Pagina 1 van 2

Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 30 okt 2014, 10:42
door Meesterpeter
Diverse materieelontwikkelingen bij NS in de volgende fase

Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op sommige trajecten en beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.

Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.

De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.

Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.

Overig
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.

Nog duurzamer met de trein
Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50% op nieuwe groene stroom afkomstig uit nieuwe windparken. Vanaf 2018 is dit zelfs voor 100%.

Bron: Nieuwsbericht NS

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 30 okt 2014, 10:53
door Shrek
Ze hebben precies toch iets geleerd uit het avontuurtje met AnsaldoBreda :mrgreen:

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 30 okt 2014, 18:24
door K V B
Meesterpeter schreef: Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50% op nieuwe groene stroom afkomstig uit nieuwe windparken. Vanaf 2018 is dit zelfs voor 100%.
En wat als het niet waait? Ik hoor het nu al omroepen: "wegens te weinig wind is de IC naar..."

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 31 okt 2014, 09:36
door Tijgernoot
De nieuwe windparken komen in zee, daar waait het praktisch altijd.

Maar het is ook niet precies zo dat er alleen maar groene stroom door de draden stroomt, alleen dat de energieleverancier (Eneco) een verplichting heeft om windenergie in het landelijke energienet te laten instromen in een hoeveelheid die wordt gebruikt om alle elektrische treinen in Nederland te laten rijden.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 06 nov 2014, 12:44
door ostbahnhof
Zijn er plannen om de nieuwe Nederlandse traxxen zoals E 186 007 in te zetten op de Benelux BRU-AMS?

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 07 nov 2014, 12:05
door Meesterpeter
Volgens de huidige planning alleen voor de binnenlandse dienst Amsterdam<>Breda, samen met ICR (rijtuig) en voor Traxx aangepast ICR BDs (stuurrijtuig).

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 23 apr 2015, 15:51
door ReisThijs
Het laatste nieuws van NS:

Nieuwe energiezuinige Sprinters stromen in vanaf eind 2016
23 april 2015

•NS bestelt 58 nieuwe energiezuinige sprinters bij Stadler AG (CH)
•Sprinters met brede deuren, toegankelijk voor rolstoelgebruikers, toilet, stopcontacten

NS heeft gisteravond het contract getekend met de Zwitserse treinenbouwer Stadler voor de levering van in totaal 58 nieuwe Sprinters (type: Flirt). “Vanaf eind 2016 kunnen we dankzij de snelle levering door Stadler onze reizigers extra Sprinters bieden die van alle gemakken zijn voorzien. De treinen zijn bovendien energiezuinig waardoor we minder stroom gebruiken. Vanaf december 2016 moeten ze gaan rijden op diverse plekken in het land,” aldus Tom de Groot, Projectmanager van NS voor de nieuwe Sprinters.
Afbeelding Snel en energiezuinig
De nieuwe Sprinters kunnen snel optrekken, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet) en hebben brede deuren voor gemakkelijk in- en uitstappen. Het zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen en zoveel mogelijk doorkijk door de trein, zodat klanten zich veilig voelen en eenvoudig zien waar nog plek is of waar de conducteur is. De extra Sprinters zijn op korte termijn nodig vanwege diverse omstandigheden, zoals het behoud van de Ov-studentenkaart. De trein van Stadler (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen en is, met deze order erbij al 1.094 keer verkocht.

Achtergronden
•33 treinen (treinstellen) van 3 rijtuigen en 25 treinen (treinstellen) van 4 rijtuigen
•de treinen zijn voorbereid voor het gebruik van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS
•de treinen zijn in alle rijtuigen voorzien van schermen met actuele reisinformatie
•ca. 10.000 stoelen (excl. klapzittingen) en handgrepen bij staplaatsen
•contractwaarde voor de 58 treinen is ca. 280 mln. euro
•stopcontacten met USB aansluiting in de 1e en 2e klas

Uitbreiding en modernisering van de treinen
NS is grootschalig bezig de bestaande vloot te moderniseren voor onze reizigers. Zo wordt een deel van de (VIRM)-dubbeldekkers (416 rijtuigen) volledig gemoderniseerd komende jaren in onze werkplaats in Haarlem. In 2012 al lanceerden we de volledig gemoderniseerde DDZ-dubbeldekkers. Daarnaast heeft NS eind 2014 een contract getekend voor 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF (SNG). Deze Sprinters stromen in vanaf 2018 en zijn qua type trein vergelijkbaar met de Flirts van Stadler. Daarnaast loopt momenteel een grote aanbesteding voor nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die vanaf 2021 moeten instromen op het Nederlandse spoor.

Bron: Nieuwsbericht NS

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 21 jan 2016, 00:41
door wbrm
Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler mogen inschrijven voor de tender van de ICNG. Als het goed is weten we deze zomer wie het wordt.

Mijn gokje
Alstom: Coradia V200 die in de pijplijn zit voor de SNCF TET-treinen
Bombardier: Geen idee, opgevoerde Talent zal het wel niet worden. Herwerkte Regina? Omneo?
Siemens: ICx
Stadler: Flirt 3

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 29 jan 2016, 12:51
door Commendatore
ICx lijkt me nogal overdreven en ook niet erg geschikt voor Nederlandse intercity-diensten. Dat is echt materieel voor wat langere afstanden, niet voor Nederlandse intercity's, die vaak meer te vergelijken zijn met een Duitse Regional-Express. Onder andere de enkel uitgevoerde deuren gaan denk ik een probleem vormen op lijnen met veel stops en veel in- en uitstappende reizigers.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 29 jan 2016, 15:24
door ReisThijs
De mogelijkheid om snel in- en uit te stappen is een vereiste, NS ziet daarom inderdaad het liefst dubbele deuren.

NS heeft de wens van dubbele deuren zelfs gebruikt als argument om geen treinen te bestellen die sneller dan 200 km/h mogen rijden, men zegt dat bij hogere snelheden het toepassen van dubbele deuren een probleem zou zijn.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 29 jan 2016, 19:19
door wbrm
Het maakt de piste van een opgevoerde Desiro meer waarschijnlijk.
Mijn gedachtegang was de volgende: Zowel Desiro opvoeren als ICx met aangepaste constructie voor bredere deuren zijn niet gratis. Bovendien moet die NS ICx maar 200km/u kunnen (lees: goedkoper dan DB ICE 4). Daarom dacht ik dat het in het voordeel van de ICx ging uitdraaien. Al kan Siemens nog iets nieuws/anders uit hun hoed toveren natuurlijk.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 29 jan 2016, 19:30
door dentheo
ostbahnhof schreef:Zijn er plannen om de nieuwe Nederlandse traxxen zoals E 186 007 in te zetten op de Benelux BRU-AMS?
Waarschijnlijk wel, ze waren laatst in Antwerpen voor opleiding personeel.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 31 jan 2016, 21:04
door Commendatore
Stadler KISS is er eventueel trouwens ook voor 200 km/u. Is dubbeldeksmaterieel in deze aanbesteding toegestaan?

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 03 feb 2016, 07:02
door Kevin1144
dentheo schreef:
ostbahnhof schreef:Zijn er plannen om de nieuwe Nederlandse traxxen zoals E 186 007 in te zetten op de Benelux BRU-AMS?
Waarschijnlijk wel, ze waren laatst in Antwerpen voor opleiding personeel.
Ze waren niet in Antwerpen voor opleiding van het personeel maar voor testritten SW9 op Lijn 4

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 03 feb 2016, 10:50
door dentheo
Ip lijn 4 zijn ze toch alleen nodig voor Ams-Bru ?