HSL 1 naar Frankrijk
HSL 1 naar Frankrijk
Is die lijn nog steeds beveiligd via TVM (franse systeem) of is het al reeds ETCS?
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Dat zal nog heel lang TVM blijven. Op dit moment is L1 zelfs de enige lijn in België waar Infrabel niet van plan is ETCS te leggenhusky schreef:Is die lijn nog steeds beveiligd via TVM (franse systeem) of is het al reeds ETCS?
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Alles wordt toch ETCS?Shrek schreef:Dat zal nog heel lang TVM blijven. Op dit moment is L1 zelfs de enige lijn in België waar Infrabel niet van plan is ETCS te leggenhusky schreef:Is die lijn nog steeds beveiligd via TVM (franse systeem) of is het al reeds ETCS?
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Neen.husky schreef:Alles wordt toch ETCS?
De Europese unie legt op dat alle nieuwe spoorlijnen ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
De Europese unie legt op dat alle internationale goederencorridors op termijn ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
Infrabel wil dat alle spoorlijnen uitgerust worden met een adequaat veiligheidssysteem. HSL1 hoort hier ook bij.
Maar HSL1 heeft al TVM, dat is ook een zeer goed veiligheidssyteem. TVM is even veilig als ETCS, dit uitbreken zou dus een enorme kapitaalsvernietiging zijn.
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Plus dat wie op Lijn 1 gaat, richting Frankrijk rijdt, waar zowiezo TVM vereist is op de aansluitende HSL.Shrek schreef:Neen.husky schreef:Alles wordt toch ETCS?
De Europese unie legt op dat alle nieuwe spoorlijnen ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
De Europese unie legt op dat alle internationale goederencorridors op termijn ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
Infrabel wil dat alle spoorlijnen uitgerust worden met een adequaat veiligheidssysteem. HSL1 hoort hier ook bij.
Maar HSL1 heeft al TVM, dat is ook een zeer goed veiligheidssyteem. TVM is even veilig als ETCS, dit uitbreken zou dus een enorme kapitaalsvernietiging zijn.
Allez, vandaag toch. Er is in principe een mogelijkheid om binnenlandse treinen vanuit de kanten van Doornik via HSL 1 naar Brussel te laten rijden (een soort express-IC), waarvoor het praktischer zou zijn indien dit ook onder ETCS kon, maar dat is momenteel geen enkele operator van plan.
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Ooit zal TVM ook wel vervangen worden, maar daar is inderdaad nog geen datum op geplakt. En zolang de Fransen niet bougeren, zie ik het in België ook niet gebeuren. Reken dus nog maar op minstens 15-20 jaar of langer, schat ik.
TBL2 op HSL2 is een uniek systeem, dat alleen nog daar wordt gebruikt. Daar heeft het wél zin om om te schakelen, en daar zijn de voorbereidingen dus voor aan de gang.
TBL2 op HSL2 is een uniek systeem, dat alleen nog daar wordt gebruikt. Daar heeft het wél zin om om te schakelen, en daar zijn de voorbereidingen dus voor aan de gang.
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Het geldt toch alleen voor de uitbouw/nieuwbouw van spoorlijnen waar EU-subsidie naartoe gaat? En dan doel ik op je opmerking van 'nieuwe lijnen', Shrek.
Re: HSL 1 naar Frankrijk
Dat zou kunnen, maar in de praktijk gaat elke infrabeheerder wel voor die subsidiedeadlock schreef:Het geldt toch alleen voor de uitbouw/nieuwbouw van spoorlijnen waar EU-subsidie naartoe gaat? En dan doel ik op je opmerking van 'nieuwe lijnen', Shrek.