Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

De SBB willen voor het noord-zuid verkeer over de alpen 29 nieuwe treinen kopen. Stadler heeft de opdracht binnen gehaald.

http://www.bahnonline.ch/wp/74752/rollm ... r-rail.htm

In 2017 zouden de eerste al moeten rijden. Lijkt me dat deze trein op Brussel - Amsterdam ook niet mis zou staan...
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door kristofvt »

volgens http://www.railwaygazette.com/news/trac ... tract.html komen ze pas in dienst vanaf 2019 en gaan ze de ETR-610 vervangen van Bazel-Zurich naar Milaan als andere IC treinen via de Gottard-tunnel. Deze 29 stellen zijn geschikt voor Duistland Zwitserland en Italië. Er is nog een optie voor 92 extra treinen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

kristofvt schreef:volgens http://www.railwaygazette.com/news/trac ... tract.html komen ze pas in dienst vanaf 2019 en gaan ze de ETR-610 vervangen van Bazel-Zurich naar Milaan als andere IC treinen via de Gottard-tunnel. Deze 29 stellen zijn geschikt voor Duistland Zwitserland en Italië. Er is nog een optie voor 92 extra treinen.
Dan kan men de ETR 610 mischien gebruiken voor Zürich - Basel - Luxemburg - Brussel....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
kristofvt schreef:volgens http://www.railwaygazette.com/news/trac ... tract.html komen ze pas in dienst vanaf 2019 en gaan ze de ETR-610 vervangen van Bazel-Zurich naar Milaan als andere IC treinen via de Gottard-tunnel. Deze 29 stellen zijn geschikt voor Duistland Zwitserland en Italië. Er is nog een optie voor 92 extra treinen.
Dan kan men de ETR 610 mischien gebruiken voor Zürich - Basel - Luxemburg - Brussel....
Tis te hopen, heel lijn 162 is gemaakt voor de kantelbakken...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door overweg13 »

Waw, echte treinen, dat is al een tijdje geleden!
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

Nog meer plaatjes hier:
http://www.srf.ch/news/wirtschaft/stadl ... hard-zuege

(interessante blooper: In de interieurplaatjes staat er overal Romanshorn - Brig op de schermen. Echter op die route gaan die treinen nooit rijden...)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door dentheo »

Hoe ligt prijs tov Fyra ?

Vergelijken per rijtuig of per zitplaats ?
Deze lijkt stuk langer...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

dentheo schreef:Hoe ligt prijs tov Fyra ?

Vergelijken per rijtuig of per zitplaats ?
Deze lijkt stuk langer...
De treinen zijn 200 meter lang (is tegenwoordig redelijk standaard). VZIW zijn er 400 zitplaatsen. Maar vergeet niet dat deze trein ook een restaurant heeft...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door dentheo »

Inderdaad, even lang als Fyra V250 maar meer en kortere rijtuigen en 400 zitplaatsen ipv 540.
Prijs +- 800.000.000 voor 29 stuks = 27 milj stuk
Fyra was ooit gestegen van 18 naar 20 milj toen italianen doorhadden dat de andere afgehaakt hadden....
Dus deze is ongeveer 30% duurder, Fyra was dus inderdaad een koopje.

Per zitplaats wordt het verschil natuurlijk nog groter.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

dentheo schreef:Inderdaad, even lang als Fyra V250 maar meer en kortere rijtuigen en 400 zitplaatsen ipv 540.
Prijs +- 800.000.000 voor 29 stuks = 27 milj stuk
Fyra was ooit gestegen van 18 naar 20 milj toen italianen doorhadden dat de andere afgehaakt hadden....
Dus deze is ongeveer 30% duurder, Fyra was dus inderdaad een koopje.
Wel een mooie illustratie van "goedkoop is duurkoop"
Per zitplaats wordt het verschil natuurlijk nog groter.
400 zitplaatsen op een trein van 200 m is inderdaad wat weinig. Een standaard 8 wagen IC stam van de SBB heeft zo'n 480 zitplaatsen, en daar zit ook een restaurant in.

Echter de SBB kiest er blijkbaar voor om de reizigers toch niet te dicht op elkaar te pakken. Is ook wel wat voor te zeggen. Met twee van deze stellen aan elkaar gekoppeld vervoer je toch nog steeds 800 reizigers.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door dentheo »

Een Thalys is "even" lang ?
Daar kan iets minder dan 400 man in maar daar zit niemand (ja één) in het eerste en laatste motorrijtuig....
De Zwitser kan dus ietsje ruimer "zitten".
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door AlexNL »

Met dingen als gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen raak je wel aan de hoeveelheid beschikbare zitplaatsen. ;)

Ook interessant: het wordt een lagevloer-HST, de eerste in z'n soort, zodat personen met beperkte mobiliteit zelfstandig kunnen in- en uitstappen.

Het is een mooie win voor Stadler, het is mooi om te zien hoe dit bedrijf zich in een best wel korte tijd heeft kunnen opwerken van kleine regionale speler tot één van de grotere bouwers die niet onder doet voor Siemens of Alstom.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door dentheo »

Volgens mij heeft een dubbeldekker TGV toch ook een zeer lage instap .
Dan blijft de Stadler V250 wel de eerste enkeldeks lage instap HST.

Had ik dat geweten, twee weken geleden zat ik in die HST Talgo van Spanje, ook best een lage instap...
Perron niet gemeten :cry:
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

De vloer van een Talgo zit geloof ik op 76 cm. De EC 250 heeft echter een vloer op 55 cm. Dat is nog een stuk lager. Maar Talgo was zelf ook in de running voor dit contract, dus waarschijnlijk kunnen zij met 55 cm ook overweg.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stadler bouwt nieuwe hoge snelheidstreinen voor de SBB

Bericht door K V B »

In het Juni nummer van de "Schweizer Eisenbahn Revue" (SER) staat een artikel over deze nieuwe treinen, met meer technische details, en een paar tekeningen.

Het blijkt een moeilijke opgave geweest te zijn voor de fabrikanten om een voertuig te ontwikkelen dat aan alle eisen voldeed, en uiteindelijk kon alleen Stadler dat. En bij het eisenpakket waren de eisen die het "Behindertengleichstellungsgesetz" stelde allesbepalend, en niet langer meer technische of economische overwegingen, zo stelt de SER het enigszins cynisch. Vanaf 2023 moeten in Zwitserland alle treinen namelijk toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, en wel zo dat die op eigen kracht in"rollen" kunnen.

Dus krijgt de trein aan weerszijden van de restauratiewagen twee rijtuigen die grotendeels voor rolstoelgebruikers voorzien zijn. Deze rijtuigen hebben twee ingangen, een met een instaphoogte van 55cm, een andere met een op 76. Er is een helling tussenin, dus inrollen op 55, en weer uitrollen op 76 is mogelijk. Verder is vanuit deze rijtuigen ook het restauratierijtuig per rolstoel toegankelijk, en er is in elk rijtuig een invalidentoilet. Goed nieuws voor rolstoelgebruikers, maar het verklaard wel waarom deze 200m lange trein maar 400 zitplaatsen heeft.

Ander opmerkelijk feit: De trein wordt door Stadler als vierspanningstrein gebouwd. Dus niet alleen geschikt voor 3000V=, 25kV~ en 16Kv~, maar dus ook 1500V=, en dat zonder dat de SBB hier omgevraagd had. Maar Stadler heeft natuurlijk ambities. Misschien dat deze trein ooit ook nog eens op Brussel - Amsterdam te zien zal zijn?
Plaats reactie