NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

pietmol

NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door pietmol »

bron: De Telegraaf (8 okt 2014)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2317 ... der__.html

NS gaat tien jaar lang vrijwel alle treinen rijden in Schotland. De spoorwegen hebben met hun dochter Abellio de Schotse concessie gewonnen die een waarde heeft van bijna drie miljard euro.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door kika »

Ik begrijp dat er veel commotie is over het niet in overheidshanden nemen van de spoorwegen maar het uitbesteden. Bij de BBC vallen me een paar dingen erg op, kan iemand de lokale situatie toelichten? http://www.bbc.com/news/uk-scotland-29531099
A commitment to earnings of at least the living wage for all staff and subcontractors
Impliceert dat bestaande minimumlonen onder de levenskosten liggen?

Protection of rail staff pensions and travel rights
Zijn er dan serieus aanbiedingen overwogen waarin huidige werkvoorwaarden op zijn kop gezet zouden worden? Kan dat zomaar?

Dit vind ik wel interessant: the franchise, worth up to £6bn, would run for 10 years, with a provision for the government to cancel the contract at the halfway point. Het lijkt dat NS of Abellio gaat hier een groot risico neemt, maar in de realiteit wordt er in jaar 5 gezegd of het contract 7 of 10 jaar duurt. Hoe zit dat?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door K V B »

kika schreef:Ik begrijp dat er veel commotie is over het niet in overheidshanden nemen van de spoorwegen maar het uitbesteden. Bij de BBC vallen me een paar dingen erg op, kan iemand de lokale situatie toelichten? http://www.bbc.com/news/uk-scotland-29531099
A commitment to earnings of at least the living wage for all staff and subcontractors
Impliceert dat bestaande minimumlonen onder de levenskosten liggen?
Voor zover ik het weet zijn de lonen bij de spoorwegen in het VK in orde. Maar dat geld niet zonder meer voor alle onderaannemers, vooral dan in bijvoorbeeld de catering, of bij het schoonmaken van de treinen. Ik denk dat dus overeengekomen is dat Abelio er op zal letten dat bedrijven aan wie ze het treinpoetsen uitbesteden geen Polen aan dumplonen inzetten...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door wbrm »

Het contract loopt 7 jaar maar als Abellio er een potje van maakt kan de schotse overheid er na 5 jaar al een eind aan maken.
Als ze integendeel erg tevreden zijn kunnen ze er 3 jaar bij doen, met beslissing daarover in 2020.
Redelijk standaard allemaal.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door mijack1985 »

Heeft NMBS geen internationale ambities?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door dentheo »

Brengt die oefening NS eigenlijk iets op ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door groentje »

In het goederenverkeer is NMBS Logistics kalmpjesaan gestart met buiten de grenzen te kijken, met On Site Rail hebben ze zelfs een dochteronderneming in Frankrijk. Maar over het algemeen is NMBS niet actief in het buitenland, en dan nog alleen maar in partnership met een buitenlandse concullega, denken we maar aan DB Schenker, SNCF Fret of ECR Rail. Politiek is er ook niet echt een draagvlak om als NMBS buiten de landsgrenzen te gaan...
Expliciete uitzonderingen zijn de ingenieursbedrijven van respectievelijk NMBS en Infrabel, al dan niet in samenwerking met bijvoorbeeld de MIVB, die toch al wel wat buitenlandse avonturen erop zitten hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Expliciete uitzonderingen zijn de ingenieursbedrijven van respectievelijk NMBS en Infrabel, al dan niet in samenwerking met bijvoorbeeld de MIVB, die toch al wel wat buitenlandse avonturen erop zitten hebben.
Zonder al te veel succes overigens...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door groentje »

Zaten er toch niet een paar mooie projecten tussen? Ja, dat station in Moskou is -om begrijpelijke redenen- in het water gevallen, maar ik dacht dat ze onderandere mee verantwoordelijk waren voor de vernieuwing in Toulouse Matabiau, voor het busstation te Kingston, Jamaica, en nog enkele dingetjes, nee?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door dentheo »

Er is natuurlijk wel een klein onderscheid tussen een "mooi" project en een "succesvol" project...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door Shrek »

Van de MIVB ben ik niet op de hoogte, maar de spoorwegprojecten waren inderdaad enkel mooi :wink:
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door groentje »

Ik heb me dus een beetje laten verblinden door de mooipraterij in onze bedrijfsmagazines. Kan voorvallen :oops:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door dentheo »

Ach, het werken voor externe partijen moet ook geleerd worden met blutsen en builen..
Een clubje NMBS mensen kan best technisch sterk zijn, maar geld verdienen hadden ze niet geleerd.
Theo
Groeten vanop de Heide
rudi houthooft

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door rudi houthooft »

Ik wil er geen nieuw onderwerp voor beginnen,daarom post ik het hier maar bij iets van NS. Gisteren had ik de ICE tussen Arnhem en Amsterdam. Tussen Utrecht en Amsterdam reed deze ICE 160 km/h.Het is de eerste keer dat ik dat voorheb,normaal rijdt de ICE hier 140 km/h. Ik wist niet dat deze snelheid al toegelaten was op dit traject. Geldt dit voor alle ICE 3-International ? Ik had treinstel 4611.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NS gaat tien jaar lang treinen rijden in Schotland

Bericht door The_Knitter »

Zolang het treinstel ERTMS bezit, mag men daar 160 km/h. Zonder ERTMS is het 140km/h. Er ligt namelijk ATB én ERTMS L2 met baanseinen.
Plaats reactie