Pagina 1 van 1

HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 27 okt 2014, 20:27
door husky
Is die lijn nog steeds beveiligd via TVM (franse systeem) of is het al reeds ETCS?

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 27 okt 2014, 20:30
door Shrek
husky schreef:Is die lijn nog steeds beveiligd via TVM (franse systeem) of is het al reeds ETCS?
Dat zal nog heel lang TVM blijven. Op dit moment is L1 zelfs de enige lijn in België waar Infrabel niet van plan is ETCS te leggen :wink:

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 30 okt 2014, 19:18
door husky
Shrek schreef:
husky schreef:Is die lijn nog steeds beveiligd via TVM (franse systeem) of is het al reeds ETCS?
Dat zal nog heel lang TVM blijven. Op dit moment is L1 zelfs de enige lijn in België waar Infrabel niet van plan is ETCS te leggen :wink:
Alles wordt toch ETCS?

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 30 okt 2014, 21:08
door Shrek
husky schreef:Alles wordt toch ETCS?
Neen.
De Europese unie legt op dat alle nieuwe spoorlijnen ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
De Europese unie legt op dat alle internationale goederencorridors op termijn ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
Infrabel wil dat alle spoorlijnen uitgerust worden met een adequaat veiligheidssysteem. HSL1 hoort hier ook bij.
Maar HSL1 heeft al TVM, dat is ook een zeer goed veiligheidssyteem. TVM is even veilig als ETCS, dit uitbreken zou dus een enorme kapitaalsvernietiging zijn.

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 01 nov 2014, 17:08
door nahoj
Shrek schreef:
husky schreef:Alles wordt toch ETCS?
Neen.
De Europese unie legt op dat alle nieuwe spoorlijnen ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
De Europese unie legt op dat alle internationale goederencorridors op termijn ETCS krijgen, HSL1 hoort daar niet bij.
Infrabel wil dat alle spoorlijnen uitgerust worden met een adequaat veiligheidssysteem. HSL1 hoort hier ook bij.
Maar HSL1 heeft al TVM, dat is ook een zeer goed veiligheidssyteem. TVM is even veilig als ETCS, dit uitbreken zou dus een enorme kapitaalsvernietiging zijn.
Plus dat wie op Lijn 1 gaat, richting Frankrijk rijdt, waar zowiezo TVM vereist is op de aansluitende HSL.
Allez, vandaag toch. Er is in principe een mogelijkheid om binnenlandse treinen vanuit de kanten van Doornik via HSL 1 naar Brussel te laten rijden (een soort express-IC), waarvoor het praktischer zou zijn indien dit ook onder ETCS kon, maar dat is momenteel geen enkele operator van plan.

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 02 nov 2014, 17:21
door groentje
Ooit zal TVM ook wel vervangen worden, maar daar is inderdaad nog geen datum op geplakt. En zolang de Fransen niet bougeren, zie ik het in België ook niet gebeuren. Reken dus nog maar op minstens 15-20 jaar of langer, schat ik.
TBL2 op HSL2 is een uniek systeem, dat alleen nog daar wordt gebruikt. Daar heeft het wél zin om om te schakelen, en daar zijn de voorbereidingen dus voor aan de gang.

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 03 nov 2014, 22:13
door deadlock
Het geldt toch alleen voor de uitbouw/nieuwbouw van spoorlijnen waar EU-subsidie naartoe gaat? En dan doel ik op je opmerking van 'nieuwe lijnen', Shrek.

Re: HSL 1 naar Frankrijk

Geplaatst: 03 nov 2014, 22:59
door Shrek
deadlock schreef:Het geldt toch alleen voor de uitbouw/nieuwbouw van spoorlijnen waar EU-subsidie naartoe gaat? En dan doel ik op je opmerking van 'nieuwe lijnen', Shrek.
Dat zou kunnen, maar in de praktijk gaat elke infrabeheerder wel voor die subsidie :wink: