China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerika

Plaats reactie
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerika

Bericht door Stef »

China overweegt de bouw van een 12.874 kilometer lange spoorlijn naar de VS. Doel van Peking is om op minder dan twee dagen naar Amerika te reizen. De hogesnelheidstrein moet tegen een snelheid van 350 kilometer per uur via het oosten van China naar Siberië rijden en dan met een passage door een 201 kilometer lange tunnel onder de Beringstraat naar Alaska.

Bron: hln.be
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door Steve »

Een tunnel van 200 km lang? Die bovendien pas op minstens 3500 km van de Chinese grens kan beginnen, na eerst de meest onherbergzame delen van Siberië (en dus Russisch grondgebied) te hebben doorkruist? Om dan uiteindelijk nog maar in Alaska uit te komen, waar je nog eens minstens 1000 onherbergzame km moet afleggen om in de eerste stad van enig formaat aan te komen (Anchorage) en daarna nog eens zo'n 2500 km om eindelijk in de buurt van Vancouver en Seattle uit te komen?

1 april valt zeker vandaag in de Chinese kalender...
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door Stef »

Wie weet, Steve. Het is inderdaad een onwaarschijnlijk gedacht, zeker als je op Discovery het programma "Alaska Railroad" bekeken hebt...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door K V B »

Diezelfde Chinesen willen ook een kanaal door Nicaragua bouwen. Ze willen veel, die Chinezen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door Shrek »

In China zelf hebben ze wel op enkele jaren vele duizenden kilometers spoor gelegd. Helemaal ondenkbaar is het dus niet.

Maar over de rendabiliteit stel ik mij wel vragen. Wie gaat er zo lang in een trein willen zitten? Goederenverkeer van China naar Amerika op 1 week lijkt mij veel interessanter dan een HSL bouwen die op 2 dagen doet wat een vliegtuig in een paar uur kan.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:In China zelf hebben ze wel op enkele jaren vele duizenden kilometers spoor gelegd. Helemaal ondenkbaar is het dus niet.

Maar over de rendabiliteit stel ik mij wel vragen. Wie gaat er zo lang in een trein willen zitten? Goederenverkeer van China naar Amerika op 1 week lijkt mij veel interessanter dan een HSL bouwen die op 2 dagen doet wat een vliegtuig in een paar uur kan.
Er wordt daar per week 300km aan HSL uitgepoept :D Fucking awesome :D
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door kristofvt »

De vraag is hoe rendabel zo'n project is. Zo zijn niet alle projecten in China niet even rendabel en is de schuld van de van de Chinese spoorwegen door de massale investeringen al opgelopen tot boven de 300 miljard euro.
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuw ... -lopen-op/
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door K V B »

Shrek schreef:In China zelf hebben ze wel op enkele jaren vele duizenden kilometers spoor gelegd. Helemaal ondenkbaar is het dus niet.

Maar over de rendabiliteit stel ik mij wel vragen. Wie gaat er zo lang in een trein willen zitten? Goederenverkeer van China naar Amerika op 1 week lijkt mij veel interessanter dan een HSL bouwen die op 2 dagen doet wat een vliegtuig in een paar uur kan.
Kijk ook eens naar China - Europa. Daar ligt er dus al een spoorlijn, en toch gaat de meest vracht per schip, zelfs al duurt dat veel langer....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Shrek schreef:In China zelf hebben ze wel op enkele jaren vele duizenden kilometers spoor gelegd. Helemaal ondenkbaar is het dus niet.

Maar over de rendabiliteit stel ik mij wel vragen. Wie gaat er zo lang in een trein willen zitten? Goederenverkeer van China naar Amerika op 1 week lijkt mij veel interessanter dan een HSL bouwen die op 2 dagen doet wat een vliegtuig in een paar uur kan.
Kijk ook eens naar China - Europa. Daar ligt er dus al een spoorlijn, en toch gaat de meest vracht per schip, zelfs al duurt dat veel langer....
Dat is niet echt één spoorweg he. 2x Onderweg vracht overladen wegens andere spoorbreedte is een redelijk grote hinderpaal. Ik geloof dat dit project wel voorziet in normaalspoor over het Russich grondgebeid.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door deadlock »

Als de politieke situatie in landen tussen China en Europa onder Rusland door beter was zouden er veel meer treinen rijden maar je moet door behoorlijk wat netelig gebied en een spoorpont tussen Iran en Turkije. Valt allemaal wel wat aan te doen maar via Rusland is slechts enkele keren een grens over met strenge controles in plaats van heel vaak.

De proef met trein door Rusland is trouwens vrij succesvol naar wat ik gelezen heb? Dat zou naar Alaska ook kunnen zijn omdat schepen op steeds duurdere olie lopen en de spoorlijn naar de VS geëlektrificeerd zal worden. Met een gemiddelde snelheid van 100km/u (is haalbaar als het zulke lege en lange stukken zijn) is het snel en efficiënt, slechts 6 a 7 dagen. Daarnaast ligt er in de VS en Canada ook een economisch belang omdat er op dit moment geen grensoverschrijdende spoorlijnen zijn terwijl er wel veel producten uit die regio's zouden kunnen komen richting mainland US. Al met al acht ik het project niet onkansrijk.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: China plant 12.874 kilometer lange spoorlijn naar Amerik

Bericht door wattman »

Een dergelijke treintunnel doet mij aan Jules Verne denken (zijn zoon beschreef trouwens in "Un Express de l'avenir" een transatlantische tunnel tussen Liverpool en Boston). Dus wie weet. :D
Plaats reactie