De wereldwijde crisis laat nu ook zijn sporen zien bij de TGV, waar de kostendekkingsgraad de laatste vijf jaar een duik heeft genomen. Of en hoe de LGV Rhin-Rhône, het nieuwe hogesnelheidsproject voltooid wordt, is nog hoogst onduidelijk:
http://www.lesechos.fr/industrie-servic ... 027196.php
SNCF plant hervormingen bij de TGV
Re: SNCF plant hervormingen bij de TGV
Door de toegenomen kosten ongeveer 7% meer per jaar tussen 2007 & 2013 is de tgv niet meer zo rendabel als enkel jaren. geleden. Ook de stakingen en de komst van de lage kost tgv Ouigo en meerdere verkoop aan reductieprijzen doet de winst van scnf-voyages sterk dalen. Men is dus aan het kijken hoe men de bezittingsgraad en het gebruik van de stellen (zo'n 480) kan verbeteren (een trein met minder dan 70% bezetting is verlieslatend). Echter zal de LGV Rhine-Rhone niet verlaten worden. Zo komt er in 2016 een trein Luxemburg-Straatsburg-Marseille/Montpelier.
De trein Basel/Marseile zou wel geschrapt kunnen worden omdat er te weinig volk in dit treinstel zit. (zij kunnen als alternatief dan bvb in mulhouse overstappen op het treinstel Luxemburg- Marseille om zo over de 70% bezetting te komen)
De trein Basel/Marseile zou wel geschrapt kunnen worden omdat er te weinig volk in dit treinstel zit. (zij kunnen als alternatief dan bvb in mulhouse overstappen op het treinstel Luxemburg- Marseille om zo over de 70% bezetting te komen)
Re: SNCF plant hervormingen bij de TGV
Het bestaan van een trein Basel - Marseille is een van de beter bewaarde geheimen van de SNCF. Het is alsof ze niet willen dat die trein success heeft.kristofvt schreef: De trein Basel/Marseile zou wel geschrapt kunnen worden omdat er te weinig volk in dit treinstel zit. (zij kunnen als alternatief dan bvb in mulhouse overstappen op het treinstel Luxemburg- Marseille om zo over de 70% bezetting te komen)
Nu, Zwitsers zijn niet bang van overstappen, en zouden eigenlijk liever een betere afstemming van de verschillende intersector TGVs in Dijon en Lyon/Valence zien. Directe treinen zijn niet zo belangrijk.
Re: SNCF plant hervormingen bij de TGV
Opvallend in één van de persteksten was dat TGVs maar 4 uur per dag gemiddeld gebruikt worden.
Dat is weinig voor een toch niet goedkoop "werktuig".
Dat is weinig voor een toch niet goedkoop "werktuig".
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide