopen bleek met de Fyra V250 bij AnsaldoBreda. Tijdens het proces bleef er maar één geïnteresseerde over (AB) en het uiteindelijk geleverde product bleek kwalitatief zwaar minderwaardig ten opzichte van wat concurrenten leveren.
Voor wat betreft het aanbesteden is er een uitzondering voor de spoorwereld zodat letterlijk álles aanbesteed moet worden, dus ook door private vervoerders.

Inschrijvingen op de aanbestedingen worden beoordeeld op punten en een weging en degene met de hoogste score wint. Soms is het zo dat er verkeerd beoordeeld wordt en dan moet de aanbesteding óf opnieuw of een ander bedrijf wint uiteindelijk.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door dentheo »

deadlock schreef: Voor wat betreft het aanbesteden is er een uitzondering voor de spoorwereld zodat letterlijk álles aanbesteed moet worden, dus ook door private vervoerders.
.
Dat betwijfel ik, wie zou dat opgelegd hebben ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door AlexNL »

Het is gezien de bedragen die gemoeid gaan met de aanschaf van nieuw rollend materieel weliswaar gebruikelijk dat er ook door private partijen wordt aanbesteed, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het verplicht is. Het is hier tenslotte geen China met een overheid die zich actief bemoeit met het reilen en zeilen binnen een bedrijf.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door deadlock »

dentheo schreef:Dat betwijfel ik, wie zou dat opgelegd hebben ?
Brussel.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:Het is gezien de bedragen die gemoeid gaan met de aanschaf van nieuw rollend materieel weliswaar gebruikelijk dat er ook door private partijen wordt aanbesteed, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het verplicht is. Het is hier tenslotte geen China met een overheid die zich actief bemoeit met het reilen en zeilen binnen een bedrijf.
Er is uitgebreid over gediscussieerd op OVNL een jaar of wat geleden maar aangezien ik daar permanent verbannen ben omdat ik iemand dom heb genoemd ga ik niet eens de moeite nemen om pageviews te genereren. Misschien weer Rian het?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door deadlock »

Maar naar ik nu bedenk zou het wel raar zijn als het voor privébedrijven ook zou gelden aangezien de Bentheimer Eisenbahn dan bijvoorbeeld ook niet zomaar één 1600 over zou hebben kunnen nemen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door rvdborgt »

deadlock schreef:Voor wat betreft het aanbesteden is er een uitzondering voor de spoorwereld zodat letterlijk álles aanbesteed moet worden, dus ook door private vervoerders.
Ik vermoed dat dit alleen zo is voor openbaredienstcontracten maar niet voor treindiensten die je op eigen risico rijdt.
Dat betekent dan natuurlijk wel meteen dat er voor het materieel voor verreweg de meeste treindiensten een aanbestedingsplicht geldt.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Ik vermoed dat dit alleen zo is voor openbaredienstcontracten maar niet voor treindiensten die je op eigen risico rijdt.
Dat is inderdaad enkel zo voor openbare diensten. Westbahn in Oostenrijk, en NTV in Italië hebben hun treinen gewoon onderhands aanbesteed. Hetzelfde met MTR in Zweden. Dat die gewoon naar Stadler gestapt zijn met de wens "doe ons nog maar X exemplaren van dezelfde trein die je voor de NSB gebouwd hebt" is geheel te begrijpen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door kika »

deadlock schreef:Maar naar ik nu bedenk zou het wel raar zijn als het voor privébedrijven ook zou gelden aangezien de Bentheimer Eisenbahn dan bijvoorbeeld ook niet zomaar één 1600 over zou hebben kunnen nemen.
Er zijn voor alle aanbestedingen minimumbedragen. Zodat je geen aanbesteding nodig hebt voor 2 printers of 1 nieuw raam van je treinstel. Kan me voorstellen dat 1 1600 ook onder die bedragen zit?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door dentheo »

deadlock schreef:
dentheo schreef:Dat betwijfel ik, wie zou dat opgelegd hebben ?
Brussel.

Met ondertussen twintig jaar ervaring, als projectleider van een multinational en dus ook met aanbestedingen, is mij niets bekent van eisen van Brussel (U bedoelt waarschijnlijk EG) rond aanbestedingen door prive sector.
Theo
Groeten vanop de Heide
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door deadlock »

dentheo schreef:Met ondertussen twintig jaar ervaring, als projectleider van een multinational en dus ook met aanbestedingen, is mij niets bekent van eisen van Brussel (U bedoelt waarschijnlijk EG) rond aanbestedingen door prive sector.
Je ervaringen met aanbestedingen buiten de spoorsector lijken me niet bijzonder relevant. Daarnaast bedoel ik de EU (de EG bestaat sinds 2009 niet meer) inderdaad of zoals het in Nederland genoemd wordt; Brussel. Voorts gaat het dus om alle met publiek geld gefinancierde meuk, ook al gaat het om privébedrijven. Ik ben op zoek naar de precieze richtlijn.
Plaats reactie