Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)
Geplaatst: 30 okt 2014, 10:42
Diverse materieelontwikkelingen bij NS in de volgende fase
Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op sommige trajecten en beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.
Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Overig
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.
Nog duurzamer met de trein
Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50% op nieuwe groene stroom afkomstig uit nieuwe windparken. Vanaf 2018 is dit zelfs voor 100%.
Bron: Nieuwsbericht NS
Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op sommige trajecten en beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.
Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Overig
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.
Nog duurzamer met de trein
Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50% op nieuwe groene stroom afkomstig uit nieuwe windparken. Vanaf 2018 is dit zelfs voor 100%.
Bron: Nieuwsbericht NS